خبرگزاری کار ایران

افشاریان:‌ برای 8 بازی 69 داور در فهرست داوران لیگ برتری داریم/ 2 سال است که به داوران کفش و لباس نداده‌اند/ فقط VAR می‌توانست پنالتی استقلال را تشخیص دهد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۵۸۰

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال در خصوص اتفاقات اخیر واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، خداداد افشاریان در خصوص اتفاقات اخیر مسابقات لیگ برتر و اعتراض به داوری‌ها اظهار داشت: حدود یک هفته است که ابلاغ کمیته داوران به دست من رسیده است و در این یک هفته به دلیل مسابقات حساسی که در لیگ برتر برگزار شده اتفاقاتی رخ داده است که فوتبالی ها را نگران کرده است و لازم است توضیح دهم چه اتفاقاتی رخ داده است. من لازم است توضیحاتی دهم و ضمن تشکر از دوستانی مثل آقای اصفهانیان و ممبینی و سایر عزیزانی که پیش از این مسئولیت داوران را بر عهده داشتند نیاز است صحبت هایی را مطرح کنم. 

وی افزود: ما در حال حاضر برای 8 بازی لیگ برتر خودمان 69 تا داور داریم. یعنی 69 داور هستند که وارد فهرست شدند و یک داوری پشت دروازه یا داور چهارمی گرفته و وارد مجموعه شده‌اند و 100 نفر کمک داور داریم. این یکی از مواردی بود که داوران ما نتوانستند در طول فصل عملکرد خوبی داشته باشند و باعث عصبانیتشان شد. یک داور با تجربه ما که همیشه تمرین می‌کند و خودش را آماده نگه می‌دارد فقط 6 بار قضاوت کرده و عملاً انگیزه خودش را از دست داده است و انگیزه ندارد و داور دیگری که وارد لیست شده در طول 20 هفته فقط یک داوری گرفته است. یعنی نه آن داور جدید داور می‌شود نه داور با تجربه می‌تواند عملکرد همیشگی را داشته باشد. داورای بین المللی ما به من زنگ می‌زنند و همه خسته و بی‌انگیزه هستند و این یک اتفاق سمی و خطرناک است که داوران شرایط خوبی ندارند و این موضوع کار ما را سخت کرده است.

افشاریان ادامه داد: ما باید برای فصل آینده این شرایط را تغییر دهیم و مثل کشورهای صاحب فوتبال اروپایی بر اساس تعداد مسابقات یک تعداد داور مشخص تعیین کنیم و به آنها ابلاغ بدهیم تا در رأس کار قرار بگیرند و حضور داشته باشند. این یک موضوع است. موضوع دیگر این است که 2 سال است به داوران ما کفش و لباس نداده‌اند. داوری که از لحاظ شغلی و مالی ساپورت نشود نمی‌تواند به ما خدمات خوبی ارائه دهد. نه اینکه عمدا بخواهد بد قضاوت کند بلکه تمرکز و حواس او مشغول مشکلات شخصی‌اش است و این یک واقعیت است مگرنه تیم های نساجی و پرسپولیس و سایپا و ذوب آهن می خواهند حق به حقدار برسد و اتفاقی که رخ داده این مشکلی است که داوران دارند. فعلا نمی‌شود کار زیادی انجام داد و باید ادامه فصل را پیش برویم و در پایان فصل با کارشناسان و مدرسان و داوران و کمک داوران و دست اندرکاران یک نشستی داشته باشیم و یک اصولی تعریف کنیم و برنامه ریزی کنیم و بر اساس آن فصل بعد را مدیریت کنیم.

وی در مورد قضاوت اکبریان در دربی هم گفت: در مورد دربی باید بگویم که من خودم اکبریان را با مسئولیت خودم داور دربی انتخاب کردم و مسئولیت اتفاقات رخ داده را هم قبول می‌کنم. برای من راحت‌تر بود که داوری مثل بنیادی‌فر را انتخاب کنم که اگر اشتباه می‌کرد می‌گفتم داور اول خودم را گذاشتم ولی من می‌خواستم فضا را برای همه فراهم کنم. بنیادی‌فر داور اول فهرست ماست ولی اکبریان چون در دپارتمان قبلی به او قضاوت دربی داده نشده بود و آماده بود و نمراتش بیشتر از سایرین بود او را با مسئولیت خودم در دربی گذاشتم و مسئولیتش هم با من. اگر هر بدی برای هر قضاوتی رخ داده من گردن می‌گیرم و خوبی‌هایش بماند برای خود داوران.  آقای بنیادی فر هم قرار است به جام جهانی برود و بعدا شانس قضاوت دارد. شما یک صحنه که نصف پای امیری رفت روی پای قایدی را بردارید، داوری دیگر چه ایرادی داشت؟ همه کشورهای صاحب سبک داوران را آموزش می‌دهند اما در نهایت به این رسیدند که بازهم وی ای آر باشد. کدام آدم در ورزشگاه دید که آن صحنه پنالتی است؟ کدام مربی و کدام بازیکن؟ من ندیدم حتی در صحنه اول تلویزیون. خود آقای مجیدی می‌داند چه می‌گویم. این پنالتی وی ای آری بود ولاغیر. شک نکنید تا صد سال بعد، همین اتفاق می‌افتد مگر این که وی ای آر بیاید. همه ما این را می‌دانیم و خود آقای مجیدی هم می‌داند و من هیچ خرده‌ای به اکبریان بابت صحنه نمی‌گیرم. هر چند که در شرایط حال حاضر جایی برای اشتباه داور وجود ندارد ولی باید بپذیریم که داور هم انسان است و اشتباه می‌کند و اینکه آن صحنه در یک لحظه رخ داد و قایدی هم بزرگ نمایی کرد.

افشاریان ادامه داد: در این میان یک مساله هم وجود دارد و آن این است که ما از خودتان هستیم و به ما کمک کنید. قبل از بازی بیانیه می‌دهند و بعد از بازی هم اینطور به داور حمله می‌کنند در حالیکه اکبریان آمده در دربی مرد اول بازی باشد و خودش را در این بازی مطرح کند و نشان دهد ولی این چنین مورد حمله قرار می‌گیرد. حتی اجازه نمی‌دهند ما رسیدگی کنیم و خودشان بلافاصله کارشناسی می‌کنند و حکم می‌دهند و اجازه نمی‌دهند کارشناسان نظر بدهند. فیلم بازی شب گذشته سایپا - پیکان را تازه دیدم و حالا تصمیمی به درست یا غلط گرفته شده و فرصت رسیدگی به ما نمی‌دهند و جوری داور را تخریب می‌کنند که تا 5-6 هفته دیگر نمی‌توانم به آنها قضاوت بدهم. خواهشم این است که به ما کمک کنید. من کمیته داوران را دور هم جمع می‌کنم و صحبت می‌کنیم و از کمیته انضباطی هم خواهش می‌کنم با خاطیان به شدید‌ترین نحو ممکن برخورد شود تا این شرایط تغییر کند و ما اجازه نمی‌دهیم کسی احترام داوران را زیر سوال ببرد. داوران من بهترین و سالم ترین داوران ایران و جهان هستند و اگر رفتار نامتعارفی از داوران من دیدید بگویید. 

سرپرست کمیته داوران در ادامه صحبت‌هایش گفت: من از اشتباهات داورانم دفاع نمی‌کنم و هر داوری اشتباهی داشته باشد با او برخورد خواهم کرد. سیستم ارزشیابی و نمره‌دهی به داوران را پیش می‌بریم و داوری که پر اشتباه باشد با او برخورد می‌شود ولی با این شرایط و این حمله کردن ها کار پیش نمی‌رود و هرچه این رفتار را نشان دهید خودتان می‌کنید چرا که این داور هفته بعد باید برود یک دیدار دیگر را قضاوت کند و تمرکزش گرفته می‌شود. پس خواهشی که دارم این است که به ما در جهت بهتر شدن اوضاع کمک کنید.

وی در مورد اینکه داوران از هفته 21 فصل قبل تست کرونا ندادند گفت: موضوع تست کرونا این حرف دل من است. اصلا موضوع کرونا نیست. امنیت مالی و اجتماعی ما لگدمال شده است. این تنها یک موضوع است. من از آقای عزیزی خادم تشکر می کنم چرا که می بینم ایشان چقدر زحمت می کشند. ایشان ماموریت صفر تا صد داوری را به من دادند و گفتند کمک کنید تا مردم را نجات دهیم.

افشاریان در مورد اسپانسر داوران لیگ برتر هم اظهار داشت: قرار اسپانسر برای یک سال مبلغ 3 میلیارد تومان قرارداد بسته شده که رقم بسیار کمی است. امیدوارم اسپانسر ما نیز کمک کنند تا اتفاقات خوبی رخ دهد.

وی افزود: آقای عزیزی خادم دستور دادند که دستمزد داوران لیگ برتر 300 درصد افزایش پیدا کند. از فصل بعد این تغییرات ایجاد می شود. من به ایشان گفتم که 300 درصد برای رده های دیگر مانند دسته یک و دو و لیگ بانوان پایین است. آقای عزیزی خادم گفتند برای سایر رده ها باید کارشناسی شود و در اولین جلسه به تصویب فدراسیون خواهد رسید.

سرپرست کمیته داوران در مورد 6 تعویض پیکان در بازی روز گذشته گفت: هنوز برگه گزارش بازی به دست من نرسیده است. شاید داور 6 تعویض را تأیید نکرده باشد. بحث هایی می شود مبنی بر اینکه اگر تعویض غیرقانونی تأثیرگذار نباشد، اتفاقی رخ نمی دهد ولی من این را به طور دقیق نمی دانم ولی قرار است فیلم بازی و گزارش ناظر بازی به کمیته انضباطی ارسال می شود تا تصمیم گیری شود. در اولین فرصت درخصوص این بازی تصمیم گیری خواهد شد.

وی در پایان گفت: تیم داوری در این اتفاق مسئول هستند. آنها باید بدانند که چند تعویض انجام شده است. نماینده فدراسیون و حتی سرپرست آن تیم نیز در این جریان نقش دارند و اتفاقی است که رخ داده است و باید در این خصوص تصمیم گیری شود. در نهایت این یک اتفاق و پیشامد فوتبالی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز