خبرگزاری کار ایران

معدوم سازی ۲هزار قلیان در همدان

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۸۲۵

معدوم سازی ۲هزار قلیان جمع آوری شده از مراکز عرضه و واحدهای صنفی در سطح شهرستان همدان انجام شد.

رئیس مرکز بهداشت همدان، مصطفی حسنی، گفت: جمع آوری قلیان از سفره خانه‌ها، چایخانه و باغ رستوران‌ها از ۳ ماه پیش آغاز شده است و متخلفان بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان جریمه و تایکسال حبس محکوم می‌شوند.

به گزارش ایلنا از همدان، وی بیان کرد: توزیع قلیان در اماکنی که غیر مسقف هستند و به صورت دست فروشی اقدام به توزیع قلیان می‌کنند، بسیار خطرناک‌تر از اماکن مسقف است. چون این مراکز شخصیت حقوقی ندارند و مرکز بهداشت نمی‌تواند ورود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه عدم مصرف قلیان نیازمند جلب مشارکت جدی مردم با آگاهسازی و فرهنگسازی رسانه‌ها است، افزود: برای جمع آوری تمام قلیان‌ها از اماکن عمومی نیازمند همکاری بین بخشی همه نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.

وی درباره چالش‌های مبارزه با قلیان عنوان داشت: باورهای غلط وناهنجاری‌ها در خانواده‌ها به هنجار تبدیل شده و این امر را جزء سنت‌های قدیمی می‌دانند به طوری که داشتن قلیان در منازل را ناهنجاری نمی‌دانند.

حسنی به جوانان هشدار داد و گفت: استفاده مشترک از لوله قلیان زمینه انتقال بیماری هپاتیتB را افزایش می‌دهد. چون این بیماری از طریق بزاق دهان انتقال پیدا می‌کند همچنین میزان ابتلا به بیماری سل از راه تنفس پاستیل افزایش می‌یابد.

وی افزود: قلیان میزان پوکی استخوان در زنان را افزایش می‌دهد و سقط جنین، ناهنجاری‌های بارداری در نوزاد، کاهش وزن در نوزادان، کاهش شدید میزان باروری در مردان را به همراه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز