خبرگزاری کار ایران

تعطیلی بزرگترین کارخانه قند خراسان جنوبی / ۲۸۰ کارگر بیکار شدند

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۵۴۹

«کارخانه قند قهستان واقع در استان خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی‌های متوالی و تامین نشدن نقدینگی تعطیل شد و ۲۸۰ کارگری که به صورت مستقیم با این کارخانه قرارداد کار داشتند بدون دریافت حقوق ۸ ماه اخیر بیکار شدند.»

کارخانه قند قهستان واقع در استان خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی‌های متوالی و تامین نشدن نقدینگی تعطیل شد و ۲۸۰ کارگری که به صورت مستقیم با این کارخانه قرارداد کار داشتند بدون دریافت حقوق ۸ ماه اخیر بیکار شدند.

کارگران این کارخانه به ایلنا گفته‌اند مشکلات قند قهستان تقریبا از ده سال قبل شروع شده است. آنان خشکسالی‌های متوالی و عدم تامین نقدینگی را دلیل اصلی توقف فعالیت این واحد تولیدی که تنها کارخانه تولید قند خراسان جنوبی و اولین کارخانهٔ قند منطقهٔ خراسان است می‌دانند.

«مصطفی یکه خانی» رئیس شورای کارگری این کارخانه با اعلام معرفی تمامی کارگران قند قهستان به بیمه بیکاری، درباره معوقات حقوقی کارگران بیکار گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، کارگران کارخانه قند قهستان حقوق دریافت نکرده‌اند. کارگران فصلی هم که از سال گذشته در کارخانه کار می‌کردند هنوز حقوق نگرفته‌اند.

نماینده کارگران قند قهستان یکی از دلایل تعطیلی این کارخانه را واردات بی‌رویهٔ شکر طی ۸ سال گذشته دانست و درباره تنوع قراردادهای کاری کارگران این واحد تولیدی گفت: در کارخانهٔ قند قهستان به صورت مستقیم ۲۸۰ نفر کارگر کار می‌کنند که از این میان ۱۱۰ کارگر بصورت دائمی و مابقی کارگران فصلی هستند که از سال گذشته تا زمان تعطیلی مشغول به کار بودند. علاوه بر کارگران مستقیم، این کارخانه به صورت غیر مستقیم برای نزدیک به ۴ هزار نفر ایجاد شغل می‌کرد.

نماینده کارگران در خصوص آخرین وضعیت کارخانهٔ قند قهستان گفت: مسولین شرکت گفته‌اند در صورتی که نتوانند با تامین نقدینگی کارخانه را احیا کنند، انحلال کارخانه را رسما اعلام می‌کنند.

یکه خانی در تشریح وضعیت امروز کارگران اخراجی، به وجود بحران بیکاری در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: با این وضعیت تا وقتی که تحت پوشش بیمهٔ بیکاری باشند حقوق مختصری دریافت می‌کنند، پس از آن هم یا جذب مشاغل کاذب می‌شوند(چون در اینجا صنایع کمتر فعال‌اند) و یا اینکه به کارهای فصلی روی می‌آورند. نگرانی اصلی این است که به خاط وضعیت بد بیکاری ممکن است عده‌ای برای تامین مخارج زندگی به کارهای خلاف روی بیاورند.

رییس شورای کارگری کارخانه قند قهستان در خصوص پی‌گیری‌های حقوقی کارگران برای دریافت معوقات هم گفت: از هفتهٔ گذشته برخی از کارگران برای پیگیری معوقاتشان به اداره کار شکایت کرده‌اند و از طریق قانونی پیگیر دریافت مطالباتشان شده‌اند که یا از طریق فروش اموال و اثاثیه کارخانه معوقات پرداخت شود و یا به هر شکلی که می‌توانند با فروش سهام کارخانه حقوق و مزایای کارگران را بپردازند.

این فعال کارگری دربارهٔ وضعیت کارخانه‌ها و صنایع فعال در خراسان جنوبی گفت: بحران خشکسالی و موقعیت خاص جغرافیایی این منطقه باعثشده میل به سرمایه گذاری کمتر باشد به همین جهت اگر دولت به کمک کارخانه بیاید و با تزریق نیشکر برای تولیدات ما، مانع از فروش سهام آن شود شاید بتوان به فعالیت دوبارهٔ کارخانه امیدوار بود.

گفتنی است، کارخانه قند قهستان تنها کارخانه قند منطقهٔ خراسان است که نزدیک ۵۳ سال از عمر آن می‌گذرد اما شاید در ده سالهٔ اخیر بد‌ترین سالهای فعالیت خود را سپری کرده باشد. گفته می‌شود برخی معضلات از جمله سوء مدیریت‌، فرسوده بودن تجهیزات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی به چغندرکاران ودر نتیجه عدم پرداخت حقوق و مطالبات کارگرن، از جملهٔ مشکلات این مجموعه است. حداقل در سه سالهٔ گذشته به دلیل مشکلات گوناگونی که این کارخانه با آن دست پنجه نرم می‌کرده در چندین نوبت۶ و ۷ ماهه مطالبات حقوقی کارگرانرا به تعویق انداخته است. در طول این مدت بار‌ها فعالین کارگری استان از مسولین خواسته‌اند با تامین چغندر موردنیاز کارخانه از تعطیلی و تزریق سرمایه به آن از توقف فعالیت آن جلوگیری کنند، خواسته‌ای که هنوز به نتیجه نرسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز