خبرگزاری کار ایران

افزایش حواشی یک تورنمنت مهیج؛

گزارش: تحریم جام جهانی قطر!

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۴۰۰

در هفته اخیر واکنش‌ها در سطح جهان به اتفاقات پیرامون جام جهانی قطر افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا، جام جهانی قطر که قرار است در سال 2022 به میزبانی کشور قطر برگزار شود اکنون باتهدید جدی روبه‌رو شده‌ است: تحریم! بسیاری از کشورهایی که شاهد نقض قوانین حقوق بشر از سوی دولت قطر در قبال کارکنان پروژه‌های آماده سازی ساختارهای میزبانی جام جهانی 2022 هستند، خواستار تحریم این مسابقات شده‌اند.

به نقل از ایندیپندنت، در ماه دسامبر، کسپر فیشر کاری را انجام داد که قبلاً هرگز انجام نداده بود. این بازیکن سابق فوتبال در 32 سالگی تصمیم گرفت با درخواست از پارلمان دانمارک تیم ملی فوتبال این کشور، جام جهانی قطر را تحریم کند. فیشر، که در نزدیکی کپنهاگ زندگی می‌کند همراه با پنج حامی مالی، می‌گوید که دانمارک باید در اعتراض به شرایط نامناسب حقوق بشر در کشور میزبان خلیج فارس و همچنین فساد فیفا، حضور در این مسابقات را لغو کند.

در این دادخواست آمده است: "ما اعتقاد نداریم که ما به عنوان یک ملت دموکرات که در تلاش برای رعایت حقوق بشر هستیم، می‌توانیم از مشارکت برخی از برجسته ترین بازیکنان ورزشی این کشور در مسابقات دیکتاتوری مانند قطر بهره مند شویم."

اگر فیشر موفق شود 5000 امضا تا 8 ژوئن بدست آورد، طبق قوانین دانمارک، مشارکت این کشور در جام جهانی قطر 2022 باید در پارلمان ملی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اما حتی اگر او شکست بخورد، به نظر می‌رسد این دادخواست، به ویژه در دانمارک و یا فراتر از آن را مطرح کرده است.  تا به امروز، تقریبا 7000 نفر این دادخواست را امضا کرده‌اند. فیشر در گفتگو با ایندیپندنت گفت: "من اگر به 50،000 برسیم بیش از آنکه تعجب نکنم، تعجب می‌کنم. 50،000 امضا به خودی خود هدف من نبود.  هدف این بود که روشن شود که چقدر دومین رویداد بزرگ ورزشی جهان در قطر با مشکلات زیادی برگزار می‌شود. "

واضح است که فیشر در نظرات خود تنها نیست. یک نماینده، کارستن هونگه، از حزب مردم سوسیالیست، از نیاز به هرگونه بحث پارلمانی فارغ از یک دادخواست حمایت کرده و ادعا کرده است که این امکان را می‌دهد تا دیدگاه دانمارک در قطر "دیده و شنیده شود". 

هونگه می‌گوید: حتی اگر تحریمی وجود نداشته باشد، یک بحث پارلمانی "حداکثر فشار را به قطر وارد می‌کند تا حقوق بشر و حقوق کارگران را بهبود بخشد". و همینطور بانکی که از تجهیزات آموزشی تیم‌های ملی دانمارک حمایت مالی می‌کند، Arbejdernes Landsbank ، می‌گوید که نمی‌خواهد با این مسابقات همراه شود. پیتر فرولوند، رئیس برند و ارتباطات در این بانک می.گوید: "جام جهانی قطر یک مشکل است."  "ما باید تصمیم بگیریم که بهترین راه برای دستیابی به این مسئله چیست."

فرولوند گفت، تصمیم نهایی در مورد حمایت مالی در تابستان اتخاذ خواهد شد. جیکوب هویر از اتحادیه فوتبال دانمارک گفته است که به جای حمایت از تحریم ، از "گفتگو" با قطر حمایت می‌کند ، مگر اینکه این تحریم به "تجارت و دیپلماسی" گسترش یابد. حال صحبت از تحریم در روزهای اخیر به چندین باشگاه برتر لیگ پروازی در نروژ، از جمله ترومسو، که علناً خواستار عدم حضور تیم ملی در مسابقات بودند، گسترش یافته است.

از آنجا که در سال 2010 به طور بحث برانگیزی و با کمال تعجب حق میزبانی جام جهانی به کشور قطر اعطا شد، قطر مورد بررسی ویژه‌ای قرار گرفته است، به ویژه در مورد حقوق بشر و کشورهای غربی خواستار برگزاری این مسابقات در کشور دیگری شده‌اند. اما در چند ماه گذشته بیشترین هماهنگی برای تحریم دیده شده است. طی گزارشی در گاردین مبنی بر فوت 6500 کارگر آسیایی از سال 2010 در قطر، این موارد در چند روز گذشته افزایش یافته است.

کشور قطر بسیار در تلاش است تا میزبانی رویایی داشته باشد: هشت استادیوم از ابتدا ساخته می‌شوند یا برای مسابقات نوسازی می‌شوند، ده‌ها جاده جدید، سیستم قطار شهری جدید، فرودگاه، هتل‌ها، حتی یک شهر کاملاً جدید در موقع برای جام جهانی ساخته می‌شود. در سال 2017، قطر فاش کرد که هر هفته 500 میلیون دلار برای جام جهانی هزینه می‌کند!

تحول قطر در بین کشورهایی که برای یک مسابقه ورزشی آماده می‌شوند بی‌نظیر است.  هنگامی که رئیس سابق فیفا، سپ بلاتر اعلام کرد قطر میزبان جام جهانی خواهد بود، فقط 1.8 میلیون نفر در قطر زندگی و کار می‌کردند.  امروز، جمعیت حدود 2.8 میلیون نفر است که با وارد کردن صدها و هزاران کارگر ساختمانی از بنگلادش، نپال، هند و پاکستان افزایش داشته است.

 این رفتار با این کارگران است که نگرانی زیادی را در سراسر جهان ایجاد کرده است، با ادعاهایی - بسیاری اثبات می‌کنند - که بسیاری از افراد در اقامتگاه‌های فقیرنشین زندگی می‌کنند، به طور منظم دریافتی ندارند و در واقع توسط روسای خود در یک سیستم که برده داری مدرن است، با آنها وحشتناک رفتار می‌کنند.

قطر به اصلاحات کاری که قبلاً انجام شده اشاره کرده است - از جمله پایان دادن به سیستم استثماری "کافالا". جایی که کارگران نمی‌توانند بدون رضایت کارفرمایان شغل خود را تغییر دهند. این اما کافی نبوده که منتقدان ساکت شوند و در طی دو روز پس از انتشار داستان مرگ گاردین، فیشر می‌گوید که این دادخواست 700 امضای دیگر به دست آورده است.

فیفا به ایندیپندنت گفت: ما فکر نمی‌کنیم که تحریم جام جهانی روش صحیحی باشد و یا هدف مفیدی برای رسیدگی به هرگونه مسئله حقوق بشر در قطر باشد. صادقانه بگویم، ما در واقع فکر می‌کنیم که تعامل و گفتگو بهترین راه برای ارتقا درک ارزش‌های جهانی حقوق بشر است."

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز