خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

حاکمیت قانون، ثبات سیاسی، اجتماعی و امنیت قضایی مولفه‌های موثر بر سرمایه‌گذاری هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۰۷

تا زمانی که فضای اقتصادی غیر­رقابتی و ناامن باشد و نهاد قانون به خوبی به حمایت از فعالان اقتصادی نپردازد، بخش خصوصی به معنای واقعی نمی‌­‌تواند فعال باشد. در چنین شرایطی سرمایه­‌گذاران خارجی نیز تمایلی به سرمایه­‌گذاری در منطقه نخواهند داشت.

ایلنا: از دیدگاه اقتصاد خرد، عرضه نیروی کار به عنوان یک کالا به انتخاب فرد بین کار و فراغت که خود تحت تأثیر سلیقه، ترجیحات فردی و هزینه­‌های فرصت فراغت است، بستگی دارد. در سطح کلان عواملی نظیر رشد جمعیت، تعداد جمعیت فعال، میزان مشارکت، مهاجرت­‌ها، جنسیت، مسایل فرهنگی، سطح آموزش و سطح سواد جامعه، دستمزدهای رسمی و حقیقی، سن کار، پوشش تحصیلی، قانون کار و سن بازنشستگی بر عرضه نیروی کار مؤثر هستند.

تقاضای نیروی کار نیز از دیدگاه اقتصاد خرد به دستمزد پرداختی و ارزش تولید نهایی عوامل بستگی دارد.
به­ عبارت دیگر آخرین نیروی کار تا جایی استخدام می‌­شود که هزینه نهایی آن برابر با ارزش واحد اضافی تولید محصول شود. در سطح کلان نیز تقاضای نیروی کار به عواملی نظیر سطح تولید، قیمت­‌های نسبی، عوامل تولید سرمایه­‌گذاری و کارایی آن، ظرفیت تولید، بهره­‌وری نیروی کار و سرمایه، تکنولوژی، قوانین کار، بیمه، مالیات، نحوه مدیریت امنیت سرمایه­‌گذاری، شفافیت حقوق مالکیت فردی، رشد درآمدهای کشور و سیاست­‌های پولی و مالی و ارزی بستگی دارد.

در دوران برنامه­‌های چهارم و پنجم توسعه، ورود جمعیت متولد دهه اول انقلاب به سنین کار و فعالیت و مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها موجب شده بود که عرضه نیروی کار بر تقاضای آن به شدت فزونی یابد. علاوه بر آن برخی عوامل دیگر نیز بر شدت عدم تعادل بازارکار افزوده است که یکی از مهم‌ترین این عوامل پائین بودن میزان سرمایه گذاری در سطح استان است.

مهم­‌ترین علل پایین بودن میزان سرمایه­ گذاری را می‌­ توان در موارد زیر عنوان کرد:

عدم امنیت سرمایه­‌گذاری که سبب شده است، بخش خصوصی از سرمایه­‌گذاری در بخش تولید اکراه داشته و عمده سرمایه‌اش را در فعالیت­‌های تجاری و زودبازده سوق دهد.

قوانین بانک مرکزی و برخی سیاست­‌های پولی، ارزی و مالی از جمله اعطای تسهیلات تکلیفی و غیرتکلیفی نظام بانکی به متقاضیان سرمایه­‌گذاری، علاوه بر اینکه باعثعدم تخصیص بهینه منابع شده، بلکه منابع را برای سرمایه­‌گذاری سایر بخش‌های اقتصادی محدود کرده است.

گسترش محدود و توسعه نیافتگی مراکز و نهادهای مالی مانند بازار بورس کالا، بازارهای آتیه و مراکز تخصصی مالی، مشاوره‌های برای سرمایه­‌گذاری و فقدان آموزش­‌های مورد نیاز در این زمینه.

ضعف مالی سرمایه­‌گذاران محلی برای مشارکت در طرح‌­های بزرگ صنعتی، کشاورزی خدماتی.

کمبود شدید نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه­‌های اقتصادی استان و مشکلات تامین آن از طریق منابع بانکی.

جذابیت بازار سرمایه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس که می‌­‌تواند بخش قابل توجهی از سرمایه بخش خصوصی در استان را جذب نماید.

عدم ثبات در قوانین و مقرارات سرمایه­گذاری و دریافت تسهیلات بانکی.

مشکلات ساختاری، اداری و بورکراسی موجود در دریافت تسهیلات مناسب سرمایه­ گذاری.

کمبود شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مشاوره­ای در مسائل اقتصادی.

عدم تکمیل و توسعه زیرساخت­‌های شهرک­‌های صنعتی در استان.

پایین بودن سطح تکنولوژی در استان.

نرخ سود بانکی بالا، ضد سرمایه­ گذاری عمل می‌‌ کند. در حالی که اگر نرخ بهره کاهش یابد، به تبع آن نرخ بهره بازار هم کاهش می‌­‌یابد و فعالیت­‌های اقتصادی رونق می‌­گیرد.

انتخاب طرح­‌های سرمایه­‌گذاری براساس توجیه اقتصادی و امکان سنجی اجرای آن صورت نمی‌­‌گیرد. مدت اجرای پروژه­‌ها طولانی و محصولات به دست آمده کم کیفیت است که نهایتاً منجر به بازدهی کم سرمایه می‌­‌شود.

رقابت بخش اقتصاد غیررسمی با اقتصاد رسمی و قرار گرفتن استان در محوریت ورود کالاهای قاچاق به کشور /

واردات بی­‌رویه محصولات خارجی از طریق امارات متحده عربی به­ ویژه کالاهای چینی با عدم توان رقابت تولیدات صنایع داخلی استان.

افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی ناشی از مسائل تحریم.

در مجموع تا زمانی که فضای اقتصادی غیر­رقابتی و ناامن باشد و نهاد قانون به خوبی به حمایت از فعالان اقتصادی نپردازد، بخش خصوصی به معنای واقعی نمی‌­‌تواند فعال باشد. در چنین شرایطی سرمایه­‌گذاران خارجی نیز تمایلی به سرمایه­‌گذاری در منطقه نخواهند داشت. در این صورت علی رغم شرایط بالقوه ایده­ آل برای ایجاد فرصت شغلی، نظیر نیروی انسانی مناسب، موقعیت جغرافیایی، ذخایر ارزی و معدنی، منطقه را با کاهش سرمایه­‌گذاری و در نتیجه اشتغال مواجه می‌­‌سازند.

هادی ابراهیمی؛ کار‌شناس بازار کار

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز