خبرگزاری کار ایران

مشکلات فعلی بخش خصوصی به دلیل مسائل مالی است

نصیرزاده: دولت دستش را از فوتبال بردارد مسابقه ای برگزار نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۶۶۶

مدیرعامل سابق باشگاه ماشین سازی گفت: مدتی قبل شکست بخش خصوصی در فوتبال به دلایل فنی بود اما اکنون عامل شکست ‌آنها اقتصادی است.

به گزارش ایلنا، هوشنگ نصیرزاده درباره دلیل ناکارآمدی بخش خصوصی در فوتبال ایران اظهار داشت: در  جهان بیشترین پول بعد از بانک و بیمه در فوتبال رد و بدل می‌شود و به همین دلیل بخش خصوصی هم برای درآمدزایی به فوتبال ورود می‌کند اما پس از مدتی مدیران بخش خصوصی متوجه می‌شوند که 4 راه درآمدزایی یعنی، بلیت فروشی، حق پخش تلویزیونی، اسپانسر و فروش محصولات محقق نمی‌شود و تنها چیزی که می‌تواند پول را برای باشگاه محقق کند فروش بازیکن است.

وی افزود: گاهی مواقع مدیران بخش خصوصی به چند دلیل وارد فوتبال می‌شوند، مهم‌ترین آن درآمدزایی است. عامل دیگر این است که اگر بخشی از درآمد خود را صرف امور فرهنگی که ورزش هم جزئی از آن است هزینه کنند، احتمال دارد پرداخت مالیاتشان هم تغییر کند. به همین دلیل آمدن آنها به فوتبال چند وجهی است. متأسفانه هر 4 باشگاه بخش خصوصی در لیگ برتر ایران به مشکل خورده‌اند.

مدیرعامل اسبق باشگاه ماشین‌سازی تصریح کرد: مدتی قبل شکست بخش خصوصی در فوتبال به دلایل فنی بود اما اکنون عامل شکست ‌آنها اقتصادی است. بخش مهمی از آن هم به دلیل شیوع ویروس کووید 19 است. باید بگویم سه باشگاهی که اکنون در فوتبال ایران به شکل خصوصی فعالیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند از طریق ایرلاین‌ها تغذیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. 

نصیرزاده اضافه کرد: شرکت هواپیمایی لوفت هانزای آلمان با 550 فروند هواپیما اعلام ورشکستگی  کرد. وقتی در حوزه بین الملل شرکت‌های هواپیمایی درآمد خود را از طریق ایرلاین‌ها به دلیل استقرار این ویروس و از بین رفتن توریسم از دست می‌دهند، طبیعی است سه چهارم باشگاه‌های خصوصی ایران هم به این مشکل گرفتار می‌شوند. دیگر باشگاه خصوصی ما در حوزه خودرو فعال است که آن هم مشکل پیدا کرد.

وی درباره این که آیا دلیل مشکلات باشگاه‌های خصوصی استفاده از مدیران و مشاوران ناکارآمد نیست توضیح داد: ممکن است، اما علت ناکارآمدی در مقطع فعلی این مسائل نیست. برخی باشگاه‌های خصوصی مثل استیل‌آذین در گذشته به دلایل فنی دچار مشکل می‌شدند اما تیم‌های خصوصی با وجود موفقیت در حوزه فنی به دلیل مسائل مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا در جهان اکنون به مشکل خورده‌اند.

مدیرعامل اسبق باشگاه ماشین سازی درباره این که ‌آیا واقعا تیم‌های خصوصی در فوتبال ایران موفق هستند عنوان کرد: یکی از همین تیم‌های بخش خصوصی توانست قهرمان جام حذفی شود و 70 هزار نفر را وارد ورزشگاه کند. توانست مربیان بزرگی را جذب کرده و سه کاپیتان تیم ملی را در خود جای بدهد، ولی وقتی به مقطعی می‌خورد که مشکل پیدا می‌کند باید دلایل این مسائل را پیدا کرد.

نصیرزاده افزود: شهرخودرو به عنوان یک تیم دیگر بخش خصوصی راهی لیگ قهرمانان آسیا شد و از لحاظ فنی عملکرد موفقی داشت. تیم نساجی توانست به لیگ برتر صعود کند و در دو فصل قبل هم نتایج خوبی به دست آورد، اما دلیل اصلی این که تاکنون نتیجه نگرفته است را جای دیگری جستجو کنید. مدیرعامل و مربی که بازی نمی‌کند. بازیکن در زمین حضور دارد، وقتی پولی برای جذب بازیکن نداری چه کار می‌خواهید انجام دهید؟

وی ادامه داد:‌ تیم‌هایی مثل سپاهان، مس رفسنجان و فولاد خوزستان با مبالغ بالا بازیکن جذب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اما نباید نتیجه‌گیری آنها را به حساب مدیریت گذاشت. اگر باشگاهی پول داشته باشد می‌تواند بازیکن بگیرد و امکانات به همراه داشته باشد. اکنون وزارت نفت کمک‌های خود را در حوزه ورزش قطع کرده و تیم های زیر مجموعه این وزارتخانه برخی مواقع مشکل آب معدنی دارند.

مدیرعامل سابق ماشین سازی تصریح کرد:  تنها عامل نتیجه  نگرفتن تیم‌های بخش خصوصی و تیم‌های دیگر پول است. وقتی وضعیت اقتصادی بد است نمی‌توانید کاری انجام دهید. تمام بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران در حال حاضر درباره مسائل کرونا، رعایت پروتکل‌ها، دست شستن و... است. زیرا در حوزه اقتصادی به مشکل خورده‌ایم.

نصیرزاده در باره بی‌ثباتی باشگاه‌های خصوصی و نتیجه نگرفتن آنها گفت: باید تیم‌های خصوصی را با خودشان مقایسه کرد و نباید آنها را با تیم‌های صنعتی مانند مس، فولاد و سپاهان قابل قیاس دانست. یک بازیکن برای نیم فصل و فصل بعد در مجموع 12 میلیارد تقاضا کرده، اما باشگاه متعلق به بخش خصوصی چنین پولی ندارد و وی به تیم دیگری می‌رود و برایش بازی می‌کند. این موضوع به مسائل مالی بازمی‌گردد.

وی درباره این که با این شرایط چگونه می‌خواهند تیم هایی مثل پرسپولیس و استقلال را به بخش خصوصی واگذار کنند، توضیح داد: اگر همه باشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند به یک شکل کار خواهند کرد. در کل در کشور ما اگر دولت دست خود را از پشت ورزش بردارد کل مسابقات ورزشی از بین خواهد رفت، حتی در والیبال و بسکتبال هم این موضوع وجود دارد دولت برای تزریق مسائل روانی این کار را انجام می‌دهد و وظیفه‌اش را هم بلد است، اما اگر بتوانیم اقتصاد خود را پویا کنیم و به حوزه شفافیت و شکوفایی اقتصادی بازگردیم، می‌توانیم شاهد فعالیت بخش خصوصی هم باشیم.

نصیرزاده در ادامه  تصریح کرد: بار دیگر می‌گویم دلیل مشکلات فعلی بخش خصوصی به دلیل مسائل مالی است و این مشکلات هم مربوط به همه است، حتی در حوزه شخصی هم افراد دچار مشکل مالی هستند. تا قبل از این که شهر خودرو به پدیده تبدیل شود، در مسابقات آسیایی شرکت کرد.

وی درباره ادعای مربیان شهر خودرو مبنی بر این که فرهاد حمیداوی چیزی از فوتبال نمی‌داند گفت: این گونه نیست. حمیداوی دروازه‌بان و یکی از بازیکنان فوتبال بوده، من در نیم فصل مدت کوتاهی نزد وی بودم. در آن زمان با فروش بازیکن به تیم‌های پرسپولیس، گل گهر سیرجان و مس رفسنجان 15 میلیارد تومان درآمدزایی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز