خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی رزن و سرپرست درگزین:

مخاطرات طبیعی به کاهش تولید گندم دامن زد

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۳۴۴

مدیر جهاد کشاورزی رزن و سرپرست درگزین از کاهش ۳۰ درصدی برداشت گندم وجو در شهرستان های رزن ودر گزین خبر داد.

محمود فتحی با بیان این خبر گفت: به علت سرمازدگی، تنش گرمایی و رطوبتی و همچنین  عدم بارش  موثر در فصل بهار باعث شده است که امسال ۳۰ درصد کاهش تولید غلات در شهرستانها رزن و در گزین داشته  باشیم.

فتحی با بیان اینکه  در سال زارعی گذشته شهرستان رزن و در‌گزین با تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن غلات  ثبت  رکود تاریخی تولید غلات در استان را در کارنامه کشاورزی خود دارد. خاطر نشان کرد پیش بینی میشود امسال ۱۴۰ الی ۱۵۰ هزار تن برداشت گندم وجو در این شهرستان ها وجود داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی رزن و سرپرست درگزین به بخشی از عملکرد حوزه کشاورزی   پرداخت و گفت لایروبی قنوات ۱۹ روستا به طول ۹ کیلومتر با اعتبار بالغ بر یک میلیارد تومان از محل اعتبارات جهاد کشاورزی وخود یاری روستائیان و احداث کانال در ۹ روستا به طول ۶ کیلومتر با اعتبار بالغ بر یک میلیارد و۳۰۰ میلیون تومان را نام کرد.

فتحی با اشاره به  توزیع  ۲ هزار و۹۵۰ مورد نشریه ولوح فشرده ترویجی از  آموزش ۷ هزار و ۲۵۸ نفر در راستای اصلاح الگوی کشت و کاهش محصولات پر آب بر خبر داد.

وی به کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی و هندوانه  طی ده سال گذشته اشاره کرد و افزود کشت  سیب زمینی در سال ۸۸ #۱۲ هزار و۸۰۰ هکتار بوده است که در سال ۹۲ به ۹ هزار و امسال به ۵ هزار و۵۰۰ هکتار کاهش یافته است و هندوانه  از هزار و۸۰۰ هکتار سال ۸۸  به ۵۰۰ هکتار در سال ۹۷ کاهش داشته است.

در ادامه فتحی از تولید  ۹۵ درصدی  رازیانه کشور در بخش سردرود  خبر داد و افزود در سال زارعی ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی سردرود  به کشت رازیانه اختصاص یافته است.که از  این میزان کشت پیش‌بینی می شود ۵ هزار و۵۰۰ تن رازیانه  برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی رزن و سرپرست درگزین بااشاره به  طرح سرشاخه کاری درختان گردو گفت در  راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برای  هزار و۴۰۰ اصله درخت گردو ،سر شاخه کاری صورت گرفته است.

فتحی ادامه داد شهرستان رزن رتبه نخست استان در پرداخت تسهیلات روستایی را دارد که بیش از ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات توسعه روستایی به متقاضیان پرداخت شده است و۲۳ میلیارد تومان نیز عقد قرار داد صورت گرفته که مراحل بانکی را طی میکند.

وی به پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون اشاره کرد و گفت: ۱۵ میلیارد و۳۰۰ میلیون تومان برای خریدتراکتور و ادوات کشاورزی به متقاضیان پرداخت شده است که در این طرح شهرستان رتبه دوم استان را دارد.

محمود فتحی به پرداخت  ۹۷۱ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی ،ایجاد اشتغال برای  ۳۵۰ نفر،و پیگیری احداث واحد بسته بندی گیاهان دارویی ودم نوش ها با ظرفیت ۴۰۰ تن در سال که در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی انجام می‌شود را از دیگر عملکرد بخش کشاورزی برشمرد.

در ادامه توسعه گلخانه‌ها وکشت زعفران تا سطح ۱۸ و نیم هکتار در  سالهای گذشته، مبارزه شیمیایی علیه سن مادر و پوره در ۲۰هزار هکتار ،اجرای سیستم های نوین آبیاری بارانی در ۳۳ هزار هکتار،را از دیگر اقدامات  بیان کرد.

فتحی به نظارت بر عملیات کاشت،داشت،وبرداشت غلات در ۹۲ هکتار از اراضی کشاورزی اشاره کرد واظهار داشت  ۲ واحد انبار ذخیره گندم با ذخیره سازی ۶۰ هزار تن با همکاری اداره تعاون روستایی پیگیری واحداث شده است.

مدیر جهاد کشاورزی رزن و سرپرست درگزین به خسارات ناشی از سیلاب در این شهرستان ها پرداخت و افزود سیلاب  ۳۹۴ هزار و۵۰۰ میلیون ریال به کشاورزان این شهرستان ها خسارات وارد کرده که پیگیری بر آورد خسارت و تشکیل پرونده برای آنها و ثبت در سامانه برای دریافت تسهیلات انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز