خبرگزاری کار ایران

مهم ترین مشکل فدراسیون فوتبال شفافیت است

هاشمی: در انتخابات همه رشته ها بحث گزینه وزارت ورزشی مطرح بوده است/ باید برای دایی و کریمی کرسی جهانی بگیریم/

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۸۱۰

نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال در مورد برنامه های خود در این فدراسیون صحبت کرد.

به گزارش ایلنا، کیومرث هاشمی درباره برنامه خود برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال اظهار داشت: ان‌شاءالله بتوانیم اعتمادی را که در جامعه فوتبال از بین رفته است با برنامه خوبی که ارائه می‌کنیم به فوتبال برگردانیم. ما به تحکیم جایگاه فوتبال اعتقاد داریم و ان‌شاءالله روز سه‌شنبه کلیات برنامه خودمان را هم ارائه خواهیم کرد.

وی که در برنامه «فوتبال برتر» حاضر شده بود، درباره برنامه اقتصادی خود تصریح کرد: فوتبال ایران امروز بیش از هر چیزی به نظام‌بخشی احتیاج دارد که بین درآمدهای فوتبالی و هزینه‌ها توازن برقرار کند. متأسفانه به دلایل مختلفی این توازن الان وجود ندارد. خسارت‌های زیادی فوتبال ما از قراردادهای بین‌المللی دیده است. به جای خسارت‌ها، این پول‌ها باید هزینه‌ جایی شود که به عقیده من خوب مدیریت نشده است. لذا من اعتقاد دارم که نظام‌بخشی باید هر چه زودتر انجام شود که این شفاف‌سازی درباره قراردادها نیز وجود دارد. پول‌هایی زیادی است که باید به فوتبال برگردد. فوتبال دنیا مسیر حرفه‌ای خود را طی کرده است و ما قرار نیست در بحث اقتصادی راه جدیدی را پیدا کنیم. راه درآمد فوتبال کاملاً مشخص است و این درآمد بین 50 تا 60 درصد حق پخش است و مابقی بحث اسپانسری و ... است. یک بخشی از آن باید به لحاظ قانونی اصلاح شود. در بحث ارزش‌گذاری برند باشگاه‌ها باید بیشتر دقت کنیم.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال افزود: تحول در حوزه اقتصادی نیازمند چهار پنج مورد است. اول موضوع شفافیت است. به نظرم با رویه شفاف بنگاه‌های اقتصادی ترغیب می‌شوند که سرمایه‌گذاری کنند، ولی الان این اتفاق نیفتاده است. پول خوبی وارد فوتبال شده، اما فوتبال از آن سود نبرده است. دوم منابع انسانی و متخصص که باید از آن استفاده کنیم. مشخص است منابع درآمدی از چه کانالی است. در بخش سوم هم حمایت قانونی و حقوقی نکته بسیار مهمی است. ما باید این بستر را برای باشگاه‌ها هم فراهم کنیم. اگر این اتفاق نیفتاد موفقیت‌ها ادامه‌دار نخواهد بود. چهارم هم برنامه بلندمدت است که متأسفانه ما این را نداریم. دلیلش هم این است که ثبات در باشگاه‌ها نداریم.

وی در مورد برنامه خود برای تحول در نظام باشگاهداری توضیح داد: امروزه در دنیا از توسعه باشگاه‌ها به‌عنوان موتور پیشرفت فوتبال یاد می‌شود. اگر بخواهیم تیم ملی خوب داشته باشیم یا تحول در درآمدزایی داشته باشیم،‌ باید این اتفاق از باشگاه‌ها آغاز شود. به هر حال باشگاه‌ها موتور محرک فوتبال کشور هستند. پس باید موانع توسعه باشگاه‌ها را برداریم. یک کار تحقیقاتی شده است که براساس آن 24 مانع در راه توسعه باشگاه‌ها وجود دارد که من دو مورد از آن را می‌گویم. اولی نابسامانی نظام باشگاهداری که ضریب صد درصد دارد و دوم فقدان اراده که برای واگذاری باشگاه‌هاست. البته الان کارهایی برای واگذاری شده است که من اعتقاد دارم این لایحه برای خصوصی‌سازی کل باشگاه‌هاست. فوتبال آنقدر همیت دارد که نظام باشگاهداری را به یک قانون تبدیل کنیم.

هاشمی ادامه داد: بحث خصوصی‌سازی بعضاً بین باشگاه‌های خصوصی و دولتی تبدیل به چالش شده است. بحث خصوصی‌سازی زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که قابلیت درآمدزایی را داشته باشد. آیا الان این وضعیت برای باشگاه‌های ما وجود دارد؟ بنابراین قبل از اینکه وارد خصوصی‌سازی شویم باید به سمت تجاری‌سازی برویم. در این زمینه اقداماتی شده، اما ناموفق بوده است. این اتفاق هم شدنی است. این موضوع حمایت مجلس را می‌خواهد که آنها هم این آمادگی را دارند. باشگاه‌ها هم باید ظرفیت را به وجود بیاورند و کنار هم باشند. ما باشگاه‌های خوبی داریم،‌ نه تنها در فوتبال، بلکه در فوتسال و فوتبال ساحلی. ما باید انسجامی بین این باشگاه‌ها به وجود بیاوریم. اگر این کار را کنیم مشکلات حقوقی آنها هم حل می‌شود، ولی واقعیت این است که الان باشگاه‌ها در این زمینه مشکل دارند.

«ارتقا و پیشرفت تیم‌های ملی» کیومرث هاشمی درباره این موضوع نیز گفت: در برنامه من این موضوع در رده‌های مختلف فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی دیده شده است. توسعه این رشته‌ها به‌عنوان پیشران پیشرفت فوتبال دیده شده است. یکی از عوامل پیشرفت، پشتیبانی مالی است. به هر حال تیم ملی نیاز به بازی تدارکاتی دارد و باید حمایت خوبی از تیم‌های ملی شود. عامل دوم توجه به موضوع محوری فوتبال پایه است. هر چقدر جمعیت فوتبال ما بیشتر باشد استعداد بیشتری بیرون می‌آید و فوتبال پایه ما تقویت می‌شود. عامل سوم هم حمایت از بازیکنان ملی است. الان اگر دقت کنید در خیلی از بخش‌ها مثل فوتسال پاداش‌های بازیکنان ملی پرداخت نشده است. این وظیفه فدراسیون است که حمایت کند، در غیر اینصورت انگیزه بازیکنان گرفته می‌شود. عامل چهارم اما مربیان هستند که نقش کلیدی دارند. بنابراین مربیان ما باید با دانش روز آشنا شوند و کمک‌شان کنیم.

وی عنوان کرد: عامل پنجم در راه ارتقا و پیشرفت تیم‌های ملی هم تجهیزات و امکانات است که باید فراهم کنیم. الان مرکز تیم‌های ملی شرایط خوبی پیدا کرده است، ولی من اعتقاد دارم از این دست امکانات باید در مرکز استان‌ها به وجود بیاید. عامل ششم هم فناوری است که ما باید از آن در تیم‌های ملی استفاده کنیم. عامل هفتم هم گرفتن میزبانی است که نکته بسیار مهمی است که فدراسیون وظیفه دارد میزبانی کند و بازی‌های تدارکاتی برای تیم‌ها در نظر بگیرد. یک اشاره‌ای هم به فوتسال و فوتبال ساحلی کنم. الان فوتسال وارد المپیک جوانان شده است. در آینده قطعا‌ً بدانید فوتبال از المپیک حذف خواهد شد و اکنون بهترین زمان است که ما روی فوتسال سرمایه‌گذاری کنیم که راحت وارد المپیک شویم و روی سکو برویم. در مجموع من معتقدم با برنامه‌ریزی مدون می‌توانیم اتفاقات خوبی برای فوتبال کشورمان رقم بزنیم.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال درباره برنامه خود در زمینه «تعامل و ارتباطات بین‌الملل» اظهار کرد: به دلیل مسئولیتی که در کمیته ملی المپیک داشتم، در بیش از 60 اجلاس شرکت کردم و بیش از 300 جلسه داشتم. سعی می‌کنم پیشنهادات عملی بدهم. واقعیت این است ما از ظرفیت کرسی موجود هم خوب استفاده نکردیم و این ظرفیت هم در اختیار فوتبال ما قرار نگرفته است. ما زمانی می‌توانیم به کرسی بین‌المللی افتخار کنیم که به جذب منابع بین‌المللی کمک کند و یا اینکه از ورزشکاران،‌ داوران و باشگاه‌های ما دفاع کند. مانند همان جنجالی که درباره پرسپولیس راه افتاد و ما حقیقتاً نتوانستیم از این باشگاه دفاع کنیم. ما باید تعاملات خوب بین‌المللی با AFC و فیفا داشته باشیم. گاهی هم باید پول هزینه کنیم. نمونه‌اش گرفتن یک اجلاس است. راه کوتاه مدت این است که ما از ظرفیت ایرانی‌های مقیم خارج از کشور استفاده کنیم. ما در این زمینه هم کوتاهی کردیم. خیلی‌ از افراد حتی کرسی ندارند، اما ارتباط خوبی دارند.

هاشمی بیان کرد: فکر می‌کنم باید برای کسب کرسی‌های بین‌المللی افرادی را پرورش دهیم و آماده کنیم و از چند سال قبل رایزنی کنیم. وزارت امور خارجه هم باید میز ورزش را ایجاد کند و از ظرفیت‌های سفارت‌ها و کمیته المپیک استفاده شود. من اعتقاد دارم اگر ما به نام یک نفر مثل علی کریمی، علی دایی یا مهدوی‌کیا کرسی بین‌المللی بگیریم، هر زمانی که دور میز می‌نشنید، ابهت می‌دهد. دیپلماسی فوتبال همین است.

«رشد و پیشرفت فوتبال پایه» موضوع پنجمی بود که کیومرث هاشمی درباره برنامه خود در این مورد توضیح داد: یکی از چالش‌های بزرگ فوتبال ما نپرداختن به فوتبال پایه است. آیا واقعاً ما کاری که می‌توانستیم انجام دهیم را در فوتبال پایه انجام دادیم؟ قطعاً این کار را نکردیم. این کار وظیفه فدراسیون نیست و رسالت باشگاه‌هاست. البته در بخش دانش‌آموزی هم این وظیفه وجود دارد. ما چند سال قبل یک لیگ فوتسال دانش‌آموزی بین 31 استان برگزار کردیم و الان محصول آن در لیگ بازی می‌کنند. آموزش و پرورش باید در فوتبال پایه نقش پیدا کند. ما چرا از ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم؟ باشگاه موظف است که در فوتبال پایه سرمایه‌گذاری کند،‌ البته فدراسیون این وظیفه را دارد که الزام کند تا باشگاه‌ها تیم‌های پایه داشته باشند، ولی متأسفانه بخشی هم به مشکلات اقتصادی باشگاه‌ها باز می‌گردد. فوتبال پایه در سبد هزینه باشگاه‌های ما وجود ندارد. انگلیس سالانه 15 میلیون پوند برای فوتبال پایه هزینه می‌کند. به جز آموزش و پرورش و باشگاه‌ها، یکی از کارهای اساسی فدراسیون در نظر گرفتن اصل «فوتبال برای همه» است. از دل این موضوع هم استعدادهایی بیرون خواهند آمد. ما قبلاً‌ فوتبال محلات را داشتیم اما الان حذف شده است و فقط آموزش و پرورش و باشگاه‌ها مانده‌اند. در دنیا هر کسی در فوتبال پایه کار می‌کند حق رشد دریافت می‌کند. آیا در فوتبال ما این کار انجام شده است؟ بنابراین اگر فوتبال ما بخواهد در بخش‌های مختلف نتایج خوبی کسب کند، باید در فوتبال پایه کار کنیم. این را هم بگویم که متأسفانه در بخش بانوان فقط 10 استان در کشور فعال هستند که آمار خوبی نیست.

وی در رابطه با بحث مبارزه با فساد نیز عنوان کرد: خواهش می‌کنم این موضوع را به بخش‌های مختلف تسری ندهید. فوتبال به دلیل شرایطی که دارد در اتاق شیشه‌ای قرار دارد. شاید یک مسئول یک سفر خارجی می‌رود دیده می‌شود، اما در جاهای دیگر شاید دیده نشود. رسانه در فوتبال زیاد است و به همین خاطر مسائل کمی پررنگ می‌شود. شاید اگر بخش‌های دیگر را هم داخل اتاق شیشه‌ای بگذاریم، آن وقت ببینیم که کمترین فساد را فوتبال دارد. البته باید با همین مقدار نیز برخورد شود. بحث‌های شهرت‌طلبی هم وجود دارد که یکی از بحث‌های فساد است، اما بیشترین ریشه فساد بحث ریشه‌های سازمانی است.

کیومرث هاشمی در ادامه گفت‌وگوی خود در بخش پرسش و پاسخ درباره اینکه آیا نگرانی از لابی‌های غیرمعمول در مجمع فدراسیون دارد یا خیر، گفت: وقتی ما قبول کردیم در این انتخابات شرکت کنیم باید همه شرایط را بپذیریم. ما براساس آیین‌نامه ثبت‌نام کردیم و رایزنی‌های مختلفی را هم تمام کاندیداها انجام دادند. رقابت هم یک مسئله طبیعی است. الان اگر جواب من منفی باشد فکر می‌کنم به فکر و شعور اعضای مجمع توهین کردم. طبق جلساتی که با اعضای مجمع داشتم آنها را مستقل و صاحب رأی و اندیشه دیدم. به هر حال این استقلال رأی را من در فدراسیون می‌بینیم و نگران نیستم و هر نتیجه‌ای هم رقم بخورد باید به رأی اعضای مجمع احترام گذاشت و ان‌شاءالله چیزی که مصلحت فوتبال است اتفاق بیفتد. لذا من هیچ نگرانی ندارم.

«آیا به نظر شما در انتخابات فدراسیون فوتبال کسی گزینه وزارت ورزش است یا خیر؟»، وی در واکنش به این سؤال خاطر نشان کرد: هر دوره این بحث‌ها بوده است، نه تنها در فوتبال، بلکه در رشته‌های دیگر هم بوده است. من نمی‌خواهم قضاوت کنم، ولی وقتی من پذیرفتم به‌عنوان کاندیدا ورود کنم، یعنی تمام شرایط را پذیرفتم.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال در مورد اینکه آیا در صورت انتخاب با کادر فنی فعلی تیم ملی همکاری را ادامه خواهد داد، بیان کرد: باید فدراسیون ما اخلاق‌مدار و پاسخگو باشد. شاید من یک نظر شخصی داشته باشم، ولی باید کادر فنی موجود حفظ و تقویت شود. البته هیئت رئیسه و مجمع می‌توانند نقش داشته باشند. نظر من حفظ کادر فنی تیم ملی است و اگر هم نیاز باشد و کادر فنی بخواهد، ما می‌توانیم از ظرفیت‌های دیگر برای کمک به کادر فنی استفاده کنیم. هاشمیان و اسکوچیچ اشراف کاملی دارند. اسکوچیچ سفرهای استانی زیادی دارد و می‌بینیم که انصافاً فعال عمل می‌کند.

هاشمی در مورد اینکه آیا او در گفت‌و‌گویی گفته بود پیشنهاد نایب رئیسی برای علی کریمی دارد، یادآور شد: کریمی عزیز ماست،‌ ولی اصلاً چنین بحثی نبوده است. ما نایب رئیس و سایر پست‌ها را انتخاب کردیم. شاید بر استفاده از ظرفیت‌ها تأکید شده است، ولی الان دوست ندارم وارد مسائل حاشیه‌ای شوم.

وی یادآور شد: ما سه‌شنبه برنامه خودمان را اعلام می‌کنیم. هر کسی که انتخاب می‌شود برای چهار سال است. چه تضمینی است که من برنامه 10 ساله بدهم و بعد از چهار سال نفر بعد آن برنامه ادامه بدهد؟ در این زمینه باید برنامه ما به هیئت رئیسه برود و چارچوبش مورد بررسی قرار بگیرد و بعد این برنامه چهار ساله را به چهار برنامه یک ساله تقسیم کنیم. بودجه این برنامه هم باید دیده شود. در برنامه ما هم رویدادهای‌مان در سال آینده دیده شده است و بودجه این رویدادها هم باید دیده شود.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال در پایان گفت: من فکر می‌کنم فدراسیون دچار روزمرگی است. مخصوصاً‌ هیئت رئیسه باید زمانش را روی فکر کردن و برنامه کلان بگذارد. به خصوص حق پخش تلویزیونی و ... . بالای 50 درصد مسائلی که الان در فدراسیون فوتبال است قابل واگذاری به هیئت‌هاست. ما باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در بحث لیگ هم اعتقاد دارم باید کیفیت لیگ‌مان بسیار بیشتر از اینها باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز