خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان عنوان کرد؛

۸۵ هزار واحد مسکن روستایی همدان از تسهیلات بهسازی بهره مند شدند

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۰۲۱

۸۵ هزار واحد مسکن روستایی استان همدان در قالب طرح بازسازی، نوسازی و بهسازی روستایی و طرح ویژه مسکن از تسهیلات بانکی استفاده و پایان کار اخذ کردند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از دو سال گذشته تاکنون در ۹۴۱ روستای بالای ۲۰ خانوار به صورت ۱۰۰ درصد طرح هادی تهیه شده است و در ۲۵۸ روستا طرح بازنگری آن شروع شده است.

مجید ظفری افزود: در ۴۵۵ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت عملیات اجرای فاز نخست طرح هادی شروع شده است که این طرح در ۲۶۱ روستا به بهره‌برداری رسیده و ۱۳ روستا نیز تبدیل به شهر شدند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان تصریح کرد: در ۷۸۳ نقطه استان همدان شامل ۷۱ نقطه شهری و ۷۶۶ نقطه روستایی طرح صدور سند مالکیت اجرا شده است و همچنین بیش از ۳۲ هزار جلد سند مالکیت شهری و روستایی در استان همدان تهیه و در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی گفت: همچنین ساماندهی گلزار شهدای روستایی در ۲۵۳ روستا در قالب ۳ هزار و ۳۸ مزار شهید انجام شده است.

ظفری درباره مسکن روستایی عنوان کرد: ۸۵ هزار واحد مسکن روستایی استان همدان در قالب طرح بازسازی، نوسازی و بهسازی روستایی و طرح ویژه مسکن از تسهیلات بانکی استفاده و پایان کار اخذ کردند.

وی بیان کرد: آمار دقیق و قابل استنادی درباره تعداد واحدهای مسکن روستایی فرسوده، بی‌دوام و کم‌ دوام استان همدان وجود ندارد اما آمارگیری در آبان ماه سال گذشته توسط مرکز آمار یاران انجام شده که نتایج آن در حال تدوین و تنظیم است.

بیش از ۲.۵ میلیون واحد روستایی در کشور سنددار شد

محمدرضا شاملو نیز در ابن جلسه اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سال ۱۳۵۸ تاکنون وظایف و فعالیت‌های مختلف و متنوعی را برعهده داشته است که تهیه طرح‌های سکونت‌گاه‌های روستایی، واگذاری زمین در روستاها، تهیه و اجرای طرح برای حفظ بافت‌های ارزشمند، بازسازی مناطق آسیب دیده، اجرای طرح‌های گردشگری روستایی و صدور سند مالکیت برای املاک محدوده روستاها از جمله این اقداماتی است که عملیاتی شده و یا در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه موازی کاری دستگاه‌های اجرایی در مناطق روستایی از معضلات این جامعه است، افزود: پراکندگی کارهای روستایی، نبود نگاه آمایشی در برنامه‌های روستایی مهمترین آسیب در روستاها است که سبب هدر رفت اعتبارات کشور و بروز تخلفات ساختمان در مناطق روستایی می‌شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور تصریح کرد: با رویکرد موازی‌کاری ساخت و ساز در اراضی کشاورزی شکل می‌گیرد و اراضی ملی از بین می‌رود.

وی عدم تعریف جایگاه روستاها در برنامه‌ریزی کشور و عدم وجود سیاست‌گذاری راهبردی در برنامه‌ها را از مشکلات کشور برمشرد و گفت: دولت تدبیر و امید توجه عمیق و ریشه‌ای به روستاها دارد و تصمیمات مطلوبی در راستای توسعه و آبادانی روستاها در دستور کار دارد.

شاملو افزود: به منظور هدفمند شدن و ساماندهی فعالیت‌ها در مناطق روستایی یک مرکز توانمند و شورای عالی در زمینه سیاست‌گذاری و تعیین راهبردهای توسعه روستایی تشکیل شود و تمام امور را مورد رسیدگی و نظارت قرار دهد و همچنین در بعد اجرایی نیز یک دستگاه متولی امور روستایی شود تا با پاسخگویی واحد به مسائل از هدر رفت منابع و سردرگمی مردم جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: یکی از نیازهای امروز روستا با وجود خدمات گسترده‌ای در روستاها توسط نظام ایجاد شده است به منظور برنامه‌ریزی مناسب برای خدمت‌رسانی و سطح‌بندی خدمات، ارزیابی و مطالعه روستاها باید یک برنامه راهبردی داشته باشیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بر این اساس بنیاد مسکن طرح منظومه‌های روستایی را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه کرده است تا با نگاه شبکه‌ای و آمایشی روستاهای هر منظومه که با یکدیگر ارتباط پیرامونی دارند، در برنامه راهبرد توسعه‌ای روستاها همتراز دیده شوند.

صدور مجوز تغییر کاربری‌ها و تفکیک اراضی در چارچوب قانون

وی بیان کرد: بنیاد مسکن در زمینه صدور مجوز تغییر کاربری‌ها و تفکیک اراضی براساس چارچوب قانون عمل می‌کند و منابع حاصل از این فعالیت‌ها را در زمینه توسعه و عمران روستاهای منطقه هزینه‌ می‌کند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از مجموع واحدهای روستایی کشور از سند مالکیت بهره‌مند هستند، گفت: برای بیش از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار واحد روستایی سند مالکیت صادر شده است که اقدام کاری مشترک بین بنیاد مسکن و سازمان ثبت اسناد و املاک است تا مشکلات ملکیت در روستاها کاهش یابد.

امسال سند مالکیت برای ۲۰۰ هزار واحد روستایی صادر می‌شود

وی افزود: در اجرای قانون صدور سند مالکیت کمترین اشکال و مغایرت‌های ثبتی ایجاد شده است و براساس هدف‌گذاری انجام شده امسال نیز حداقل ۲۰۰ هزار واحد روستایی در سطح کشور سنددار می‌شوند.

شاملو مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن روستایی را از اقدامات پس از انقلاب بنیاد مسکن برشمرد و عنوان کرد: از ابتدای برنامه چهارم در راستای ساماندهی، عرضه و تولید مسکن مبنی بر این شد که در هر سال ۲۰۰ هزار واحد روستایی نوسازی و مقاوم‌سازی شوند.

وی افزود: براساس قانون برنامه تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد روستایی برای نوسازی و مقاوم‌سازی تشکیل پرونده داده‌اند که بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد روستایی در طول برنامه‌های چهارم و پنجم از این تسهیلات بهره‌مند و در مساکن خود ساکن شدند.

دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به توسعه و عمران روستاها دارد

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابراز کرد: دولت یازدهم نسبت به توسعه و عمران روستاها توجه ویژه‌ای دارد بر این اساس امسال مصوبه‌ای داشت که در یک دوره ۱۰ ساله پرداخت وام‌ها به منظور مقاوم‌سازی مسکن روستایی ادامه داشته باشد که از یک ماه آینده متقاضیان این طرح به بانک‎ها معرفی ‌می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه استان همدان پایه‌گذار تهیه و اجرای طرح هادی و مدیریت روستایی در کشور است، بیان کرد: بنیاد مسکن، دهیاری‌ها را یک نهاد لازم برای روستاها می‌داند چرا که این نهادها می‌توانند در روستاها بسترساز توسعه و تحول باشند اما فعالیت دهیاری‌ها باید مورد نظارت و سازماندهی قرار گیرد.

شاملو افزود: اخیرا نمایندگان طرحی را به مجلس ارائه دادند که در آن به دنبال ساماندهی خدمات‌رسانی به روستاها و تقویت دهیاری‌ها هستند در این راستا بنیاد مسکن نیز آموزش دهیاری‌ها را در دستور کار دارد و در وضعیت استخدام و بیمه آنها کمک می‌کند تا دهیاری‌ها ثبات پیدا کنند.

امنیت غذایی کشور در گرو توجه به روستاها است

بنا بر اعتقاد وی، روستاها مشکلات و محرومیت‌های زیادی دارند که برای رفع آنها همه دستگاه‌های اجرایی باید در راستای آبدانی و توسعه روستاها اقدام کنند چرا که امنیت غذایی کشور در گرو توجه به روستاها است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس استان‌های سردسیر به دنبال تغییر سال مالی به ۳۱ شهریور ماه هستند، گفت: فصل کاری استان‌های سردسیر محدود است و دستگاه‌های اجرایی به سبب سرعت بخشیدن در جذب اعتبارات با واگذاری طرح سبب افزایش هزینه طرح‌ها و کاهش کیفیت می‌شوند بر این اساس تغییر سال مالی در حال بررسی است.

(البته علی رقم برخورد سلیقه ای وگزینشی همکاران روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان خبرگزاری ایلنا برحسب وظیفه خدمات وتلاش های این سازمان را به اطلاع مخاطبان خود میرساند)

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز