خبرگزاری کار ایران

بیکاری ۱۳۰ نفر از کارگران «فارسیت دورود» در کمتر از یک ماه

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۵۴۳

«همه ۱۳۰ کارگران تعدیل شده، کارگر پیمانی هستند و ۸ تا ۱۰ سال سابقه کار دارند. / بسیاری از این کارگران ۱۲ تا ۱۳ ماه حقوق و معوقات طلبکارند که کارفرما وعده داده تا پایان سال نسبت به تسویه حساب کارگران اقدام کند.»

به گفتهٔ منابع کارگری در لرستان، شرکت فارسیت دورود که در شرف بازگشایی مجدد قرار دارد به دلیل کمبود نقدینگی اقدام به تعدیل نیرو کرده است که در نتیجهٔ آن از ماه گذشته تاکنون ۱۳۰ کارگر پیمانی این شرکت بیکار شده‌اند. پیش از این اخراج‌ها، تعداد کارگران این شرکت ۳۶۸ نفر بوده است.

یک منبع کارگری در این باره به ایلنا گفت: با توجه به رکود کار در چند ماههٔ اخیر و افزایش مبلغ مطالبات کارگران قرار شد که با توافق دو طرفه تعدادی از کارگران تعدیل و حکم بازخریدی برایشان صادر شود.

وی گفت: تعدیل نیرو‌ها که از اواسط دی ماه شروع شده تا به امروز ادامه داشته و تعداد آن‌ها درحال حاضر به ۱۳۰ نفر رسیده است. به گفتهٔ وی، این اقدام شرکت فارسیت در راستای کاهش تعداد نیرو‌ها و جلوگیری از تعطیلی کامل شرکت صورت گرفته است.

همه ۱۳۰ کارگران تعدیل شده، کارگر پیمانی هستند و ۸ تا ۱۰ سال سابقه کار دارند. منابع خبری می‌گویند، قرار است تا پایان سال با این کارگران تسویه حساب صورت بگیرد.

اگر چه بازخریدی نزدیک به ۱۳۰ نفر از کارگران فارسیت، توافقی انجام شده و قرار است کارگران به ازای هر سال خدمت مطالبات حقوقی خود رابه طور کامل دریافت کنند اما سختی پیدا کردن شغل دراستان‌هایی چون لرستان که رتبهٔ اول بیکاری در کشور را دارند، به قدری زیاد است که معلوم نیست تکلیف وضعیت شغلی این تعداد از کارگران بعد از این چه می‌شود. این در حالیست که به گفتهٔ کارگران هنوز بودجهٔ لازم جهت بازگشایی فارسیت دورود تامین نشده است.

یکی از فعالین کارگری دراین باره به ایلنا گفت: وضعیت تامین بودجه برای بازگشایی مجدد فارسیت دورود به گونه‌ای است که هنوز مشخص نیست به رغم این تعدیل نیروی گسترده آیا بالاخره کارخانه فارسیت فعالیتش را از سر می‌گیرد یا خیر. وی گفت: اگر تعهدات مورد نظر در خصوص بازگشایی مجدد فارسیت دورد به موقع به انجام نرسد، این حجم از تعدیل نیرو نه تنها کمکی به کارخانه نکرده است بلکه فقط ۱۳۰ نفر را به تعداد بیکاران استان تحمیل کرده است. ابن کارگر ادامه داد با توجه به شرایط فعلی مشخص نیست چگونه می‌خواهند مطالبات کارگران را وصول کنند.

به گفتهٔ وی بسیاری از این کارگران ۱۲ تا ۱۳ ماه حقوق و معوقات طلبکارند که کارفرما وعده داده تا پایان سال نسبت به تسویه حساب کارگران اقدام کند.

پیش از تعدیل نیرو‌ها، ۳۶۵ کارگر در این شرکت مشغول به کاربودند. حدود ۸۰ نفر از کارگران رسمی و مابقی کارگر پیمانی هستند که با تعدیل انجام شده تعداد آنان به ۲۳۵ نفر خواهد رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز