خبرگزاری کار ایران

تاثیر COVID-19 بر سلامت ورزشکاران

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۶۱۱۴

مشکلات پیش‌بینی نشده و خطراتی را کرونا برای بیماران و سیستم‌های بهداشت در سراسر جهان ایجاد کرده است.

به گزراش ایلنا، پاندمی COVID-19 مشکلات پیش‌بینی نشده و خطراتی را برای بیماران و سیستم‌های بهداشت در سراسر جهان ایجاد کرده است. عوارض تنفسی حاد که نیازمند درمان در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) هستند علت اصلی مرگ‌ومیر در بیماران COVID-19 است. از میان ریسک فاکتورهای مهم برای پیامدهای شدید COVID-19، چاقی همراه با سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها یک عامل پیش‌بینی کننده‌ی مهم برای خطر بیماری و شدت آن می‌باشد. چربی بیش از حد بدن به دلیل چاقی ممکن است منجر به اختلالات تنفسی، متابولیک و ایمنی شود که به صورت بالقوه زمینه را برای شروع عوارض COVID-19 فراهم می‌کنند. 

علاوه‌بر‌این بیماران چاق ممکن است در ریسک از دست دادن توده‌ی عضله‌ی اسکلتی باشند که منعکس‌کننده‌ی سوءتغذیه‌ی پنهان با تاثیر منفی قدرتمند بر سلامت، در تمام وضعیت های بالینی است. همچنین مهم است بدانید که چاقی یک ریسک فاکتور عفونت است. 

قرنطینه به دلیل پاندمی، تغییرات زیان‌بار شیوه‌ی زندگی و سایر عواقب روانشناختی متعدد، ممکن است رفتارهای خوردن، بی‌تحرکی و تنظیم وزن بدن را بدتر کند که در نهایت منجر به افزایش بیشتر عوارض متابولیک ناشی از چاقی به همراه از دست رفتن توده‌ی عضله‌ی اسکلتی و خطر بالاتر برای بیماری‌های غیرواگیر می‌شود. در نتیجه پیشگیری، تشخیص و درمان سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها باید به صورت رایج در درمان بیماران COVID-19 دچار چاقی گنجانده شود؛ خطرات سلامتی ناشی از قرنطینه نیز باید به صورت ویژه در این افراد ارزیابی شده و از آن پیشگیری شود. 

چاقی تأثیر منفی روی عفونت SARS-COV-2 و شدت بیماری COVID-19 دارد. 

اختلالات متابولیک مختلف مرتبط با چاقی و تجمع چربی ممکن است در این ارتباط نقش داشته باشند. از آنجایی که سوءتغذیه در سال گذشته به عنوان یک ریسک فاکتور مهم برای عفونت و پیامدهای ضعیف COVID-19 معرفی شده است، ما در اینجا در مورد اهمیت افزایش آگاهی در مورد پیشگیری و درمان سوءتغذیه در افراد در معرض خطر و دچار چاقی صحبت می‌کنیم. 

برای غربالگری، پیشگیری و درمان سوءتغذیه در افراد دچار چاقی و سنین بالا و همچنین افراد دارای چند بیماری زمینه‌ای هم به صورت سرپایی و هم به صورت بستری با اندیکاسیون‌های ویژه برای ICU، بایستی مراقبت‌های خاصی صورت بگیرد.

 نقش غربالگری تغذیه‌ای و مراقبت بایستی با تأکید بر مشکلات جدید ناشی از سکل‌های طولانی مدت COVID-19 باشد. همچنین عوارض متابولیک چاقی که گزارش شده به صورت مستقل با شدت COVID-19 و پیامدهای ضعیف آن ارتباط دارند، بایستی غربالگری شده و تغییرات به حداقل برسند. 

در نهایت باید توجه خاصی به تغییرات منفی شیوه‌ی زندگی معطوف شود که احتمالاً در نتیجه‌ی قرنطینه و محدودیت‌های عمومی در طول پاندمی است و ممکن است چاقی، عوارض متابولیک آن و ریسک کلی بیماری غیرواگیر مرتبط با چاقی را تشدید کرده و در کوتاه مدت و طولانی مدت تأثیر بالقوه منفی روی آن داشته باشد.

 

دانیال اسداللهی سهی

 

کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی

منبع:

انجمن متابولیسم و تغذیه‌ی بالینی اروپا

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز