خبرگزاری کار ایران

به مناسبت تولد افشین پیروانی: همان مدیری که پرسپولیس لازم داشت

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۰۰۱

مدیر تیم فوتبال پرسپولیس امروز وارد 52 سالگی شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، افشین پیروانی، مدافع و کاپیتان سابق تیم ملی ایران و پرسپولیس که در حال حاضر مدیریت این تیم را بر عهده دارد امروز وارد 52 سالگی شد و کم کم گرد پیری روی شانه‌های او می‌نشیند. پیروانی از فوتبالیست‌های مهم و چهره‌های مهم فوتبالی پس از خداحافظی در چند دهه اخیر فوتبال ماست که تعداد زیادی او را دوست دارند و به اقتضای حرفه فوتبال خیلی‌ها هم ممکن است از او خوششان نیاید ولی نمی‌توان به هیچ وجه او را نادیده گرفت و آدم کوچکی دانست. به بهانه تولد او به برش‌های مهمی از زندگی ورزشی‌ و خصوصیات اخلاقی خاصش پرداختیم.

 

* هم فوتبال هم تحصیلات

در فوتبال ایران چهره مطرح تحصیل کرده کم داریم. خصوصاً در میان نسل های پیشین که به اقتضای زمانه معمولاً از کودکی میان درس و فوتبال باید یکی را انتخاب می‌کردند و به همین دلیل عمده چهره های شاخص فوتبال ایران در آن مقطع تحصیلات عالیه آنهم در سطح بالا ندارند و آنهایی که خلاف این را ثابت کردند انگشت شمار هستند. افشین پیروانی ولی یکی از آنهایی است که در کنار فوتبال تحصیلاتش را هم ادامه داد و پس از گرفتن کارشناسی ارشد، در دانشگاه فینکس آمریکا دکترای تربیت بدنی خوانده است.

 

* قرار گرفتن در جای درست

پیروانی خیلی زود فهمید جایگاهش در این فوتبال پس از بازی گذاشت. او هم مثل خیلی از هم نسلان خودش بعد از پایان بازی رو به مربیگری آورد. در دوره‌های مختلف شرکت کرد و مدرک مربیگری پرولاینسس را هم گرفت ولی در نتیجه‌گیری موفقیتی نداشت و برخلاف دو برادر دیگرش غلامسحین و امیرحسین از این رشته کنار رفت و جایگاه خودش را در پست های مدیریتی پیدا کرد و امروز در کار خودش یکی از بهترین هاست.

 

* رشد در یک خانواده ورزشی

خانواده پیروانی کاملاً ورزشی هستند و او در شیراز فوتبال را از سنین کودکی و اوایل دوره نوجوانی زیر نظر برادر بزرگترش غلامحسین آموخت و خیلی زود پله های ترقی را طی کرد. رشد او در فوتبال برخلاف خیلی از چهره‌ها به واسطه آشنایی و رابطه خانوادگی نبود و اگرچه شاغلام تاثیر پررنگی روی شروع فوتبال او و معرفی اش بود ولی افشین بعد از آمدن به تهران دیگر روی پای خودش ایستاد و خودش را بالا کشید تا به کاپیتانی پرسپولیس و پیراهن ثابت تیم ملی رسید.

 

* جام جهانی 1998

در آن مقطع صعود به جام جهانی کار راحتی نبود و مثل امروز سهمیه آسیا 4-5 تیم نبود و به زحمت می‌شد به جمع 32 تیم برتر جهان صعود کرد. ایران تا پیش از 98 تنها یک بار در تاریخ فوتبال خود رنگ جام جهانی را آنهم با نسل طلایی 78 دیده بود و 20 سال در حسرت تکرار آن بود ولی تیم 98 که تمام بازیکنانش به نوعی جزو اسطوره‌های فوتبال ایران شدند کاری کردند کارستان و از نصف سهمیه پلی آف آسیا دفاع کرده و با برتری مقابل استرالیا به فرانسه رفتند. پیروانی تا آن مقطع جزو معدود بازیکنان تاریخ فوتبال ایران بود که رنگ جام جهانی به خود دیده است.

 

* بازی قرن

دیدار ایران - آمریکا پارادوکسی از مناقشات سیاسی صده اخیر میان دو کشور بود که به همین دلیل از سوی فیفا به عنوان بازی قرن شناخته شد. جایی که قرار بود به اثبات برسد که فوتبال از سیاست جداست ولی هر چقدر هم این موضوع را با خودمان تکرار کنیم نمی‌توان به آن بازی به چشم یک بازی معمولی نگاه کرد. آن بازی یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخ فوتبال ملی ایران محسوب می‌شود یا شاید بشود گفت مهم‌ترینش. شکست دادن دشمن دیرینه در عرصه سیاسی شاید سخت به نظر برسد ولی در فوتبال هم کار راحتی نبود که بچه‌های ما از پس آن بر آمدند. افشین پیروانی بخش مهمی از آن بازی بود اگرچه در دقیقه 75 تازه وارد زمین شد ولی به خط دفاع آشفته و استرس زده سروسامان بخشید و با آرامش و صلابت مثال زدنی خود توانست به حفظ برتری ایران کمک کند. افشین یکی از اضلاع پازل آن بازی مهم بود.

 

* دعوت به تیم ملی پیش از پرسپولیس

پیروانی با بانک تجارت فوتبالش را در تهران شروع کرد و 3 سال در این تیم بود و بعد از آن زمانی که به تیم ملی دعوت شد چشم علی پروین را هم در پرسپولیس گرفت. به نوعی می‌شود گفت او پیراهن تیم ملی را از اعتبار پرسپولیس به دست نیاورد و به عنوان یک بازیکن ملی پوش با سرخپوشان قرارداد امضا کرد که این پوئن مثبتی است که آن زمان کمتر اتفاق می‌افتاد.

 

* یه جام برای پرسپولیس با گلزنی در دربی

او یکی از مهم ترین گل‌هایش برای پرسپولیس را در دربی به ثمر رساند. در دربی که فینال جام حذفی هم بود و قرار بود در پایانش قهرمان مشخص شود. بازی 1-1 در حال به پایان رسیدن بود که افشین پیروانی در دقیقه 85 گل دوم و پیروزی بخش تیمش را به ثمر رساند و به نوعی قهرمانی را برای پرسپولیس در جام حذفی 1378 به دست آورد.

 

* جای خالی محمودخان پر شد

افشین به عنوان مدیر پرسپولیس مشغول کار است و نقش پررنگ او را در مدیریت حواشی این تیم نمی‌توان نادیده گرفت. وقتی محمود خوردبین بازنشسته شد خیلی ها نگران پر کردن جای خالی او بودند چرا که سال‌ها به عنوان یک پدر بالای سر تیم بود و نبودش می‌توانست خلاء بزرگی برای این تیم باشد. پیروانی به خوبی توانسته در این مدت پرسپولیس را مدیریت کند و نقشش را در موفقیت های اخیر این تیم نمی‌توان نادیده گرفت.

 

* سیبل حاشیه ها

پیروانی فرد پر حاشیه‌ای است و این را نمی‌شود کتمان کرد ولی اگر از یک جنبه دیگر به ماجرا نگاه کنید می‌شود به این پی برد که او خودش را سیبل حواشی تیم و باشگاه می‌کند. یعنی او کاری می‌کند تا افشین پیروانی در معرض حواشی قرار بگیرد و پرسپولیس در امان بماند و نمونه‌اش را در درگیری با سپاهان در بازی برگزار نشده فصل قبل می‌توان به خوبی دید. وجود چنین شخصی برای پرسپولیس لازم است.

 

* سکوتِ بیرون از گود

پیروانی برخلاف اکثر پیشکسوتان پرسپولیس هرگز زمانی که در این تیم مشغول به کار نیست در مورد آن صحبت نمی‌کنند. خبرنگاران زیادی در طول چند سال گذشته برای تحلیل فنی یا مسائلی از این دست بعد از بازی های پرسپولیس با او تماس گرفتند ولی معمولاً جواب منفی داده و گفته در مورد پرسپولیس صحبت نمی‌کند. مصاحبه کردن یکی از ابزار مهم پیشکسوتان فوتبال در زمان خانه نشینی است تا خود را جلوی چشم نگه دارند و فراموش نشوند ولی پیروانی از این پوئن استفاده نکرد تا با حرف هایش پرسپولیس را به حاشیه نبرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز