خبرگزاری کار ایران

خانه معدن ایران هشدار داد:

معادن ذغالسنگ ایران هیچگاه خطرناک‌تر از امروز نبوده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۱۹

چکیده: در حال حاضر وضعیت ایمنی در معادن ذغالسنگ کشور در بد‌ترین شرایط خود از بدو شروع فعالیت صنعتی معادن ذغالسنگ کشور ارزیابی می‌گردد. / اکثریت ماشین آلات و تجهیزات در حال استفاده معادن ذغالسنگ کهنه و مستهلک، و از نظر فنی و استاندارد ایمنی برای استفاده در معادن ذغالسنگ مجاز نمی‌باشند.

در پی وقوع حادثه انفجار در معدن ذغالسنگ «چشمه پودنه» در روز اول اسفندماه که به کشته شدن سه کارگر انجامید، خانه معدن ایران با ارسال نامه‌ای نسبت به آنچه «وضعیت خطرناک و غیر ایمن معادن ذغالسنگ کشور» خوانده، هشدار داده است.

در این نامه که به خبرگزاری ایلنا ارسال شده و به امضای کارفرمایان ۲۲ معدن خصوصی کشور از جمله شرکت سرمایه‌گذاری صنعت ذغال کرمان، شرکت ذغالسنگ نگین طبس، شرکت معدنجو، شرکت تعاونی معدنکاران ذغالسنگ شاهرود و… رسیده، آمده است:

با توجه به تکرار حوادثتأسف بار در معادن ذغالسنگ زیرزمینی در چند سال اخیر و جان باختن دردناک ۳ کارگر و جراحات و سوختگی شدید چندین کارگر در معدن ذغالسنگ چشمه پودنه زرند کرمان، برای چندمین بار نسبت به شرایط نابسامان معادن ذغالسنگ هشدار می‌دهیم و از مسئولین محترم تقاضا داریم به منظور جلوگیری از تکرار این حوادثرسیدگی و اقدام عاجل بعمل آورند دراین رابطه موارد مهم زیر را به استحضار می‌رساند:

۱ در حال حاضر وضعیت ایمنی در معادن ذغالسنگ کشور در بد‌ترین شرایط خود از بدو شروع فعالیت صنعتی معادن ذغالسنگ کشور ارزیابی می‌گردد.

۲ اکثریت ماشین آلات و تجهیزات در حال استفاده معادن ذغالسنگ کهنه و مستهلک، و از نظر فنی و استاندارد ایمنی برای استفاده در معادن ذغالسنگ مجاز نمی‌باشند.

۳ قیمت نامناسب خرید ذغالسنگ توسط دولت از معادن(خریدار اصلی ذوب آهن اصفهان و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران می‌باشد) و عدم پرداخت مطالبات معوقه سبب نامطلوب شدن شرایط ایمنی در معادن ذغالسنگ گردیده که با توجه به حساسیت و گاز خیزی بالا در معادن ذغالسنگ احتمال بروز حوادثتلخ در این معادن را افزایش داده است.

۴ باتوجه به گاز خیزی بالا در معادن ذغالسنگ و احتمال بروز حوادثو انفجار در این معادن بعد از چندین ماه کار‌شناسی نهایتاً در جلسه مورخ ۲۰/۳ / ۱۳۹۲ کمیته پشتیبانی ذغالسنگ در وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت مقرر گردید قیمت خرید ذغالسنگ از معادن در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۱ به میزان حداقل بیست درصد افزایش یابد که در این افزایش بهاء بازاء‌هر تن ذغالسنگ استخراجی / ۳۹۰۰۰ ریال برای فراهم نمودن حداقل شرایط ایمنی در معادن منظور گردید.

با وجود تصویب این پیشنهاد در هیئت عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در تاریخ ۱۶/۶ / ۱۳۹۲ و ابلاغ این مصوبه از طرف سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران و علیرغم پیگیری و مکاتبات عدیده مصوبه شماره ۶۰۲/۸۹۳ ه مورخ ۱۶/۶ / ۱۳۹۲ از طرف ذوب آهن اصفهان اجراء نمی‌گردد.

۵ کارخانجات ذوب آهن اصفهان و کارخانجات کُک سازی جدید الاحداثدر کشور در حال حاضر نیاز به بیش از ۵/۲ میلیون تن کنسانتره ذغالسنگ دارند که درسالهای آتی این نیاز افزایش می‌یابد و فعالیت اصولی و اقتصادی معادن ذغالسنگ می‌تواند این نیاز را تامین نماید، متاسفانه باقیمت نا‌مناسب خرید از معادن داخلی و عدم پرداخت به موقع مطالبات معادن بابت ذغالسنگ تحویلی، شرایط اسفناکی در این معادن ایجاد گردیده و بیش از ۸۵۰۰ نفر پرسنل شاغل در معادن بخش خصوصی از حداقل امکانات و تجهیزات ضروری ایمنی برخوردار نمی‌باشند و چندین ماه حقوق وحق بیمه آن‌ها پرداخت نگردیده و حتی دفترچه‌های خدمات درمانی آن‌ها نیز فاقد اعتبار گردیده است.

پیشنهاد اقدامات ضروری و موثر برای بهبود شرایط بحرانی معادن ذغالسنگ

۱ اجراء‌فوری مصوبه شماره ۲۰۶/۸۹۳ مورخ ۱۶/۶ / ۱۳۹۲ سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران جهت تعیین قیمت ذغالسنگ خام وکنسانتره و کُک در سال ۱۳۹۲ که در آن حداقل اقدامات ضروری برای ایمنی معادن منظور گردیده است.

۲ پرداخت مطالبات معوقه کارخانجات ذغالشویی و بهره برداران معادن ذغالسنگ بخش خصوصی توسط ذوب آهن اصفهان و شرکت‌های تحت پوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به منظور پرداخت مطالبات کارگران معادن ذغالسنگ قبل از پایان سال ۱۳۹۲

۳ تعیین قیمت منصفانه برای خرید کُک و کنسانتره و ذغالسنگ خام از معادن که حداقل شرایط ایمنی در معادن را پوشش دهد و این فعالیت معدنی را اقتصادی نماید.

۴ تعیین تعرفه و عوارض گمرکی برای واردات کُک و کنسانتره ذغالسنگ به کشور جهت حمایت از تولید داخلی و حفظ اشتغال هزاران کارگر در مناطق محروم.

۵ تخصیص وام از محل وجوه اداره شده و کمکهای فنی و اعتباری وزارت صنعت، معدن و تجارت و صندوق توسعه ملی طی دوره سه ساله ۹۳ الی ۹۵ به منظور نوسازی ماشین آلات و تجهیزات و ارتقاء ایمنی و انجام آماده سازیهای لازم برای بهبود شرایط کاری معادن ذغالسنگ.

۶ تکمیل امکانات زیربنائی مورد نیاز معادن ذغالسنگ بویژه تامین آب و برق شبکه سراسری برای بهره برداران معادن ذغالسنگ.
کمیته ذغالسنگ خانه معدن ایران

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز