خبرگزاری کار ایران

احمدی: برنامه‌های وزارت ورزش در ایام کرونا مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۲۱۰

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی گفت: با توجه خاصی که دولت تدبیر و امید به حوزه ورزش به خصوص ورزش همگانی داشته شاهد اقدامات موثر و ارزشمندی در این عرصه بودیم.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت ورزش و جوانان، عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه ورزش همگانی کشور اظهار کرد: با توجه خاصی که دولت تدبیر و امید به حوزه ورزش به خصوص ورزش همگانی داشته شاهد اقدامات موثر و ارزشمندی در این عرصه بودیم. تلاش خوبی هم در وزارت ورزش، فدراسیون‌های ورزشی، هیات‌ها، آموزش و پرورش و دیگر ارگان‌های مربوطه صورت گرفت تا بتوانیم شرایط مشارکت هرچه گسترده‌تر مردم را برای روی آوردن به ورزش همگانی فراهم کنیم.

وی در ادامه افزود: سعی کردیم مرجع آماری ما مرکز آمار ایران باشد یا سایر مطالعات پژوهشی که توسط سازمان‌های علمی انجام می‌شود. در ابتدای دولت تدبیر و امید میزان مشارکت مردم در ورزش همگانی ۱۶ درصد بود و نیاز بود که فعالیت جدی‌تری در این زمینه انجام شود. گزارشی که سال ۹۴ منتشر شد نشان داد که میزان مشارکت بالاتر رفته است. در سال ۹۶ مجددا مرکز آمار مطالعه‌ای را در این خصوص انجام داد که نشان می‌داد زمانی که مردم برای ورزش صرف می‌کنند به ۲۷ دقیقه افزایش پیدا می‌کند.

احمدی ادامه داد: این آمار و گزارش‌ها با اقداماتی که در چند سال گذشته از سوی وزارت ورزش و نهادهای مرتبط انجام شده است کاملا همخوانی دارد. طی تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که نزدیک ۴۰ درصد مردم به لحاظ کیفی و زمان مناسب برای ورزش فعالیت‌ خود را انجام داده‌اند و به نوعی ورزش را به صورت اصولی در پیش گرفتند. ورزش کردن این ۴۰ درصد تاثیر بسزایی در سلامتی آنها داشته است.

معاون وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: برنامه‌های گسترده‌ای که وزارت ورزش و جوانان در قالب رویدادها و پویش‌های ورزش همگانی در ایجاد زمینه برای مشارکت مردم در ورزش همگانی داشته برنامه‌های کیفی و موثری بوده است. این روند با آن شتاب مورد نظر ادامه داشت تا اینکه شرایط کرونایی در کشور ایجاد شد و این ویروس یک اختلالی را در بخش‌های مختلف ورزش ایجاد کرد.

او گفت: بعد از شیوع کرونا سعی کردیم الگوهای ورزش همگانی را تغییر دهیم و ورزش را از محیط‌های همگانی و برنامه‌های جمعی به سمت برنامه‌های ورزش در خانه بردیم. با راه‌اندازی پویش‌های مختلف اتفاق خوبی افتاد که به حفظ سلامتی مردم کمک کنیم. این اقدامات ما در حفظ سلامتی مردم مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت. نه تنها مشارکت مردم در ورزش تعطیل نشد بلکه یک الگوی جدید ورزش همگانی را ارائه دهیم که به حفظ نشاط و شادابی مردم کمک کرد.

احمدی اظهار داشت: ما در وزارت ورزش همچنان دغدغه آن بخشی از مردم را که هنوز ورزش نمی‌کنند را داریم. ما وقتی می‌گوییم ۵۱ درصد جامعه ورزش می‌کنند دغدغه این را نیز داریم که هنوز ۴۹ درصد مردم ورزش نمی‌کنند. باید با یک برنامه راهبردی این مشارکت عمومی و همگانی را بالاتر ببریم. خیلی از طرح‌های ورزش همگانی برای اولین بار تجربه می‌شود.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: برای اولین بار با محوریت وزارت ورزش مشارکت گسترده شهرداری‌های کشور را در برنامه‌های ورزش همگانی به صورت نهادینه دنبال کردیم. طرح شهرهای فعال ایران با استقبال شهرداری‌های کلان‌شهرها روبرو شد. برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده که بیش از ۱۳۷۰ شهری که دارای شهرداری هستند با حمایت وزارت کشور بودجه و اعتبار مستقلی در موضوع ورزش همگانی داشته باشند.

احمدی گفت: ما با آموزش و پرورش نیز یک برنامه خوب داشتیم و آنها نیز برنامه جدی را برای پوشش ۱۴ میلیون دانش‌آموز در برنامه‌های ورزش همگانی دارد که آثار آن در برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت نیز مشخص خواهد شد. حوزه دانشگاهی ما نیز فعال است و برنامه‌های خود را درخصوص مشارکت ورزش همگانی عملی کرده است.

او افزود: امیدوار هستیم تا پایان سال دو جلسه دیگر شورای ورزش همگانی را تشکیل دهیم تا انسجام و هم‌افزایی لازم در بین نهادها و دست‌اندرکاران حوزه ورزش همگانی کشور بیش از گذشته فراهم شود. در ایام کرونا فدراسیون ورزش همگانی و هیات‌های آن در سراسر کشور و همچنین فدراسیون ورزش‌های روستایی برنامه‌های خوبی را دنبال می‌کنند. همه فدراسیون‌ها در سال ۹۹ برنامه‌های مجزایی را برای مشارکت در ورزش همگانی دارند که در این خصوص اعتباری جداگانه به فدراسیون‌ها پرداخت می‌شود.

معاون وزیر ورزش اظهار داشت: برای هم‌افزایی بیشتر در فدراسیون‌های ورزشی شبکه شکوه را پیش‌بینی کردیم. این شبکه به صورت نظام‌مند مشارکت فدراسیون‌ها را در برنامه‌های ورزش همگانی دنبال می‌کند. همچنین برای مشارکت سمن‌ها و تشکل‌های جوانان در برنامه‌های ورزش همگانی توانستیم شبکه شمس را طراحی کنیم که در این شبکه نهادها فعالیت گسترده‌ای دارند و از این طریق از مشارکت جوانان نیز استفاده کنیم.

او گفت: ظرفیت‌هایی وجود دارد که در گذشته کمتر به آنها توجه می‌شد. ما ۶۰ هزار پایگاه بسیج در سراسر کشور داریم و طی تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسید این ۶۰ هزار پایگاه به محلی برای اجرای برنامه‌های ورزش همگانی تبدیل شده است و زمینه را برای اقشار مختلف جامعه فراهم کردیم. همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با ستاد مبارزه با مواد مخدر امضا کردیم که این ستاد نیز در توسعه خانه‌های ورزش روستایی به ما کمک می‌کند.

احمدی ادامه داد: همه فدراسیون‌های ورزشی به دستور دکتر سلطانی‌فر مکلف شدند که کمیته توسعه ورزش روستایی را تشکیل دهند و سهم روستاییان در ورزش همگانی درنظر گرفته شود. در ابتدای دولت تدبیروامید تعداد خانه‌های روستایی ما به ۵۰۰ هم نمی‌رسید که الان این تعداد به ۶۷۵۰ خانه ورزش روستایی رسیده است.

او افزود: امروز بالای ۲۰۰۰ زمین چمن مصنوعی در روستاها موجود است که نسبت به گذشته رشد داشته‌ایم. ایجاد جاده‌های سلامت و جاده‌های دوچرخه‌سواری نیز از دیگر تفاهم‌نامه‌های ما با شهرداری‌ها بوده است. ما قبلا حداکثر ۱۳ هزار باشگاه ورزشی داشتیم که این عدد از ۲۶ هزار باشگاه فراتر رفته است.

احمدی خاطرنشان کرد: ما امیدوار هستیم تا پایان دولت تدبیر و امید با اجرای برنامه و پروژه‌ها و طرح‌های ابتکاری همچنان زمینه را برای مشارکت هرچه بیشتر مردم در انجام فعالیت‌های ورزش همگانی فراهم کنیم. ما سعی کردیم تسلیم کرونا نشویم و برنامه‌های خود را ادامه دهیم. تلاش ما این است که مشارکت را به ۵۷ درصد برسانیم. یکی از کارهای خوب دولت تدبیروامید در توسعه ورزش همگانی این بوده که ریل‌گذاری درستی را انجام داده است.

معاون وزیر ورزش و جوانان در پایان گفت: یکی دیگر از اقدامات موثر صورت گرفته حمایت‌های قانونی بود که از طرح‌های ما انجام شد. در این دولت قانون وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی با پیگیری‌ها به سرانجام رسید. ما الان یک قانون برای مدیریت کلان ورزش کشور داریم که اتفاقا در این قانون جایگاه ورزش همگانی بسیار پررنگ است. توانستیم بندهای موثر قانونی را برای ورزش همگانی پیش‌بینی کنیم که امیدوار هستیم تا پایان سال ۹۹ دستکرالعمل‌های اجرای این قانون مراحل تصویب آن طی شود. درحال حاضر تعامل بسیار خوبی بین وزارت ورزش و مجلس شورای اسلامی وجود دارد و برنامه‌های ما مورد تایید بخش‌های مختلف مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیته ورزش قرار می‌گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز