خبرگزاری کار ایران

چالش بزرگ پیش از انتخاب رئیس جدید؛

فدارسیون فوتبال روی طلب از فیفا حساب نکند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۴۸۷

برخلاف ادعای مسئولان فدراسیون فوتبال، مطالبات از فیفا نه در دسترس هستند و نه پاسخگوی بدهی های سنگین این فدراسیون.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، فدراسیون فوتبال ایران که بعد از استعفای مهدی تاج بدون رئیس و با سرپرستی حیدر بهاروند اداره می‌شود با مشکلات عدیده مالی روبروست و علاوه بر محکومیت در پرداخت طلب اسکوچیچ باید با طلبکاران داخلی مثل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی موسوم به شستا که علیه این فدراسیون حکم قضایی گرفته هم روبرو شود و این در حالیست که فدراسیون فوتبال به عنوان یک سازمان غیر دولتی مردم نهاد از لحاظ قوانین داخلی و بین المللی بودجه دولتی ندارد و درآمدهای بین المللی خود را هم به دلیل تحریم‌های بانکی تا کنون نتوانسته دریافت کند و از این رو مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار فدراسیون فوتبال قرار دارد.

 

* بدهی یورویی فدراسیون به شستا

فدراسیون فوتبال مبلغی به یورو از شستا استقراض کرده بود که بخشی از طلب ویلموتس را با آن پرداخت کند و حالا موعد بازپرداخت آن بدهی گذشته و فدراسیون فوتبال موفق به تسویه حساب با طرف حساب خود نشده است. اگرچه فغانپور، رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال دو روز قبل اعلام کرد که 16 میلیارد از 25 میلیارد تومان بدهی فدارسوین فوتبال به شستا پرداخت شده و فقط 9 میلیارد باقی مانده است ولی شستا با توجه به اینکه پرداختی خود را به یورو به فدراسیون فوتبال انجام داده و اسناد و مدارک این طلب هم حکایت از این موضوع دارد فدراسیون به پرداخت 2 میلیون یورو به شستا محکوم شده است. به هر صورت این مبلغی است که فدراسیون فوتبال باید آن را تا پایان سال جاری به شستا پرداخت کند.

 

* مهلت وزارت ورزش برای فدراسیون و چالش 20 روزه برای رئیس جدید

چند روز قبل بود که نماینده حقوقی شستا با حکم قانونی اقدام به پلمپ ساختمان مقر فدراسیون فوتبال و به طبع آن به حراج گذاشتن اموال این محل کرد که کار تا ارزش گذاری این ساختمان و اموالش هم پیش رفت تا مشخص شود شستا در دریافت طلب 2 میلیون یورویی خود جدی است. این مبلغ بابت استقراض فدراسیون فوتبال از شستا برای پرداخت بخشی از طلب ویلموتس بوده که از موعد بازپرداخت آن گذشته و با اقدام قانونی این شرکت مواجه شده است. در این شرایط که فدراسیون امکان تهیه پول بابت پرداخت این بدهی سنگین را نداشت دست به دامان وزارت ورزش شده و مسعود سلطانی فر هم با پادرمیانی تا پایان سال 1399 از شستا برای دریافت طلبش وقت گرفت. با این حال مشخص نیست فدراسیون بدون درآمد و بدون رئیس چه برنامه ای برای فراهم کردن این پول تا پایان سال جاری دارد. از طرفی با توجه به زمان برگزاری مجمع انتخاباتی برای تعیین رئیس جدید فدراسیون فوتبال در تاریخ 10 اسفند ماه، ریاست جدید فدراسیون فوتبال پس از روی کار آمدن با یک چالش جدی در این مورد روبروست و 20 روز پس از انتخاب و روی کار آمدن فرصت دارد تا با شستا تسویه حساب کند.

 

* طلب‌های فدارسیون فوتبال از FIFA و AFC

مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال حدود 2 هفته قبل در برنامه زنده تلویزیونی از طلب حدود 4-5 میلیون دلاری از فیفا و یک میلیون دلاری از AFC خبر داد. رقم دقیق طلب فدراسیون فوتبال از فیفا 2 میلیون و 250 هزار دلار بابت حضور در جام جهانی 2018 است که هنوز وصول نشده و البته این مبلغ سهم باشگاه‌هایی است که در تیم ملی ایران نماینده داشتند و درصد کم و ناچیزی از آن (در صورت وصول) به فدراسیون فوتبال می‌رسد و از سوی دیگر طبق وعده فیفا که حدود یک سال قبل اعلام شده بود 1.5 میلیون دلار بابت زیان های ناشی از شیوع ویروس کرونا به فدراسیون فوتبال کشورها پرداخت خواهد شد که این مبلغ هم تا کنون وصول نشده است. بر اساس تقویم ارائه شده از فیفا این 1.5 میلیون دلار به سه بخش 500 هزار دلاری تقسیم شده که 2 قسمت از آن در جولای 2020 باید پرداخت می‌شد که یک بخش آن مختص فوتبال بانوان بود و 500 هزار دلار دیگر هم ژانویه 2021 که هنوز سررسید نشده است ولی آن دو قسمت قبلی هم به دلیل تحریم ها به حساب فدراسیون فوتبال واریز نشده است.

 

* محل هزینه کمک های کرونایی فیفا

اگرچه مسئولان فدراسیون فوتبال در واکنش به بدهی‌های سنگین خود مرتباً از مطالبات وصول نشده از فیفا صحبت می‌کنند ولی این طلب به هیچ وجه تناسبی با حفره‌های مالی موجود در این فدراسیون ندارد. همانطور که پیشتر گفته شد سهم فدراسیون فوتبال از پاداش صعود به جام جهانی ناچیز و اندک است و 2 میلیون و 250 هزار دلاری که فیفا باید به ایران پرداخت کند در صورت وصول سهم باشگاه‌هایی است که در جام جهانی نماینده داشتند و هزینه کرد آن در اختیار فدارسیون فوتبال نیست. از 1.5 میلیون دلار به عنوان کمک فیفا در شرایط درگیری فوتبال به ویروس کرونا از آن یاد می‌شود هم 500 هزار دلار هنوز سررسید نشده است و با توجه به زمان بر بودن کارهای انتقال و ضیق وقت فدراسیون در تسویه حساب با شستا تنها 500 هزار دلار در حال حاضر طلب فدراسیون فوتبال از فیفا در حوزه فوتبال آقایان است که حتی یک چهارم بدهی این فدارسیون به شستا هم نمی‌شود که تازه این بخش کوچکی از بدهی های سنگین و کمر شکن این سازمان است.

ضمن اینکه مبلغ مورد نظر اگرچه توسط فیفا برای بخش خاصی اختصاص داده نشده است ولی دلیل پرداخت آن جبران خسارات وارد شده به فوتبال به واسطه شیوع ویروس کرونا و تغییر شرایط برگزاری و پخش بازی‌ها و مباحثی مثل بلیت فروشی و اسپانسرینگ است که طبیعتاً باید به باشگاه ها و ورزشگاه های فوتبال برسد و هزینه کرد ان در اختیار فدراسیون فوتبال نیست. با این وجود اداره دولتی و نیمه دولتی باشگاه ها در فوتبال ایران باعث شده راه توافق در این مورد باز باشد چرا که سیستم دولتی می‌تواند هزینه های فوتبال را از محل درآمدهایی که باید به این رشته ورزشی اختصاصی داده می‌شود جابجا کند و اختیار هزینه کرد آن به فدراسیون فوتبال برسد. اگرچه در این شرایط هم باشگاه ها حق شکایت از فدراسیون فوتبال را از این بابت دارند ولی همان سیستم اداره دولتی و نیمه دولتی می‌تواند این مشکل را رفع و رجوع کند. با این وجود 4 باشگاه لیگ برتری تراکتور، ماشین سازی، شهر خودرو و نساجی از این قائده مستثنی هستند و باید دید از دریافت کمک هزینه مربوط به خودشان مثل موارد دیگر از جمله حق پخش تلویزیونی گذشت می‌کنند یا نه.

 

* آب پاکی فیفا روی دست فدراسیون فوتبال

با وجود تمام مباحث مطرح شده فدراسیون فوتبال مثل 2-3 سال اخیر نباید انتظار وصول پول های معوقه خود از فیفا را داشته باشد چرا که تلاش ها در این مدت به نتیجه نرسیده و مشکلات تحریم بانکی و محدودیت های جابجایی پول هنوز پابرجا هستند.

در همین راستا، فغانپور، رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال 2 روز قبل در صحبت هایش عنوان کرد که فیفا طی پیامی به فدراسیون اعلام کرده به دلیل تحریم ها توانایی پرداخت طلب ایران را ندارد و فدراسیون فوتبال نباید به این زودی ها منتظر دریافت آن باشد. بدین ترتیب مطالبات بین المللی فدراسیون فوتبال بعید است تبدیل به محل درآمد برای تسویه حساب با شستا شود و رئیس آینده فدراسیون فوتبال باید به محض روی کار آمدن با این چالش جدی روبرو شود و فکری برای آن داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز