خبرگزاری کار ایران

مستقل شدن فوتبال یک شبه اتفاق نمی‌افتد و زمان می‌برد

مصطفوی: افرادی که در تیم ملی 98 کاره‌ای نبودند می‌خواهند خودشان را به آن مجموعه بچسبانند/ تغییر سرمربی و آمدن ویرا تصمیم شخصی خودم بود/ خوبی این اساسنامه کوتاه کردن دست سیاسیون از فوتبال است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۸۳۵

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در مورد شرایط تیم ملی در سال 76 و صعودش به جام جهانی و همچنین اساسنامه فدراسیون فوتبال صحبت کرد.

داریوش مصطفوی در گفتگو با خبرنگار ورزشی ایلنا در خصوص سالروز صعود تاریخی ایران به جام جهانی 1998 فرانسه که در دیدار با استرالیا در تاریخ 8 آذر 76 اتفاق افتاد اظهار داشت: روز 8 آذر را باید به نکوداشت آن روز بزرگ در تقویم به عنوان روز فوتبال نام‌گذاری کنند چرا که فوتبال ایران کاری کرد تا مردم از شادی به خیابان‌ها بریزند و اصلاً آن روز پرونده جدیدی در فوتبال ایران باز شد و مسیری در پیش گرفته شد که با قبل از آن متفاوت است.

وی افزود: در مورد آن روز بحث‌های زیادی شکل گرفته و متاسفانه می‌بینم هرکسی از راه می‌رسد خودش را به نوعی به آن تیم و آن مجموعه می‌چسباند و سعی دارد به شکلی از آن به نفع نام خودش بهره‌برداری کند و می‌گویند در آن تیم همه کاره و سرپرست بودیم و فلانی را برداشتیم و فلانی را منصوب کردیم. من در آن زمان مسئولیت فوتبال ایران را بر عهده داشتم و این را می‌گویم افراد مدعی و کم صلاحیت هیچ نقشی در آن مقطع نداشتند و برخلاف مصاحبه‌هایی که در رادیو روزنامه انجام می‌دهند و توهمات خودشان را ارائه می‌دهند ادعاهایشان صحت ندارد. همینجا اعلام می‌کنم تصمیم شخصی من بود که سرمربی وقت بهتر است برداشته شود و اینکه می‌گویند قرار بود حجازی بیاید و پروین بیاید و.. من به عنوان رئیس وقت فدراسیون می‌گویم چنین صحبت‌هایی مطرح نبود و خودم ویرا را انتخاب کردم و به ایران آوردم.

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در ادامه گفت: در آن زمان فقط یک شخص در کنار ما و در کنار تیم ملی بود که به او مسئولیت دادیم و آن هم اصغر مأنوسی‌فر بود و در آن مدت از دانش ایشان استفاده کردیم و یکی از کسانی بود که نقش مفید و موثری داشتند و هیچ کس دیگری دخیل نبود و من حتی می‌گویم تا حد زیادی صعود به جام جهانی را مدیون زحمات مأنوسی‌فر هستیم.

مصطفوی در مورد همکاری با ویرا هم توضیح داد: ما برای جذب مربی خارجی با محدودیت‌های مالی مواجه بودیم و نمی‌توانستیم سراغ اسم‌های بزرگتر و مطرح‌تر برویم ولی با بررسی انجام شده تصمیم گرفتیم ویرا را به ایران بیاوریم و در کنارش از 1-2 مربی ایرانی استفاده کنیم ولی کلیه امور و تصمیمات فنی بر عهده ویرا بود و کسی در کارش دخالت نمی‌کرد و از دستیارانش و ذوالفقارنسب و حتی خود من مشورت می‌گرفت ولی مشورت گرفتن با دخالت فرق می‌کند. افرادی که خودشان را به عنوان سرپرست وقت به آن تیم می‌چسبانند اصلاً کاره‌ای نبودند.

وی در مورد اساسنامه فدراسیون فوتبال که به تصویب مجمع عمومی فدراسیون فوتبال رسید هم گفت: این اساسنامه که در یک مجمع به صورت آنلاین از سوی اعضا به تصویب رسیده است در مورد اساسنامه قبل‌تر هم گفته بودم که این یک اساسنامه جامع است و بعد از اینکه چند بار به فیفا رفت و برگشت خورد و اصلاح شد مشکلاتش برطرف شده است و از همه مهم‌تر دست دولت و سیاسیون در آن از فوتبال کوتاه شده است. حق اقشار مختلف از جمله بانوان در آن ادا شده و فدراسیون در آن به عنوان یک مجموعه غیر دولتی با مجامع عمومی معین و وظایفت معین شناخته شده است که این اتفاق خوبی است و به مرور زمان فوتبال ما را به سمت بهتر شدن می‌برد.

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در ادامه گفت: این را هم بگویم که مستقل شدن فوتبال یک شبه اتفاق نمی‌افتد و زمان می‌برد. اتفاقی است که در چند دهه اخیر رخ داده و نمی‌شود یک شبه آن را درست کرد و همین الانش هم هنوز آرای غیر مستقیم وزارت ورزش در مجمع وجود دارد ولی به مرور زمان از بین می‌رود. دولت می‌گوید چون من تجهیزات ورزشی را در اختیار دارم و مالکیتش با من است باید در امور داخلی فوتبال دخالت کنم و این حرف درستی نیست. در همه جای دنیا دولت‌ها در فراهم کردن زیرساخت‌های ورزشی فعالیت دارند ولی نمی‌آیند به خاطرش خودشان را محق بدانند که در فوتبال و ورزش کشور دخالت کنند.

مصطفوی در مورد برگزاری انتخابات اظهار داشت: من با این اساسنامه خوشبین هستم که می‌توانیم یک انتخابات خوب و بدون مشکل برگزار کنیم و یک فرد ورزشی و از جنس فوتبال طی آن روی کار بیاید. در اساسنامه طوری نسبت به این موضوع برخورد شده که از رئیس فدراسیون فوتبال تا آبدارچی فدراسیون یک فرد فوتبالی باید باشد و مثلا یکی از قوانین خوبش این است که افراد دارای پست‌های دولتی رده بالا نمی‌توانند در آن شرکت کنند یا اینکه باید سابقه مدیریت ورزشی داشته باشند. ما نیروهای جوان و تحصیلکرده و با سابقه خوب مدیریتی از جنس فوتبال که توانایی مدیریت فوتبال را داشته باشند دارید و امثال سعید آذری و میرشاد ماجدی می‌توانند نیروهای مفیدی باشند. سرپرست و دبیرکل حال حاضر فدراسیون هم افرادی فوتبالی و کار بلد هستند. هم نبی سابقه روشنی در فوتبال دارد و از جنس فوتبال است و مدیر توانایی است و هم حیدر بهاروند را به خوبی می‌شناسم و از جنس و بدنه فوتبال است و مراحل را پله پله طی کرده و سرمربی و مدیرعامل بوده و کارش را بلد است و در کار خود با کسی تعارف ندارد و در کل ادامه این مسیر به سمت خوبی می‌رود و من به آینده فوتبال و فدراسیون امیدوار هستم.

وی افزود: ما باید یک کمیته فنی از افراد ذی‌صلاح هم در فدراسیون داشته باشیم که روی ورود مربیان و نیروهای خارجی نظارت داشته باشند. اینکه بیاییم قانون بگذاریم نیروی خارجی وارد نشود درست نیست بلکه باید روی آن نظارت باشد که هم افراد کارنامه‌دار که مناسب ما هستن روی کار بیایند و هم قرارداد مناسبی با آنها بسته شود تا اتفاقاتی مثل پرونده ویلموتس را شاهد نباشیم. البته در پرونده ویلموتس هم من عقیده ندارم تخلفی مثل دزدی و امثال این موارد که مطرح شده صورت گرفته باشد و فقط قضیه سو مدیریت بود. در باشگاه‌ها هم یک نفر نگوید چون من مدیرعامل هستم هر کاری دلم بخواهد می‌کنم و باید تصمیماتش حداقل با مشورت کمیته فنی باشد. الان در فوتبال ایران در هفته‌های اخیر فقط گل گهر و استقلال خوب بازی می‌کنند و پرسپولیس هم قبلاً‌ خوب بود ولی در حال حاضر خوب نیست.

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در پایان در مورد وضعیت تیم ملی با اسکوچیچ هم گفت: من ابتدا مخالف حضور اسکوچیچ در تیم ملی بودم ولی حالا می‌بینم تیم خوبی ساخته و خوب بازی می‌کند و فکر می‌کنم بتواند در تیم ملی موفق شود. یکی از عواملی که در فوتبال خصوصاً فوتبال ما نقش مهمی دارد نزدیک بودن مربی به بازیکنان و ایجاد جو و فضای صمیمی در تیم است که در تیم ملی از این نظر اوضاع خوبی را شاهد هستیم و امیدوارم که با این تیم بتوانیم به جام جهانی برویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز