خبرگزاری کار ایران

جام تختی، انتخابی تیم ملی شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۱۵۰

مسابقات بین‌المللی جام تختی امسال با شرایط ویژه و خاصی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، مسابقاتی که چند سالی است مورد توجه کشورهای صاحب سبک خارجی قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل هم از سطح فنی خوبی برخوردار نبوده است. قصه جام تختی به امروز و دیروز هم برنمی‌گردد بلکه سال‌هاست که چنین شرایطی را دارد و برگزاری آن به شکل مطلوب هم ، نیاز به ابزارها و امکانات زیادی دارد. متأسفانه شرایط سیاسی چند سال اخیر بیشترین تأثیر را روی این مسابقات گذاشت و در نهایت هم مدیران فدراسیون‌ها برای خالی نبودن عریضه به دنبال کشورهایی می‌رفتند که هیچ حرفی در کشتی آزاد و یا فرنگی برای گفتن نداشتند. عراق، پاکستان و مراکش و یا نفرات درجه 2 و 3 از آذربایجان و ترکیه از جمله کشورهایی بودند که معمولاً در جام تختی حضور داشتند. مغولستان، قرقیزستان و ترکمنستان را هم می‌توان به آنها اضافه کرد اما سطح فنی مسابقات به نحوی افت می‌کرد که برگزاری آن فقط دور ریختن دلار بود. به همین دلیل، فدراسیون کشتی تصمیم دیگری اتخاذ کرده است که هم در خرج و مخارج صرفه‌جویی شود و هم استفاده مطلوبی از مسابقات جام تختی صورت گیرد.

این تصمیم مهمی است،اما برای فدراسیون چالش‌ساز می‌شود که جام تختی را از بین‌المللی بودن خارج کرده ولی چالشی که می‌تواند به سود کشتی باشد. مدیران قبلی، سال‌ها این رقابت‌ها را با حضور کشورهای ضعیف که در کشتی حرفی برای گفتن نداشتند، برگزار کردند. هزینه‌های سنگین برای رفت و آمد و اقامت این کشورها سراپا ضرر برای کشتی ایران بود. البته اگر شرایط به نحوی بود که می‌شد تیم‌های قدرتمند دنیا را به ایران کشاند و مسابقات را با حضور قدرت‌های بزرگ برگزار کرد، عالی بود اما در طول 40سالی که این رقابت‌ها برگزار شد، کمتر دوره‌ای بوده که سطح مسابقات در شأن کشتی ایران و نام تختی باشد؟ بسیاری از کشورها حاضر نیستند که به ایران سفر کنند که بخشی از این ممانعت‌ها برای سفر به ایران به فدراسیون‌ها و برنامه‌ریزی آنها بر‌می‌گردد که معمولاً رقابت‌ها در زمان و مکان مناسبی برگزار نمی‌شود و بخش مهم دیگر آن به روابط سیاسی کشور برمی‌گردد و فدراسیون هم به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را رفع کند.

اصرار به برگزاری مسابقات با حضور کشورهای ضعیف فقط هزینه‌های فدراسیون را بالا می‌برد و دستاورد دیگری برای کشتی نداشت و به قول معروف هر زمان جلوی ضرر گرفته شود، استفاده است که حالا فدراسیون کشتی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است. البته هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما به احتمال بسیار زیاد قرار است که جام تختی فقط با حضور کشتی‌گیران ایران برگزار شود تا محلی برای محک خوردن مدعیان دوبنده تیم ملی باشد. با تصمیم فدراسیون کشتی، این مسابقات حکم مرحله اول انتخابی تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی برای مسابقات جهانی 2021 را دارد و هر کشتی‌گیری که بخواهد به دوبنده تیم ملی برسد باید از این فیلتر عبور کند. همین موضوع، این رقابت‌ها را به یک صحنه واقعی نبرد تبدیل می‌کند و حتماً سطح مسابقات هم افزایش پیدا می‌کند. البته برخی از چهره‌های شاخص غایب هستند اما به احتمال زیاد از هر وزن دو یا سه نفر انتخاب می‌شوند و به نفراتی که معاف شدند، اضافه می‌شوند تا کادرفنی برای مسابقات جهانی تصمیم‌گیری کند. کادر فنی برای اینکه نفرات دوم را هم شناسایی کند، تصمیم جدیدی را گرفته است. بر اساس تصمیم کادر فنی و با توجه به اینکه لازم است در هر وزن از رقابت‌های جام تختی حداقل دو «منتخب حقیقی» شناسایی شوند، در تمامی اوزان دهگانه، با توجه به قانون اتحادیه جهانی (۲۰ دقیقه)، پس از مشخص شدن نفرات اول تا سوم مشترک، میان دارندگان مدال‌های نقره و یکی از برندگان مدال برنز (کشتی‌گیری که مغلوب دارنده مدال طلا شده است)، تک کشتی برگزار شود تا در کنار دارنده مدال طلا، دومین مدعی هر وزن نیز مشخص شود. این یعنی اینکه کسی که به فینال می‌رسد و در فینال شکست می‌خورد باید ثابت کند که توان رسیدن به فینال را داشته و به همین دلیل یکبار دیگر باید با برنده مدال برنز که به برنده مدال طلا در نیمه نهایی باخته، مسابقه بدهد. با این تصمیم کادر فنی و فدراسیون در تلاش هستند که عدالت را رعایت کنند.

گزارش: محسن وظیفه

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز