خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بهزیستی هرمزگان از افزایش سه برابری تعداد سالمندان در دهه‌ی آینده خبر داد

کد خبر : ۱۰۹۱۲۳

آموزش دوران سالمندی باید بین همه اقشار حتی افراد تحصیل کرده نهادینه شود و همه افراد در تمام جایگاه‌ها لازم است به منظور پیشگیری از مشکلات این دوران، آموزش ببینند.

ایلنا: مدیر کل بهزیستی هرمزگان توجه به مسائل و نیازهای دوران سالمندی را یک ضرورت اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: این دوران یکی از حساسترین دوران زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، جاسم محمدی اضافه کرد: کاهش میزان تولد و افزایش طول عمر به دلیل پیشرفت‌های پزشکی از جمله دلایل افزایش تعداد سالمندان است.

وی ۶۰ سالگی را آغاز ورود به سالمندی و سن بازنشستگی در ایران اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۲/۸ دهم جمعیت یعنی نزدیک به ۶ میلیون نفر را سالمندان تشکیل می‌دهند که در ده سال آینده این تعداد سه برابر خواهد شد.

مدیر کل بهزیستی هرمزگان از افزایش سه برابری تعداد سالمندان در دههٔ آینده خبر داد و افزود: توجه به سند ملی تغذیه در کنار ورزش از جمله اولویت‌های کاری وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی به شمار می‌رود.

محمدی خاطر نشان کرد: ایجاد بستر مناسب برای امنیت و آرامش سالمندان، آموزش به افراد قبل و پس از ورود به این دوران، اصلاح قوانین حمایتی از دیگر برنامه‌های ویژه سالمندان محسوب می‌شوند.

این مقام مسئول نبود امکانات تفریحی، کمبود مراکز روزانه سالمندان، عدم وجود مراکز تخصصی ارائه خدمات به آنان، نبود سیستم بیمه درمانی مناسب و بالا بودن تعرفه سلامت را از جمله چالش‌های بخش سالمندان اعلام کرد.

وی افزود: عدم مناسب سازی و دسترسی به امکانات شهری، موازی کاری اداری و عدم توجه مسئولین به موضوع سالمندان از دیگر مشکلات آنان در این بخش به شمار می‌رود.

مدیر کل بهزیستی هرمزگان گفت: ۸۰ تا ۸۵ درصد سالمندان توسط خودشان و یا در کنار خانواده و فرزندانشان زندگی می‌کنند که این امر نشانگر موثر بودن آموزه‌های دینی است.

محمدی افراد سالمند تحت پوشش بهزیستی را ۴ هزار و ۹۴۵ نفر عنوان کرد و ادامه داد: از این تعداد ۲ هزار و ۶۵۵ نفر مرد و ۲ هزار و ۲۹۰ نفر زن هستند که در سه بخش، تحت پوشش حمایتی و رفاهی قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: در سال گذشته به هزار و ۸۲۹ نفر مستمری بگیر ۱۶ میلیارد ریال و در حوزه مراقبتی حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پرداختی داشته‌ایم.

این مقام مسئول ادامه داد: در بحثتوانمند سازی نیز، خدمت رسانی به ۶۴۹ نفر با هدف آموزش زندگی سالم در دوران سالمند ی، کاهش عوارض بیماری‌های این دوران و ارتقا سطح بهداشت صورت می‌گیرد که در این بخش ۳۳۰ نفر مرد و ۳۰۷ نفر زن شرکت داشته‌اند.

محمدی بر آموزش دوران سالمندی به تمام اقشار جامعه تاکید کرد و بیان داشت: این فرهنگ باید بین همه اقشار حتی افراد تحصیل کرده نهادینه شود و همه افراد در تمام جایگاه‌ها لازم است به منظور پیشگیری از مشکلات این دوران، آموزش ببینند.

مدیر کل بهزیستی هرمزگان با بیان اینکه معلولیت‌های شنوایی از جمله معلولیت‌های پیچیده محسوب می‌شوند اظهار داشت: در استان ۲۰ هزار و ۱۳۷ نفر معلول ذهنی، جسمی - حرکتی، ضایعات نخایی، صرع، بیماران روانی، معلولیت‌های بینایی و شنوایی وجود دارد.

وی ادامه داد: از این تعداد ۲ هزار و ۲۲۳ نفر از معلولیت‌های شنوایی رنج می‌برند.

محمدی پرداخت هزینه‌های تحصیلی و دانشگاهی، آموزش مربیان، کاشت ۱۲ مورد حلزون، بیمه، اردوهای زیارتی و تفریحی، ارائه مشاوره‌های ژنتیک، تهیه جهیزیه از جمله اقدامات انجام شده برای این قشر عنوان کرد.

مدیر کل بهزیستی هرمزگان ادامه داد: همچنین توزیع ۲۰۲ سمعک و هزار و ۲۲۶ باطری آن، تعمیر ۸۵۰ سمعک خراب، پرداخت هزینه‌های ایاب و ذهاب از دیگر اقدامات به شمار می‌روند.

محمدی در پایان از همایش بزرگ ناشنوایان در روز پنج شنبه ۱۱ مهر با حضور خانم کتایون ریاحی در بندرعباس خبر داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز