خبرگزاری کار ایران

در انتظار پاسخ CAS به شکایت فدراسیون فوتبال؛

AFC فردا جواب درخواست ایران برای میزبانی را می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۳۲۰

فدراسیون فوتبال ایران در انتظار پاسخ شکایت خود بابت ندادن امتیاز میزبانی در رقابت‌های آسیایی است.

به گزارش ایلنا، خبر بازدید نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا از ورزشگاه‌هایی که قرار است میزبان بازی‌های گروه C مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ باشند، نشان از این دارد که میزبانی بحرین مراحل نهایی را طی می‌کند. با این حال رأی نهایی CAS در پاسخ به درخواست تجدیدنظر ایران درباره این میزبانی، شاید همه معادلات را عوض کند.

فردا (دوشنبه) رأی نهایی CAS درباره میزبانی مسابقات مرحله دوم انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین، اعلام می‌شود و تکلیف تیم ملی فوتبال ایران درباره محل حضور در مسابقات مشخص خواهد شد.

از زمانی که در اواخر اسفندماه سال گذشته AFC به صورت رسمی اعلام کرد که بازی‌های باقیمانده گروه  C مرحله دوم انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین، به طور متمرکز در کشور بحرین برگزار خواهد شد، ایران اعتراض‌های جسته گریخته‌ای نسبت به این موضوع داشت. پاسخ کنفدراسیون فوتبال آسیا به این اعتراض‌ها اما به گونه‌ای بود که فرصت صحبت درباره این اعتراض را به فدراسیون فوتبال نمی‌داد. حتی کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای خطاب به فدراسیون فوتبال اعلام کرد که این تصمیم از سوی دفتر دبیرکل AFC گرفته شده وشیخ سلمان به عنوان رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا در این تصمیم‌گیری دخالتی نداشته است.

جواب سربالای کنفدراسیون فوتبال آسیا به این اعتراض‌ها و ابهام‌هایی که در فرآیند اعطای این میزبانی دیده می‌شوند، در نهایت فدراسیون فوتبال را وادار کرد تا از AFC به CAS شکایت کند.

سایت رسمی فدراسیون فوتبال بعد از اعلام این شکایت در بخشی از اطلاعیه‌ای که منتشر کرد، نوشته بود: «علی‌رغم اینکه فدراسیون فوتبال ایران تا آخرین لحظه برای حل و فصل موضوع میزبانی از طریق مذاکرات فی مابین صبر و تلاش نمود، پس از اعلام دبیرکل AFC مبنی بر غیرقابل تغییر بودن تصمیم متخذه، فدراسیون فوتبال اقدام به تجدیدنظرخواهی نسبت به تصمیم دبیرکل AFC نزد دیوان داوری ورزش (CAS) نموده است.

 در حال حاضر از آنجا که فدراسیون فوتبال ایران از دیوان داوری ورزش تقاضای رسیدگی سریع به پرونده را نموده است، کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌بایست ظرف مهلت ۲ روز، نظر خود را در این خصوص به CAS اعلام نماید. بدیهی است مطابق مقررات CAS، در صورت موافقت AFC، رسیدگی به صورت سریع انجام خواهد شد، در غیر این صورت دیوان به صورت عادی اقدام به رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد نمود.»

براساس این اطلاعیه دادگاه حکمیت ورزش (CAS) باید تا پایان وقت اداری پنجشنبه، رأی خود را درباره شکایت فدراسیون فوتبال ایران اعلام می‌کرد اما این اتفاق هنوز نیفتاده است. غلامرضا رفیعی، مشاور عالی حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال درباره این موضوع توضیح می‌دهد: «کنفدراسیون فوتبال آسیا علاوه بر دو روز مهلت قانونی، یک روز دیگر برای پاسخگویی درخواست کرده بود. احتمالاً آنها پاسخ خود را تا پایان ساعت اداری دیروز داده‌ باشند اما در حال حاضر در تعطیلات پایان هفته (شنبه و یکشنبه) به سر می‌بریم و روز دوشنبه مشخص  که AFC با درخواست ایران موافقت کرده است یا خیر.»

رفیعی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهند به خاطر اعتراض به میزبانی، تأخیری در برگزاری مسابقات رخ دهد، می‌گوید: «از دادگاه ضمن استفاده از حق دادخواهی، تقاضا کردیم که در صورت پذیرش AFC رسیدگی سریع به پرونده انجام شود و به این شکل حسن نیت‌ خودمان را نشان دادیم.»

در فاصله یک روز تا اعلام حکم نهایی دادگاه حکمیت ورزش درباره موضوعی که برای فوتبال ایران اهمیت فراوانی دارد، خیلی‌ها دست به پیش‌بینی می‌زنند و سعی دارند میزان موفقیت ایران در این پرونده را تخمین بزنند. آیا تضمیمی وجود دارد که ایران در این پرونده برنده شود؟ رفیعی به این سوال این‌طور پاسخ می‌دهد: «هرگز به عنوان مشاور عالی حقوقی فدراسیون فوتبال نمی‌توانم درصد موفقیت را بگویم. مراجعه به مراجع قضایی بین‌المللی مثل هندوانه به شرط چاقو نیست. در طرح دعوا توجه می‌کنیم که آیا حقی تضییع شده است و نکته دوم این که آیا مرجعی برای رسیدگی به دادخواهی ما وجود دارد یا خیر. همان‌طور که ما از نتیجه مطلع نیستیم، AFC هم نمی‌داند که در نهایت چه کسی برنده خواهد شد. اینجا صحبت از قضاتی است که اقدام به رسیدگی می‌کنند و ما هیچ تسلطی نداریم که چه رأیی خواهند داد.»

در اینجا چند نکته مهم مطرح می‌شود. آیا فدراسیون فوتبال پیش از این شکایت شانسی برای خود قائل بوده است؟ آیا کنفدراسیون فوتبال واقعاً حق ایران را ضایع کرده است؟

رفیعی در پاسخ به این ابهامات به چند مورد اساسی اشاره می‌کند. اول اینکه یک نهاد حقوقی نمی‌تواند به صرف اینکه شانسی وجود دارد یا ندارد، وظیفه خود یعنی دفاع از حق نهاد خود را جدی نگیرد: «اگر مسئول یا مقامی در هر تشکیلاتی به این دلیل بگوید که اقامه دعوا نکردم چون شانسی نداشتیم، اشتباه است. شما بیخود کردی که نظر شخصی دادی که شانسی نداریم. ما باید در راستای حقوق قانونی مملکت در این پرونده از حق‌مان دفاع می‌کردیم. آنچه انجام دادیم تلاش در حد وسع و بضاعت ما بود.»

او همچنین تأکید می‌کند: «منشأ این قضایا قبل از شروع به کار هیأت رئیسه و انتخابات اخیر بود. با این حال ما خودمان را موظف دانستیم که جلوی تضییع حقمان را بگیریم و اقامه دعوا کنیم.»

در حال حاضر تنها رأی CAS است که مشخص می‌کند، تصمیم AFC در تعیین میزبانی درست بوده یا نه؟ و مهم‌تر از آن اینکه در ارائه درخواست میزبانی و مهیا کردن مقدمات آن چه کاستی‌هایی صورت گرفته است که علی‌رغم همه شواهدی که ایران را در میزبانی دارای شرایط بهتری نسبت به بحرین معرفی می‌کند، AFC را متقاعد کرده که بحرین را انتخاب کند؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز