خبرگزاری کار ایران

رئیس دفتر رئیس جمهور:

وحدت بین حوزه و دانشگاه وحدت در هدف است

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۰۷۷

وحدت بین حوزه و دانشگاه وحدت در هدف است و هدف نیز تضمین کننده استقلال کشور است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه وحدت در هدف است و هدف نیز تضمین کننده استقلال کشور است.

به گزارش ایلنا از همدان؛ محمد نهاوندیان شامگاه سه شنبه در جمع اساتید دانشگاه بوعلی سینا همدان به اشاره به اینکه چشم و امید جامعه برای رشد پایدار به دانشگاه و حوزه است، افزود: نجات کشور برای تامین توسعه پایدار و تضمین استقلال کشور و انتقال از وضعیت اتکا به نفت با توجه به نوسانات پرآسیبی که دارد و اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می دهد در گرو ستقلال کشور از این نوسان پذیری و آسیب پذیری است.

وی با تاکید براینکه باید اقتصاد کشور از توسعه متکی بر منابع به سمت توسعه متکی بر بهره وری و سپس توسعه متکی برنوآوری برود، اظهار داشت: رشد کشور باید متکی بر رشد اندیشه باشد و جامعه و اقتصاد مرتبا نوآوری هایی را در زمینه فرصت های شغلی و درآمدی و امکان سرمایه گذاری جدید بدون دخالت سرمایه های نفتی ایجاد کند.

نهاوندیان با بیان اینکه برای رسیدن به این مهم نیازمند دانشگاه و حوزه ای هستیم که علم نافع تولید کنند، عنوان کرد: در مفاهیم و آموزه های اسلامی در بیان علم صفت نافع بودن را مورد تاکید قرار می دهیم چرا که هر علم و مفروضاتی ارزش دنبال کردن را ندارند و باید از علمی که را برای جامعه منفعت ایجاد می کند استفاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر جامعه منابعی را در اختیار دانشگاه، حوزه، مجامع فرهنگی و غیره قرار می دهد، ادامه داد: اگر از جاهای دیگر توقع می رود که متناسب با آن، بازگشت و بازخورد به جامعه داشته باشد از دانشگاه و حوزه توقع بیشتر است تا از آن چیزی که دریافت کرده اند بیشترین رشد را برای جامعه تامین کنند.

وی با تاکید براینکه تنها مکانی که باید از آن ارزش افزوده طلب کرد دانشگاه و حوزه است، گفت: دانشگاه و مجموعه های علمی باید در کنار دانش آموزی پژوهش را نیز مورد توجه قرار دهند و دانشگاه ها باید پژوهش های کاربردی را از پژوهش های بنیادی جدا کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با طرح این سئوال که چگونه است که بعد از این همه سال که ما از رابطه بین صنعت و دانشگاه سخن گفته ایم هنوز فارغ التحصیلانی که از دانشگاه بیرون می آیند نمی توانند نیاز صنعت را برآورده کنند و چگونه است که در تحقیقات با توجه به اینکه قدم های خوبی که برداشته هنوز رساله های دانشجویان ما در مقاطع ارشد و دکترا نیاز جامعه را برآورده نمی سازد، افزود: برای کاربردی کردن پژوهش ها باید اساتید در یک ارتباط معنی دار و دو سویه در میدان کار، تولید و میدان برآورده کردن نیاز مردم در هر رشته ای قرار گیرند.

نهاوندیان با تاکید براینکه در نظام دانشگاهی ما ارتباط تنگاتنگی بین آنچه که در حیات واقعی و دانشگاه می گذرد وجود ندارد، اظهار داشت: در حقوق، علوم سیاسی، روانشناسی و اکثر رشته ها پاسخ سئوال های خود را از طریق کتاب ها و مقالاتی می یابیم که دیگران نوشته اند و اساتید در دانشگاه و موسسات تحقیقاتی از آنچه که در واقعیت و جلسات سیاست گذاری تصمیم گیری بازار می گذرد اطلاعات دست اول ندارند.

وی با بیان اینکه باید تحقیقات را شفاف محور کنیم و سعی کنیم که به یک سئوال واقعی پاسخ دهیم، گفت: این مهم در دانشگاه و حوزه امکان پذیر است.

نهاوندیان با تاکید براینکه در هر زندگی متعادلی سئوال بر اساس اندازه است و نباید براساس افراط و تفریط به آن پاسخ داد، افزود: کار بین رشته ای معمولا نیازهای ملموس جامعه را جواب می دهد بنابراین بسیاری از مسائلی که در جامعه در ابعاد مختلف حیات وجود دارد در ارتباط با هم قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه معمولا در تحقیقات به صورت تک رشته ای عمل می کنند و به دانشجویان نحوه تحقیقات گروهی بین رشته ای تعلیم داده نمی شود، گفت: به همین دلیل است که دانشگاه هایی که در لبه های دانش حرکت می کنند مرتبا تحقیقات بین رشته ای را تشویق می کنند.

نهاوندیان تمرین کار گروهی در تحقیق را یکی از مهمترین جنبه های رشد عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه در دانشگاه و موسسات تحقیقاتی ما این گونه تحقیقات زیاد وجود ندارد در حالیکه در پیشرفته ترین مدل های سازمانی بر انجام کارهای گروهی تاکید می کنند.

وی با تاکید براینکه اگر می خواهیم علم نافذ داتشه باشیم باید در دانشگاه و حوزه در زمینه متدولوژی تحقیقاتی فکر کنیم، عنوان کرد: لازمه انجام تحقیقات دقیق و درست سلامت در انجام تحقیقات است چراکه اگر بیشترین منابع مالی و مادی را برای تحقیق قرار دهیم اما تحقیق از سلامت لازم برخوردار نباشد محصول خوبی بیرون نخواهد آمد.

وی گفت: در کنار جدیت علمی و دقت علمی سلامت اخلاقی و محیط پاکیزه و تعالی جویی اخلاقی نیز مهم و لازم است.

این مسئول ادامه داد: امروزه رابطه بین علم و اخلاق بزرگترین موضوع در محافل علمی دنیاست که مورد تاکید نیز هست و باید در عمل نیز به این مهم توجه کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه اساتید ما باید الگوی عملی سلوک اخلاقی، ادب، مروت و غیره داشته باشند، گفت: این مهم از موضوعاتی است که بزرگانی همچون شهید مفتح، شهید بهشتی همواره داشته اند و ما نباید این جنبه را نادیده بگیریم.

نهاوندیان افزود: وحدت بین حوزه و دانشگاه وحدت در هدف است و هدف نیز تضمین کننده استقلال کشور است.

وی با تاکید براینکه در روش عملی و در متدولوژی علمی بین دانشگاه و حوزه می توان وحدت ایجاد کرد، اظهار داشت: محصول حوزه و دانشگاه در اخلاقیات مشترک خواهد بود و همزمان با تعلیم علم، تربیت اخلاقی و توجه به ارزش های والا و بالا بردن سطح روحی دانشجو هدف قرار می گیرد.

وی با تاکید براینکه باید قلوب جوانان را جذب کنیم، عنوان کرد: محیط های دانشگاهی باید محیط های جذب قلوب و فکر دانشجویان باشد به این دلیل که در دانشگاه بیشتر از هر جای دیگری نیاز به آزادی اندیشه داریم و باید فضای دانشگاه ها را فضای توسعه اختیارمندی کنیم.

نهاوندیان گفت: دانشگاهها باید جاذب باشند و هر کسی که کسوت فاخر معلمی را بردوش دارد بر افکار مردم ثاثیر بگذارد.

وی در پایان با تاکید براینکه دولت با نگاه توسعه پایدار اهتمام جدی به امر پژوهش دارد و به طور خاص به ارتباط بین دستاوردهای پژوهش با کاربردهای اقتصادی و اجتماعی در تجاری سازی محصولات علمی تاکید دارد، یاداور شد: در تخصیص بودجه ای دولت در سال گذشته، در سال جاری و سال آینده برای شرکت های دانش بنیان و نیز تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع حمایت مدنظر قرار گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز