خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان:

مهم‌ترین انتظار کارگران از وزیر کار،تامین امنیت شغلی و معیشت است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۳۵۲۶

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان گفت: مهم‌ترین انتظار کارگران از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تامین امنیت شغلی، معیشت، اشتغال پایدار بالا بردن دستمزدها نسبت به تورم حاکم برجامعه است.

چنگیز اصلانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتظارات جامعه کارگری از وزیرتعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: اصل سه جانبه گرایی در مجموعه وزارت تعاون و کار باید جدی گرفته شود، موضوع مهمی که در این سال‌ها در حد شعار به آن پرداخته شده است.

اصلانی افزود: مطالبات جامعه کارگری در راستای امنیت شغلی است و اگر امنیت شغلی نیروی کار حفظ شود می‌توان به بسیاری از مشکلات  کارگران جامه عمل پوشاند و مطمئنا شاهد افزایش رونق تولید در چرخه اقتصاد خواهیم بود.

وی ادامه داد: کارگران بیش از ۵۰ درصد جامعه ایران را تشکیل می‌دهند، بنابراین شخصی که مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در دست می‌گیرد، مسئولیت ثقیل و مهمی را بر دوش خواهد کشید.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان به‌ کارگیری مدیران پاکدست و مجرب در بخش‌های مختلف وزارت تعاون و کار برای پیگیری جدی مسایل و مشکلات جامعه کارگری و بازنشستگان را مورد تاکید قرار داد.

اصلانی همچنین خواستار پیگیری پرداخت بدهی‌های سنگین دولت به صندوق تامین اجتماعی شد و گفت: سالهاست این مشکل حل و فصل نشده و معیشت بازنشستگان و کارگران دچار مشکل شده است.

این فعال کارگری به امنیت شغلی کارگران اشاره کرده و گفت: قراردادهای موقت و سفید امضای نگرانی شدید کارگران را در پی داشته و هیچ نسخه شفابخشی برای این مشکل تجویز نمی‌شود.

وی تاکید کرد: کارگران در کشور امنیت شغلی ندارند و دستمزد دریافتی کارگران حداکثر 36 درصد از هزینه یک خانوار معمولی کارگران را پوشش می‌دهد.

اصلانی تاکید کرد: سیاسیونی که در صدر این وزارت قرار می‌گیرند باید نسبت به مسائل کارگری آگاه باشند؛ بی‌توجهی به این مسائل سبب شده تا بحران‌هایی مثل اشتغال، عدم امنیت شغلی و مشکلات معیشتی گریبانگیر نیروی کار شود. 

وی تصریح کرد: مدت‌های مدیدی است که مشکلات و گرفتاری‌ها از سوی فعالان کارگری مطرح می‌شود اما دولت‌ها تنها شنونده هستند و اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند.

وی از وزیر کار خواست که توجه ویژه به رعایت اصل کفایت دستمزدها، به‌منظور افزایش قدرت خرید و تضمین امنیت معیشت کارگران وجبران شکاف معیشتی خانوارهای کارگری و فقر عمومی ناشی از آن داشته باشد وافزود: مطالبه اصلی ما از دولت سیزدهم ، تامین امنیت شغلی کارگران، اجرای کامل قانون کار، عدم تغییر قانون بازنشستگی و سخت زیان آور، کاهش فاصله طبقاتی، کاهش تورم، برطرف‌سازی مشکلات حوزه درمانی، ایجاد اشتغال مولد و دائم برای جوانان است.

به گفته وی، امنیت شغلی مهم‌ترین دغدغه مزدبگیران است اما از آن محروم هستند. در ۳۰ سال گذشته، حملات همه‌جانبه‌ای به قراردادهای رسمی و قراردادهای بلند شده است که ثمره آن از بین رفتن قراردادهای دائمی است. در گذشته، حدود ۹۰ درصد از قراردادهای شغلی، دائمی بودند اما در حال حاضر، قاعده برعکس شده و مناسبات بازار کار به شدت تغییر کرده است. کارگران و نمایندگان آن‌ها از وزیر کار می‌خواهند تا مناسبات برقراری امنیت شغلی را ایجاد کند. 

وی تاکید کرد: کارگران و کارفرمایان نیاز به حمایت همه‌جانبه دارند تا زمینه دستیابی به اشتغال پایدار محقق شود.

اصلانی ادامه داد: در حال حاضر هزینه‌های حداقلی زندگی برای یک خانوار ۳.۳ نفری بالغ بر ده میلیون و پانصدهزار تومان شده است   در صورتی که ستمزد دریافتی کارگران در حال حاضر زیر ۴میلیون تومان است. ۴میلیون تومان به نسبت ده میلیون و پانصدهزار تومان حدود ۳۳ تا ۳۶درصد هزینه‌های خانوار را پوشش می‌دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر تصریح کرد: گرانی‌های این روزها سفره ساده و کوچک کارگران و بازنشستگان را بیش از پیش خالی کرده اما از آنها توقع این است که با تمام قدرت در خط تولید برای آبادانی کشور تلاش کنند.

وی افزود: افزایش قیمت‌ها در بازار مواد غذایی، لوازم خانگی، قطعات الکترونیکی، مسکن، خودرو، سکه و ارز با هیچ متغیر و شاخص اقتصادی همخوانی ندارد.

اصلانی در ادامه  به سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: تامین اجتماعی یک صندوق بین النسلی است و باید از منابع خود به عنوان حق‌الناس صیانت کند.

وی گفت: مهمترین چالش سازمان‌ تامین اجتماعی در سطح کلان بدهی دولت به این سازمان می باشد که در حدود 300 هزار میلیارد تومان است و پرداخت نشدن این بدهی مشکلات عدیده ای را برای سازمان و بیمه شدگان بوجود آورده است.

وی درباره انتخاب استاندار نیز گفت: مدیران ارشد استانی در یک دولت انقلابی، طبیعتا باید افراد انقلابی باشند واستانداری که وزارت کشور انتخاب می‌کند باید یک فرد کاملا مستقل بدون هیچ گونه وابستگی به افراد باشد.

اصلانی بابیان اینکه انتخاب استاندار برای دولت آزمون بزرگی است که در مسیر تحقق شعارهایی که دادند چگونه عمل می‌کند و افزود: انقلابی بودن و فعالیت و پشتکار برای انتخاب استاندار در اولویت اساسی قرار دارد و خیلی مهم‌تر از مسئله بومی یا غیربومی است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز