خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه آموزش عالی عمران و توسعه همدان:

امروز نیاز فراوانی به کاربردی کردن نتایج تحقیقات داریم

کد خبر : ۱۲۷۰۹۷

اهمیت به علم و بهره مندی از دستاوردهای علمی در دنیا به یک اصل تبدیل شده است.

اهمیت به علم و بهره‌مندی از دستاوردهای علمی در دنیا به یک اصل تبدیل شده است.
به گزارش ایلنا از همدان، منصور غلامی، رئیس موسسه آموزش عالی عمران و توسعه همدان درخصوص هفته پژوهش و اهمیت این موضوع گفت: در سال‌های گذشته کشور ایران اسلامی در زمینه‌های نظری توفیقاتی داشته اما هنوز در زمینه‌های عملی و کاربردی جای خالی نتایج تحقیقات دانشمندان کشورمان جای خالی دیده می‌شود.

وی با تاکید براینکه امروز نیاز فراوانی به کاربردی کردن نتایج تحقیقات داریم، تصریح کرد: علوم کاربردی تاحدود زیادی باید بومی سازی و در جهت حل مشکلات بومی به کار گرفته شود. غلامی اظهار داشت: تقدیر از محققین و دانش پژوهان و اطلاع رسانی به مردم در هفته پژوهش در جای خود بسیار ارزشمند است ولی معتقدم بخش پژوهش و فناوری در کشور نیازمند حمایت و حتی طرح و برنامه جدید و بازنگری شده دارد تا پویایی لازم را در جهت برآورده کردن نیازهای ملی به دست آورد.

وی ادامه داد: نتایج پژوهش‌ها در هر کشوری در کنار رفع نیازهای داخلی معمولا به افزایش و گسترش دانش بشری در سطح جهانی کمک می‌کند که یافته‌های محققین ما نیز در این رابطه به خوبی نمایان شده است.

به گفته غلامی، نگاهم به طور خاص با شرایط کنونی جوامع جهانی به رفع نیازمندی‌های کشور در اولویت اول اسنت.

وی با تاکید براینکه این بخش نیازمند حمایتهای مالی و قانونی بیش از پیش دارد، گفت: ارتباط مراکز علمی و پژوهشی با مراکز اجرایی، صنعتی و تولیدی باید بازتعریف و تدوین مجدد شود.

وی با بیان اینکه روش‌ها و مقررات پیشین نشان داده‌اند برای حل مشکلات راه گشا نیستندو باید اسیب‌شناسی و چاره اندیشی شود، گفت: امیدواریم مسئولین بازنگری قوانین و ضوابط گذشته را مدنظر قرار دهند.

وی با انتقاد از همکاری بسیار ضعیف دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با دستگاه‌های اجرایی در استان خاطرنشان کرد: محققین در این امر قدم پیش گذاشته‌اند ولی متاسفانه در پیچ و خم و مقررات اداری ناکام می‌مانند. غلامی، راهکارهای کاربردی نمودن نتایج را تعامل بین مراکز پژوهشی و سازمان‌های اجرایی، نیز توجه به پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانست.

وی بیان کرد: پژوهش‌های بیرون دانشگاهی نیاز به تعریف دقیق و نیز سپس تامین اعتبار و نیز آسان سازی تعاملات بین محققین و مراکز اجرایی دارد. وی با بیان پیشنهادی مبنی براینکه مراکز اجرایی باید اعتبارات لازم برای تحقیقات و سفارش به اساتید و محققین را فراهم کنند، گفت: در این حالت هم سفارش دهنده و هم محقق تعهداتی را می‌پذیرند و قطعا با نتایج خوبی مواجه خواهند بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز