خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری /

کارگران «کاشی ارچین» برای جلوگیری از خروج تولیدات، به مرخصی تشویقی نمی‌روند

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۹۹۶

«درحال حاضر هم که کارگاه تعطیل است به کارگران مرخصی تشویقی داده‌اند تا اگر نمی‌خواهند کارکنند این مدت را استراحت کنند. تنها دلیل این کار این است که بتوانند کاشی‌ها را از کارخانه خارج کنند. این مسئله باعثشده کارگران در برابر این تشویق‌های تحمیلی مقاومت کنند و از کارخانه خارج نشوند تا آقایان نتوانند کاشی‌هایی که حاصل دسترنج کارگران است از کارخانه خارج کنند.»

۴۰۰ کارگر کارخانه «کاشی ارچین» در میبد یزد، نزدیک به دو ماه حقوق و بیش از ۸ ماه بیمه و پاداش و عیدی طلبکارند. این کارگران طی دو هفته گذشته اعتصاب کرده بودند.

این کارگران به ایلنا گفته‌اند، از اردیبهشت ماه سال جاری حق بیمه‌ای از سوی شرکت برای کارگران به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است و تنها از سوی شرکت، مبلغ کمی به تامین اجتماعی جهت تمدید دفترچه‌های بیمهٔ کارگران پرداخت شده که آن هم به صورت کامل هزینه‌های درمان را پوشش نمی‌دهد.

همچنین گفته می‌شود، برخی از کارگران قدیمی این شرکت هم که در ماههای گذشته بازنشسته شده‌اند به دلیل عدم واریز حق بیمه با مشکل مواجه شده‌اند و هنوز تکلیف بازنشستگی آنها مشخص نیست.

دلایل اعتصاب کارگران

گفته می‌شود کارخانهٔ کاشی ارچین میبد از دو هفتهٔ پیش تا کنون به دلیل اعتصاب کارگران در تعطیلی به سر می‌برد.
یکی از کارگران در این باره به ایلنا گفت: دلیل اصلی اعتراض و اعتصاب صنفی کارگران در حال حاضر این است که تکلیفشان مشخص شود. در یک سال گذشته به دلیل عدم تامین مواد اولیه توسط شرکت بعضی اوقات کارگاه در دوشیفت تعطیل می‌شد و این مسئله باعثبلاتکلیفی کارگران شده بود به نحوی که به دلیل اوضاع نابسامان شرکت تعدادی از کارگران طی ماههای گذشته کار در این کارخانه را‌‌ رها کرده‌اند و در جستجوی کار دیگری هستند.

این کارگر همچنین به عدم تمدید به موقع دفترچه‌های بیمهٔ کارگران اشاره کرد و گفت: در طی این مدت به دلیل بدهی که شرکت به سازمان تامین اجتماعی دارد آنطور که شنیده‌ایم مبلغ آن به ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد، دفترچه‌های بیمه هم با مشکل مواجه بوده است و این مسئله مشکلات بسیاری را برای این کارگران ایجاد کرده است به نحوی که تمام هزینه‌های درمانشان را در چند ماههٔ اخیر به صورت آزاد حساب کرده‌اند.

این کارگر در ارتباط با سایر مشکلاتی که برای کارگران کاشی ارچین به وجود آمده گفت: شرکت از صندوقی که مختص کارگران بود و از طریق بانک مهر به کارگران وام تعلق می‌گرفت برداشت‌هایی را انجام داده تا اقساط ۶ تا ۷ ماههٔ کارگران را به بانک پرداخت کند اما عملا هیچ مبلغی به بانک بابت اقساط معوقه پرداخت نشده در حالیکه مبلغ اقساط این صندوق هر ماه از حقوق کارگران کسر می‌شده است. وی همچنین از خالی شدن صندوق کارگران خبر داد و گفت: مبالغی که از حقوق کارگران بابت اقساط این وام‌ها کسر می‌شد هم از صندوق برداشته شده است. به گفتهٔ کارگران حداقل رقم موجود برای هر کارگر در صندوق ۲ تا ۳ میلیون تومان بوده است.

یکی دیگر از کارگران کاشی ارچین در ارتباط با قطع مزایای شغلی در یک ساله گذشته گفت: در یک ساله گذشته بن کارگری و شیر روزانه هم به کارگران داده نشده است. یعنی حداقل مزایایی که مربوط به کارگر بود از او دریغ شده است.

سهامداران بابت خرید کاشی پول نمی‌دهند

کارگران معتقدند در چند ماههٔ گذشته علی رغم تولید نسبتا بالا موجودی شرکت مطلوب نبوده و این امر ناشی از این است که سهامداران اصلی خود خریدار محصولا شرکت شده‌اند و اساسا آورده‌ای را وارد شرکت نمی‌کند. به گفتهٔ کارگران علی رغم اینکه بارگیری محصولات انجام می‌شود و کاشی‌ها از شرکت خارج می‌شوند اما نقدینگی به شرکت وارد نشده است.

یکی از کارگران مشکلات به وجود آمده را ناشی از شیوهٔ مدیریت شرکت می‌داند و معتقد است، از وقتی مدیران و سهامداران اصلی خودشان خریدار محصولا ت شده‌اند هیچ درآمدی عاید شرکت نمی‌شود در نتیجه کارخانه با کمبود نقدینگی برای پرداخت به کارگران مواجه شده است.

یکی از کارگران در توضیح این مورد گفت: وقتی مدیریت یا رئیس هیئت مدیره خودش کاشی فروش شود و هیچ درآمدی را در پی فروش کاشی‌ها به شرکت تزریق نکند، اگر همهٔ سهامداران اصلی این کار را انجام دهند، به تدریج کارخانه با کمبود نقدینگی مواجه می‌شود.

به گفته این کارگر، در طول ماهای گذشته علی رغم اعتراضاتی که کارگران نسبت به وضعیت کارخانه داشته‌اند و وعده‌هایی که داده شده عملا وضعیت شرکت هیچ تغییری نکرده است. وی ادامه داد در طی این مدت به دلیل تعویق‌های پیاپی در پرداخت حقوق و مطالبات کارگران، آن‌ها بار‌ها نسبت به شرایط معترض شده‌اند اما هربار با وعده‌هایی تلاش کرده‌اند تا کارگران را نسبت به بهبود شرایط امیدوار کنند. کارگران حسن نیتشان را به شرکت نشان داده‌اند. آن‌ها دلسوز کارخانه هستند و اکثرا بومی هستند و تمام تلاششان را می‌کنند تا حتی یک پیچ و مهره از دستگاههای کارخانه کسر نشود تا حقوق کارگری که بابت تولید کاشی بیشترین سختی را تحمل می‌کند مورد اجحاف قرار نگیرد.

این کارگر در ارتباط با شرایط فعلی کارخانه در زمان اعتصاب کارگران گفت: درحال حاضر هم که کارگاه تعطیل است به کارگران مرخصی تشویقی داده‌اند تا اگر نمی‌خواهند کارکنند این مدت را استراحت کنند. تنها دلیل این کار این است که بتوانند کاشی‌ها را از کارخانه خارج کنند. این مسئله باعثشده کارگران در برابر این تشویق‌های تحمیلی مقاومت کنند و از کارخانه خارج نشوند تا آقایان نتوانند کاشی‌هایی که حاصل دسترنج کارگران است از کارخانه خارج کنند. موجودیت کارخانه در همین کاشی‌ها نهفته است و کارگران در شرکت مانده‌اند تا نگذارند بارگیری انجام شود.

گارگران می‌گویند، قرار است روز جمعه مجمعی با حضور سهامداران و مدیران برگزار شود تا نسبت به وضعیت کارخانه و کارگران تصمیم گیری‌هایی صورت بگیرد. به گفتهٔ آن‌ها به دلیل جوی که در شرکت حاکم است مدیران چندان توجهی به نماینده کارگران که می‌تواند صدای کارگران را به گوش آن‌ها برساند نمی‌کنند.

شرکت کاشی ارچین میبد در سال ۱۳۸۰ تاسیس شده و در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ کارگر رسمی و قراردادی در آن مشغول به کارند. این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار و در کیلومتر ۶ جاده میبد به یزد احداثگردیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز