خبرگزاری کار ایران

​نگاهی به عملکرد استقلال در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا

از خط حمله مرگبار تا رکورد صعود

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۸۷۹

استقلال تهران در بازی‌های دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا با کسب 11 امتیاز از گروه مرگ صعود کرد و راهی بازی یک هشتم نهایی شد.

به گزارش ایلنا، استقلال در نخستین بازی خود در دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان بازهم نتوانست از سد الدحیل بگذرد و بازی این دو تیم مثل بازی رفت با تساوی به پایان رسید. یک امتیازی که باعث شد شرایط استقلال که می‌توانست به عنوان صدرنشین بعد از دو برد ابتدایی از این گروه صعود کند با قرار گرفتن در جایگاه سوم جدول به اما و اگر در دو بازی بعدی کشیده شود.

بعد از تقابل با الدحیل در بازی برگشت، استقلال برابر الاهلی عربستان در مسابقه‌ای حساس به تساوی بدون گل دست پیدا کرد تا سرنوشت صعود در بازی پایانی برابر الشرطه مشخص شود. در بازی پایانی شاگردان فرهاد مجیدی مانند بازی رفت با الشرطه عراق به سه امتیاز رسیدند و این پیروزی موجب شد تا آن‌ها با کسب یازدهمین امتیاز پس از حذف الاهلی و الدحیل به دلیل تساوی و ۹ امتیازی شدن به عنوان صدرنشین راهی دور یک هشتم نهایی جام شوند. 

گلزن‌ترین تیم آسیا در کنار پرسپولیس

استقلال با دو گلی که به الدحیل زد هرچند نتوانست در این بازی برنده باشد اما این گل‌ها کمک کرد که آبی‌های ایران،  بالاتر از سپاهان، گل‌زن‌ترین تیم ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان آسیا شود. استقلال در فصل جاری دور گروهی لیگ قهرمانان مجموعا طی ۴ بازی ۱۳ گل به ثمر رساند اما مقابل الاهلی و الشرطه در دو بازی پایانی تنها یک مرتبه موفق به گلزنی شد. استقلال بدین ترتیب در کنار پرسپولیس با یحیی گل محمدی به عنوان بهترین خط حمله شناخته می‌شوند که هر کدام از آن‌ها به تنهایی ۱۴ گل ثمر رساندند. 

کلین شیت

در کنار عملکرد خط حمله، در خط دفاعی این تیم در چهار بازی ۸ گل خورد که آمار مناسبی برای میانگین دو گل در هر مسابقه نبود. در واقع خط دفاع برخلاف خط حمله درخشان نبود که فشار مسابقات در این امر بی‌تاثیر نبود اما دو بازی پایانی برای حریفان استقلال گلی در پی نداشت. مجیدی اشتباهات خط دفاعی برابر الدحیل که موجب به ثمر رسیدن ۶ گل در دو بازی شده بود را برطرف کرد تا الاهلی و الشرطه در دور برگشت برای گلزنی به آبی‌ها ناکام باشند. الشرطه در مسابقه رفت هم در این امر ناکام بود و تنها تیم از گروه C بود که گلزنی به آبی‌ها را تجربه نکرد. صرف نظر از گل‌های دو دیدار مقابل الدحیل، خط دفاعی استقلال با سه کلین شیت در ۶ بازی به همراه رشید مظاهری آمار قابل قبولی از خود برجای گذاشتند. 

اسماعیلی به خسرو حیدری نزدیک شد

عملکرد خوب فرشید اسماعیلی در این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با لباس استقلال از او یک بازیکن تمام عیار برای آبی‌های ایران ساخته و حسابی توانسته عصای دست فرهاد مجیدی باشد. فرشید اسماعیلی در آسیا براساس آمار توانسته 8 پاس گل بدهد اما هنوز این بازیکن به آقای پاس گل آسیایی آبی‌ها فاصله دارد که خسرو حیدری است. خسرو در دوره‌های مختلف با لباس استقلال توانسته 11 پاس گل بدهد و بعد از او فرشید اسماعیلی با 8 پاس و مجتبی جباری با 7 پاس در رتبه بعدی قرار دارد. او طی دو مسابقه برابر الاهلی و الشرطه در ارسال پاس گل موفق نبود و گل دیاباته به الشرطه هم از روی پنالتی به ثمر رسید تا اسماعیلی برای افزایش این آمار منتظر بازی‌های پوغر بعدی باشد. 

استقلال در حسرت زوج طلایی

هرچند استقلال توانسته در این دوره از رقابت‌های آسیایی عملکردی خوب و به مراتب بهتر از دوره‌های قبل داشته باشد و با فرهاد مجیدی به صعود به مراحل بالاتر دلخوش و امیدوار باشد اما این تیم در این چند سال اخیر تنها توانسته یک زوج طلایی در امر گلزنی و پاس گل معرفی کند. این زوج به لیگ قهرمانان آسیا در سال 2018 بر می‌گردد که فرشید اسماعیلی و مامه تیام توانستند با یکدیگر یک زوج طلایی را تشکیل دهند که در آن دوره موفق به زدن 3 گل و دادن 3 پاس گل شدند. سال‌های قبل هم این زوج را استقلال به خودش دید که به زمان حضور توامان مجتبی جباری و آرش برهانی در این تیم بر می‌گشت. این زوج طلایی هم توانسته بودند همچون زوج فرشید و تیام موفق به زدن 3 گل و دادن 3 پاس گل شوند. حالا استقلالی‌ها در این دوره تشنه شناختن و معرفی یک زوج دیگر هستند تا بتوانند با قدرت کارشان را در آسیا ادامه دهند. این دو زوج بهترین زوج‌های طلایی آبی‌ها با لباس استقلال در لیگ قهرمانان آسیا در دوره‌های مختلف به شمار می‌آیند. 

رکورد صعود

استقلال با صعود از گروه مرگ لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ به آمار جدیدی رسید و پس از الهلال عربستان (۱۸ صعود) در تاریخ لیگ قهرمانان و جام باشگاه‌های آسیا سیزدهمین صعودش را تجربه کرد. در میان تیم‌های ایرانی تیم پرسپولیس تهران ۱۱ صعود از دور گروهی را در این رقابت‌ها تجربه کرده است. 

بالاتر از پرسپولیس

میان ۱۰ تیم اول قاره آسیا بر اساس امتیازات کلی در جام باشگاه‌ها و لیگ قهرمانان استقلال با ۱۱ امتیاز به دست آمده پس از الهلال، چونبوک موتور و العین امارات در جایگاه چهارم ایستاده است. نزدیک‌ترین تعقیب کننده از میان تیم‌های ایرانی در این بخش برای استقلال، رقیب دیرینه آن‌هاست که با کسب ۱۵ امتیاز در دور جاری اکنون ۱۶۴ امتیازی است. 

پرکارترین‌ها

رشید مظاهری پرکارترین بازیکن استقلال در این تورنمنت بود. در بین ۲۰ بازیکنی که با پیراهن این تیم در ۶ مسابقه دور‌ گروهی شرکت کردند، رشید مظاهری تنها نفری بود که در ترکیب ثابت قرار گرفت و بدون تعویض ۵۴۰ دقیقه حضور در ترکیب ثابت را تجربه کرد. مظاهری در این ۶ بازی ۸ بار دروازه‌اش باز شد و ۳ بار نیز موفق به ثبت کلین شیت شد. بعد از مظاهری مهدی قایدی (۵۱۳ دقیقه) و وریا غفوری (۴۶۵ دقیقه) دو بازیکنی هستند که بیشترین دقایق حضور در ترکیب را به نام خود ثبت کردند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز