خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی همدان:

223 روستا با تنش آبی مواجه هستند

asdasd
کد خبر : ۳۸۳۶۴۶

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان سهم فاضلاب روستایی در آلودگی منابع آبی سطحی و زیرزمینی را بسیار ناچیز و در حد صفر دانست و گفت: 223 روستا با تنش آبی مواجه هستند.

به گزارش ایلنا از همدان، سید مصطفی هاشمی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه باید 2.88 درصد از جمعیت روستایی استان همدان به تصفیه‌خانه مجهز شوند، تصریح کرد: در حال حاضر 20 صدم درصد از جمعیت روستایی همدان زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند.

وی از وجود 890 منبع تامین آب در سطح استان خبر داد و افزود: از این تعداد 397 منبع چاه عمیق، 143 چشمه، 20 رشته قنات و 320 چاه دستی است که مدیریت این منابع به ویژه در فصول گرم و خدمات‎رسانی به مشترکان دشوار است.

هاشمی با بیان اینکه 85 جمعیت روستایی استان همدان زیر پوشش خدمات آبفار است، اظهار داشت: نسبت جمعیت روستایی استان همدان حدود 13 درصد نسبت به جمعیت کشوری بیشتر است که این امر نشان از وجود زیرساخت‎های مطلوب‎تر روستایی در این استان نسبت به دیگر استان‎ها دارد.

هاشمی از وجود 106 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب، یک‌هزار و 900 کیلومتر خطوط انتقال آب، 4 هزار کیلومتر شبکه توزیع خبر داد و با بیان اینکه مدیریت این خطوط و شبکه‎ها نیازمند مراقبت است، خواستار توجه به این امر شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان ادامه داد:  تا پایان برنامه ششم توسعه باید میزان بهره‌مندی روستاها از تأسیسات آبی به 84 درصد برسد، گفت: در حال حاضر میزان بهره‌مندی روستاها 68.5 درصد است که برنامه‌ریزی لازم به منظور تحقق این مهم در دست اقدام است.

هاشمی با اشاره به آبرسانی سیار به 22 روستای استان که بیشتر در شهرستان فامنین هستند، افزود: مطالبات شرکت آبفار از مشترکان روستایی 3 میلیارد و 300 میلیون تومان است.

وی برخورد با انشعابات غیر مجاز را از ضروریات دانست و افزود: سال گذشته 4 هزار و 86 مورد انشعاب غیر مجاز شناسایی شده که یک‎هزار و 271 مورد از آنها تبدیل به مجاز شدند.

وی با بیان اینکه 223 روستا ممکن است در تنش آبی قرار گیرند، بیان کرد: 83 میلیارد تومان برای ممانعت از بروز مشکل و یا حل مشکلات در این روستاها نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با بیان اینکه 458 روستا دائم در معرض تنش آبی هستند، افزود: باید با ارائه برنامه‎های پایدار، مراقبت بیشتری از این روستاها برای جلوگیری از بروز مشکل در آنها را مد نظر قرار داد.

وی با اشاره به بارش‌های مطلوب اخیر، گفت: خوشبختانه امسال تا کنون مشکلی در تأمین آب نداشتیم ولی با شروع فصل گرما امکان بروز مشکل وجود دارد.

هاشمی اظهار کرد: قرار شد مبلغ 40 میلیارد تومان در بخش مجتمع‌های آبرسانی اولویت‌دار تخصیص اعتبار شود که سال گذشته 5 میلیارد تومان از محل ردیف اعتباری ملی و 36 میلیارد و 600 میلیون تومان از محل صندوق توسعه ارزی تخصیص اعتبار شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعهد کردیم از اعتبارات سفر ریاست جمهوری در 19 پروژه مجتمع آبرسانی و 88 روستای تک‌پروژه‌ای هزینه کنیم، گفت: اوایل امسال نیز بخشی از اعتبارات به حساب شرکت واریز شد.

وی تکمیل 9 مجتمع آبرسانی و اجرای پروژه در 34 روستا تا پایان سال مالی 95 را از تعهدات شرکت آبفار در سال اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: با تکمیل پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، 160 هزار نفر از آب سالم بهره‎مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه حجم تولید فاضلاب در روستاها پایین است و به همین دلیل از نظر فنی تصفیه‌خانه دچار تنش می‌شود، اضافه کرد: نوسان ورود فاضلاب به تصفیه‌خانه در روستاها مشکلات بسیاری برای تصفیه‌خانه ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان ادامه داد: 80 تا 90 درصد فاضلاب خانوارهای روستایی همدان وارد چاه‎های جذبی می‎شوند.

هاشمی از ایجاد 58 مجتمع آبرسانی روستایی در استان خبر داد و گفت: تعدادی از این مجتمع‎ها آماده شده و بقیه نیز در دست احداث و یا طراحی هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان در ادامه با بیان اینکه امسال افزایشی در زمینه آب‌بها نداشتیم، افزود: تمام امور نگهداری تأسیسات آبی روستاها نیز به بخش خصوصی و یا آبداران واگذار کرده‎ایم.

وی در ادامه از تعویض یک‎‎‏هزار و 100 دستگاه کنتور خراب در روستاها طی امسال خبر داد و اظهار کرد: عمده هدررفت آب در روستاهای استان در بخش انشعابات غیر مجاز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز