خبرگزاری کار ایران

نارضایتی کارگران معدن سنگرود از شرایط انتقال به طبس

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۲۱۱

«از مجموع ۱۳۲ کارگری که قرار بود برای پر کردن سابقه بازنشستگی خود به سایر معادن زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید انتقال پیدا کنند، هم اکنون ۳۲ نفر از کارگران معدن سنگرود به معدن «گلرود» واقع در استان مازندران منتقل شده‌اند و اخیرا نیز ۵۱ نفر دیگر بعد از یک اجتماع صنفی یک روزه، به یک کارگاه تولید زغال سنگ در ۳۵ کیلومتری معدن زغال سنگ پرورده طبس منتقل شده‌اند.»

سر انجام پس از ماه‌ها اعتراض کارگری در معدن زغال سنگ سنگرود(البرز غربی)، منابع خبری ایلنا از انتقال ۵۱ نفر از کارگران این واحد معدنی تعطیل شده از استان گیلان به یکی از کارگاه‌های تولید زغال‌سنگ در ۳۵ کیلومتری معدن پروده طبس واقع در استان خراسان جنوبی خبر می‌دهند.

به گزارش ایلنا، پس از تعطیلی این معدن هم اکنون تعداد کارگران منتقل شده به سایر واحد‌های زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به ۸۳ نفر رسیده است. کارگران منتقل شده به شرایط نامتعارف و نامناسب کاری خود در کارگاهای دور از محل زندگی‌شان معترض اند.

بنا بر این گزارش، از مجموع ۱۳۲ کارگری که قرار بود برای پر کردن سابقه بازنشستگی خود به سایر معادن زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید انتقال پیدا کنند، هم اکنون ۳۲ نفر از کارگران معدن سنگرود به معدن «گلرود» واقع در استان مازندران منتقل شده‌اند و اخیرا نیز ۵۱ نفر دیگر بعد از یک اجتماع صنفی یک روزه، به یک کارگاه تولید زغال سنگ در ۳۵ کیلومتری معدن زغال سنگ پرورده طبس منتقل شده‌اند.

طبق اظهارات کارگران معدن سنگرود، این انتقال بدنبال دومین جلسه بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن زغال سنگ سنگرود در روز ۲۶ مهر ماه در محل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران انجام شده است. در این جلسه در خصوص وضعیت بازنشستگی کارگران تصمیم گیری شده است.

نماینده کارگران معدن زغال سنگ سنگرود با ابراز نارضایتی از شرایط کارگران منتقل شده معدن سنگرود به دو واحد معدنی «پرورده» طبس و «گلرود» مازندران گفت: کارگران معدن سنگرود در شرایطی انتقال پیدا کرده‌اند که نمایندگان دولت به هیج یک از شرایط کاری که قرار بود بعد از انتقال برای آنان فراهم شود عمل نکرده‌اند.

او با بیان اینکه کارگران منتقل شده به معدن طبس انتظار داشتند از شرایط مساوی با سایر کارگران شاغل در معدن پرورده طبس برخوردار باشند افزود: بعد از ورود به معدن ما را به کارگاهی فرستادند که شرایط محیطی، بهداشتی، ایمنی این کارگاه برای کار فراهم نبود.

او گفت: آنچه باعثنگرانی کارگران شده، امکانات حداقلی این کارگاه معدنی است. این واحد فاقد شرایط استخراج زغال سنگ، ایمنی کار و امکانات بهداشتی، تاسیساتی و اقامتی است. گویا تاکنون از این واحد هیچ زغالی استخراج نشده است.

به ادعای کارگران معدن سنگرود؛ علاوه بر آنکه این کارگران منتقل شده را با یک فاصله ۳۵ کیلیومتری از کارگاه اصلی معدن پرورده بکار گماشته‌اند به آنان گفته شده به هر ترتیبی که است که باید با شرایط این کارگاه تولید زغال سنگ کنار بیایند.

به گفته نماینده کارگران «این انتقال نیست بلکه تبعید کارگران معدن سنگرود به بیابانهای اطراف شهر طبس است».

او افزود: کار در بیابانهای کویری طبس برای کارگرانی که در شهر خود و کنار خانواده‌هایشان در شرایط بهتری کار کرده‌اند بسیار سخت است. «ما چگونه می‌توانیم ۴ تا ۵ سال با این شرایط کنار بیاییم.»

نماینده کارگران گفت: به دنبال شرایط کار مشابه آنچه در معدن سنگرود داشتیم بودیم نه اینکه ما را برای کار به جایی ببرند که از خود بی‌خبریم چه برسد از خانواده‌هایمان.

به گفته وی، وضعیت کار کارگران سنگرود در معدن طبس و گلرود به صورت ۱۵ روز کار و ۱۵ روز استراحت تعریف شده است که کارگران در ایام استراحت می‌توانند در کنار خانواده‌های خود باشند. اما بعید به نظر می‌رسد که با توجه به بعد مسافت محل کار و محل سکونت، کارگران در موعد مقرر بتوانند به دیدار خانواده‌هایشان بروند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز