خبرگزاری کار ایران

هند 4.5 میلیون دلاری مهدی شیری برابر اولسان

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۳۳۴۱

خطای هند مهدی شیری مقابل اولسان هیوندای منجر به اعلام ضربه پنالتی و دریافت گل دوم پرسپولیس شد که شکست این تیم در فینال لیگ قهرمانان آسیا را رقم زد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، تیم فوتبال پرسپولیس موفق شد برای دومین بار طی 3 سال اخیر به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند ولی این بار هم مثل سال 2018 با شکست در دیدار پایانی دستش از رسیدن به جام کوتاه ماند و به رتبه نایب قهرمانی این مسابقات بسنده کرد.

سرخپوشان در شرایطی مقابل اولسان هیوندای کره جنوبی در فینال تن به شکست 2 بر یک دادند که تا ثانیه‌های پایانی نیمه نخست با تک گل مهدی عبدی از حریف خود پیش بودند و روی بی احتیاطی بازیکنان و تقدیم کردن دو پنالتی به حریف کره‌ای، 2 بار دروازه‌شان باز شد و در نهایت در دیداری که پیروزی در دسترس نماینده ایران بود، تن به شکست دادند تا حسرت قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا همچنان برای این تیم و فوتبال ایران باقی بماند.

شکست پرسپولیس در این دیدار همانطور که گفته شد روی دو ضربه پنالتی اتفاق افتاد که اولی با بی احتیاطی احمد نوراللهی در محوطه جریمه پرسپولیس گرفته شد و دومی هم به واسطه خطای هندی که مهدی شیری انجام داد از سوی داور اعلام شد. این خطای هند هم به دلیل اینکه اتفاقی غیر معمول تر از یک برخورد در جریان بازی است و هم از این جهت که گل دوم اولسان را رقم زد به نوعی عامل شکست پرسپولیس در فینال محسوب می‌شود، اگرچه به طور قطع نمی‌توان گفت که شیری و خطای هندش باعث شکست پرسپولیس شده است چرا که تا پیش از آن اتفاق بازی با تساوی یک - یک در جریان بود و حدود 35-40 دقیقه دیگر تا پایان بازی باقی مانده بود و ممکن بود هر اتفاق دیگری رخ دهد و اینکه جونیور نگرائو، مهاجم اولسان در همان صحنه منجر به پنالتی موقعیت خوبی داشت و چه بسا در همان صحنه پرسپولیس گل دوم را می‌خورد ولی در هر صورت اتفاقی که در زمین رخ داد و دیده شد، اهدای یک پنالتی از سوی شیری به اولسان بود که منجر به دریافت گل دوم و تعیین کننده تیم پیروز بازی بود.

بررسی ابعاد فنی این موضوع تا پیش از این انجام شده ولی در این متن قصد داریم از لحاظ اقتصادی به آن بپردازیم و بررسی کنیم که خطای هند مهدی شیری و به طور کلی از دست رفتن فرصت قهرمانی در رقابت‌ها چقدر به پرسپولیس ضرر مالی زد.

کمتر از یک سال قبل و در بهمن ماه 98 در آستانه شروع لیگ قهرمانان آسیای 2020 بود که AFC جوایز نقدی حضور در مراحل مختلف لیگ قهرمانان آسیا را تعیین و اعلام کرد که به شرح زیر است:

تیم قهرمان:‌ ۴ میلیون دلار

نایب قهرمان: ۲ میلیون دلار

حضور در نیمه نهایی: ۲۵۰ هزار دلار

حضور در یک چهارم نهایی: ۱۵۰ هزار دلار

حضور در یک هشتم نهایی: ۱۰۰ هزار دلار

پیروزی در مرحله گروهی، و سایر مراحل حذفی: ۵۰ هزار دلار

تساوی در مرحله گروهی، و سایر مراحل حذفی: ۱۰ هزار دلار

پرسپولیس با رسیدن به فینال این دوره از رقابت‌ها توانست 2 میلیون دلار بابت نایب قهرمانی و جوایز دیگری که بابت گرفتن امتیاز و پیروزی در دور گروهی و مراحل قبل بوده را به دست بیاورد ولی قهرمانی در این رقابت‌ها 4 میلیون دلار برای این تیم پاداش به همراه داشت و به عبارت دیگر ما به التفاوت 2 میلیون دلاری برد و باخت در بازی فینال رقم قابل توجهی بود که از دست این تیم رفت.

این تنها ضرر مالی پرسپولیس بابت از دست دادن قهرمانی نبود. سرخپوشان در صورت برتری در فینال و بالا بردن جام، علاوه بر پاداش 4 میلیون دلاری، به مسابقات جام باشگاه‌های جهان هم راه می‌یافتند و پاداش های حضور در این رقابت‌ها هم در دسترس بود که طبق اعلام فیفا به شرح زیر است:

تیم قهرمان: ۱۰ میلیون دلار 

نایب قهرمان: ۵ میلیون دلار 

تیم سوم: ۴ میلیون دلار 

تیم چهارم: ۳ میلیون دلار 

تیم‌های حذف شده در مرحله اول: ۲.۵ میلیون دلار 

یعنی پرسپولیس به صرف حضور در این رقابت‌ها و به فرض شکست و حذف شدن در همان دیدار اول هم به جایزه 2.5 میلیون دلاری می‌رسید و اگر به مراحل بالاتر صعود می‌کرد این پاداش طبق جدول بالا افزایش پیدا می‌کرد. بدین ترتیب علاوه بر 2 میلیون دلار ما به التفاوت تیم قهرمان و تیم نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا، 2.5 میلیون دلار هم پاداش حضور در جام باشگاه‌های جهان از دست پرسپولیس رفت که در مجموع می‌شود 4.5 میلیون دلار.

با یک ضرب و تقسیم ساده و محاسبه قیمت 25.400 تومانی دلار در این روزها، به عبارتی پرسپولیس بابت از دست رفتن قهرمانی که خطای هند مهدی شیری مقصر اصلی آن جلوه داده شده است مبلغی بالغ بر 114 میلیارد تومان ضرر کرده است. رقم قابل توجهی که می‌توانست بار بزرگی از روی دوش مشکلات اقتصادی این باشگاه بردارد و حتی شرایط جذب چند بازیکن خوب و با کیفیت در پنجره زمستانی را فراهم آورد تا پرسپولیس برای نیم فصل دوم لیگ برتر و دور جدید لیگ قهرمانان آسیا چهره قدرتمندتری به خودش بگیرد.

لازم به ذکر است که این رقم فقط پاداش های مستقیم فیفا و AFC است و قهرمانی پرسپولیس و حضورش در جام باشگاه‌های جهان می‌توانست از جنبه‌های مختلفی مثل بحث اسپانسرینگ هم برای این باشگاه آورده‌های مالی خوبی داشته باشد. فکرش را بکنید اگر پرسپولیس فرصت یک بازی رسمی مقابل بایرن مونیخ را پیدا می‌کرد چه اتفاق بزرگی می‌توانست رقم بخورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز