خبرگزاری کار ایران

بررسی عملکرد گلر ملی‌پوش سپاهان در دیدار اخیر؛

نیازمند روی گل‌های شهر خودرو مقصر بود؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۲۵۹

دریافت 3 گل در بازی با شهرخودرو باعث شده انتقاداتی به عملکرد گلر سپاهان وارد شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، پیام نیازمند، گلر ملی‌پوش سپاهان که فصل گذشته رکورد بسته نگه داشتن دروازه یک تیم در تاریخ لیگ ایران را جابجا کرد و در پایان فصل عنوان برترین گلر لیگ را به دست آورد، در لیگ بیستم نتوانسته آمار فصل قبل خودش را تکرار کند.

دریافت 17 گل در 13 مسابقه آماری ضعیف برای سپاهان است که حتی محرم نویدکیا در نشست خبری خود از آن به عنوان یک فاجعه یاد کرد. اگرچه در ثبت آمار مثبت و کلین‌ شیت‌ها همیشه گلر تیم را عامل اصلی معرفی می‌کنند و نقش خط دفاع در آن نادیده گرفته می‌شود، طبیعتاً آمار گل خورده بالا برای یک تیم هم بیش از هر کس دیگری متوجه دروازه‌بان تیم است ولی آیا بدون بررسی دقیق‌تر می‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد؟

آمار گل خورده در تیم‌های مختلف وابستگی زیادی به سبک بازی آن تیم دارد. برخی تیم‌ها مطابق اصول بازی خود و سلیقه سرمربی‌شان عملکردی تدافعی در پیش می‌گیرند و گل زدن به این تیم‌ها به خاطر سیستم و سبک بازی کار سختی است و برخی تیم‌ها هم هستند که بالعکس با تمرکز کمتر روی دفاع، فوتبالی هجومی ارائه می‌دهند. اگرچه انتخاب سبک بازی لزوماً با نتایج کسب شده از سوی یک تیم ارتباط مستقیم ندارد ولی عموماً تیم‌های تدافعی با گل خورده و به تناسب آن گل خورده کمتر نتیجه می‌گیرند و تیم‌های هجومی تعداد گل زده بالایی دارند و در سوی مقابل آمار گل خورده آنها بالاست ولی قانون فوتبال هم به نتیجه یک بر صفر و هم به نتیجه 4-3 حکم پیروزی می‌دهد و 3 امتیاز برای برنده در نظر می‌گیرد.

ماجرای تیم سپاهان در لیگ بیستم هم به همین شکل است. طلایی پوشان با محرم نویدکیا سبک بازی خود را تغییر داده و با تفکراتی هجومی و کمتر محتاطانه پا به زمین می‌گذارند که این موضوع باعث شده در کنار آمار گلزنی خوب و نتایج قابل قبول،‌ در خط دفاع آسیب پذیر ظاهر شوند.

نبود یک هافبک دفاعی با خصوصیات لازم برای بازیکن این پست در ترکیب سپاهان خود گواه وجود چنین تفکری است. آنجایی که محرم نویدکیا ترجیح داده به جای استفاده از بازیکنی با خصوصیت تخریبی و پوشش دادن منطقه جلوی خط دفاع،‌ از یک فانتزیست مثل محمد کریمی استفاده کند که این پیام را به بازیکن می‌دهد که وظیفه دفاع در این تیم فقط به عهده خط دفاع است و از میان هافبک ها کسی قرار نیست کمک به دفاع در چهارچوب وظایفش باشد.

این موضوع در نتایج سپاهان تاثیرگذار بوده و در کنار اینکه این تیم راحت‌تر از فصل‌های قبل به گل می‌رسد، بعضاً مقابل تیم‌هایی که توانایی نفوذ به عمق دفاع طلایی پوشان داشته‌اند آسیب پذیر نشان داده. یک نگاه به بازی با گل گهر، بازی با نفت مسجد سلیمان و بازی اخیر با شهر خودرو که در تمام آنها سپاهان با نتیجه مشابه 3-1 شکست خورده می‌توان به این موضوع پی برد.

ضمن اینکه زیاد پنالتی دادن که نشان از میانگین اشتباهات محاسباتی بالای خط دفاع این تیم است هم به نوعی از همین تنها بودن و عدم پوشش از جلو سرچشمه می‌گیرد. جایی که مدافعان ناچارند در محوطه جریمه حبس شوند و اشتباه در محوطه جریمه هم معنی اش اعلام ضربه پنالتی است. این موضوع در بازی با شهر خودرو رخ داد و در دیدار با ماشین سازی هم 3 بار اتفاق افتاد.

حالا به مرور گل‌های خورده سپاهان مقابل شهر خودرو می‌پردازیم.

گل اول که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید و ضربات پنالتی خیلی قابل تحلیل و بررسی نیستند و به طور مستقیم تقابل ذهنیت بازیکن ضربه زننده و گلر است.

در مورد گل دوم می‌شود صحبت کرد.

همانطور که گفته شد عمق دفاع سپاهان آسیب پذیر است و هوش بالای عرفان معصومی در پیدا کردن نقطه کور خط دفاع و نشانه رفتن آن توسط بازیکن فرصت طلبی مثل الجبوری منجر به تک به تک شدن او و نیازمند شد. در این صحنه جایگیری اشتباه نورافکن باعث جا ماندن او از کورس با الجبوری شد که وظیفه داشت او را پوشش دهد. همچنین در سمت راست دانیال اسماعیلی فر آفساید را پر کرده بود. نیازمند در این موقعیت با وجود فرصت کمی که در اختیار داشت ولی با تایمینگ مناسب خودش را به بازیکن رساند و پیش از آنکه فرصت ضربه زدن پیدا کند مقابلش گارد گرفت ولی در موقعیت تک به تک اگر مهاجم ضربه دقیقی به توپ بزند از دست گلر کاری ساخته نیست و گلر تنها می‌تواند با تنگ کردن زاویه، شانس موفقیت مهاجم را پایین آورده و در انتظار تصمیم اشتباه او باشد.

 

گل سوم:

در اینجا بازهم اشتباه دانیال اسماعیلی فر در یارگیری باعث شد قاسمی نژاد فرصت خوبی برای پاس کاری مقابل محوطه جریمه سپاهان پیدا کند و توپ را به سمت مقابل به الجبوری رساند. مهاجم شهر خودرو بار دیگر در رقابت با نورافکن پیروز شد و موفق شد او را فریب داده و از جریان بازی خارج کند. نیازمند در اینجا با شکست یک خط دفاعی 4 نفره و مستقر مقابل تک مهاجم حریف روبرو شد و بازهم کار چندانی مقابل ضربه دقیق الجبوری از دستش ساخته نبود و سعی داشت با تنگ کردن زاویه خودش را به مقصد ضربه احتمالی او نزدیک کند ولی بازهم از بدشانسی او ضربه مهاجم شهر خودرو دقیقاً‌ به آنجایی رفت که برای گل شدن نیاز بود.

 

نتیجه گیری کلی

ترکیب اولیه سپاهان ترکیب بدی نبود. دانیال اسماعیلی فر که در سمت راست جانشین منصوری شده در این دیدار برخلاف بازی قبل روز خوبی نداشت و روی هر دو گل مقصر بود. در سوی مقابل شایان مصلح بود که عملکرد خوبی در زمین داشت ولی به دلیل پنالتی اعلام شده از سوی بنیادی فر روی خطای او، تحت فشار روحی قرار گرفت و سعی داشت با گلزنی آن را جبران کند و این موضوع روی بازی او تاثیر گذار بود ولی نویدکیا تصمیم گرفت او را تعویض کند که تصمیم غیر منطقی به نظر نمی‌رسید ولی می‌شد با صحبت کردن با مصلح به جای تعویضش از او تا پایان بازی استفاده کرد ولی به جای او نورافکن در سمت چپ دفاع قرار گرفت که عملکرد ضعیفی داشت و او هم روی هر دو گل مقصر بود.

به هر جهت نمی‌توان عملکرد نیازمند را مقابل شهر خودرو خوب دانست ولی باید در نظر گرفت که عملکرد او موثر از عملکرد کلی تیم است و مقایسه آماری او با فصل گذشته بدون توجه به تغییر سبک تیم و شکننده بودن ساختار دفاعی سپاهان منصفانه نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز