خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

ایجاد اشتغال برای ۲۴ هزار نفر با شروع پروژه مسکن ۱۰هزار واحدی بندرعباس/ جهش بیش از ۱۲ برابری پروژه ها در سکونتگاه های غیررسمی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۷۴۷

عملیات اجرایی احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی با اعتباری بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان که بزرگ‌ترین پروژه تولید مسکن کشور به شمار می رود عصر امروز چهارشنبه در بندرعباس آغاز شد.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، این مراسم با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، فریدون همتی استاندار هرمزگان، مهدی عبوری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، شایان مدیرعامل بانک مسکن ایران، عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران، نمایندگان بندرعباس در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مدیران استانی در محل این پروژه برگزار شد.

 مهدی عبوری دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در این مراسم با یادآوری اینکه برنامه ستاد ملی بازآفرینی شهری در سال 1396 به تصویب هیات وزیران رسید، اضافه کرد: بر این اساس اقدام‌های کالبدی سه‌گانه شامل پروژه‌های زیر بنایی، روبنایی و پروژه تولید مسکن به همراه توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی بافت‌های سکونتگاهی در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفت. 

او با اشاره به این‌که اقدام‌های انجام شده در این شرکت با رویکرد اقدام مشترک در سطح ستادهای بازآفرینی ملی، استانی و شهرستانی موفقیت‌های بسیار خوبی را به دست آورده است، تصریح کرد: ابتدا 9 هزار پروژه با اعتباری بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان در 649 مناطق بافت فرسوده، سکونتگاه غیررسمی و مناطق تاریخی کشور شروع به کار کرد که از این میزان 2هزار و 600 پروژه با اعتباری بالغ بر 2هزار و 700 میلیارد تومان در پایان سال 99 به بهره برداری رسید که جهش بسیار خوبی در بحث خدمات‌رسانی به بافت‌های ناکارآمد محسوب می شود. 

عبوری با اشاره به این که این جهش عملکردی، محصول رویکرد برنامه‌ریزی بخشی و فرابخشی در سطح ستادهای بازآفرینی شهری بوده است، عنوان کرد: از سال 85 تا 97 طی 12 سال 453 پروژه در سکونتگاه‌های غیررسمی به سرانجام رسید و از سال 1397 در دوره وزارت محمد اسلامی تا انتهای سال 1399 بیش از هزار و 800 پروژه در سکونتگاه‌های غیررسمی مورد بهره برداری قرار گرفته است و شاهد جهش بیش از 12برابری در این حوزه بوده ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که تمام این اتفاقات بر اساس دغدغه‌های مقام معظم رهبری صورت گرفته است، گفت: ایشان همواره تاکید دارند، حل معضل حاشیه‌نشینی یکی از سه اولویت اساسی مسایل اجتماعی کشور است و بر همین اساس طبق دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در 351 محله کشور بعد از تهیه طرح اقدام‌های اجرایی شروع شد که با مشارکت وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور 160 محله دیگر شناسایی و توسط دفاتر تسهیل گری، 351 محلع به این تعداد اضافه شد و هم اکنون در بیش از 500 محله سکونتگاه غیررسمی در سراسر کشور در حال اجرای پروژه‌های روبنایی و زیر بنایی هستیم.

او افزود: ساماندهی محلات حاشیه‌نشین مانند چابهار  از جمله ساخت هزار واحد مسکونی برای جا به جایی ساکنان زاغه نشین اتفاق مهمی است و این اقدام‌ها در کنار برنامه‌های اجرایی که توسط مجلس به تصویب رسیده و توسط دولت اجرا می شود، صورت می گیرد. 

عبوری گفت: اجرای پروژه هزار و 680 واحدی سپیدار اهواز برای جابه جایی ساکنان محله پر خطر منبع آب، احداث 22 هزار و 200 واحد در پروژه شاملو مشهد از جمله این پروژه‌ها به شمار می آید.

وی با بیان این که شرکت بازآفرینی شهری ایران مسئولیت دبیرخانه ستادملی بازآفرینی شهری پایدار را بر عهده دارد و باید در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی سیاستگذاری کند، تصریح کرد: به همین منظور شش برنامه را در دستور کار قرار داده‌ایم که اخذ مجوز تهیه طرح تفصیلی در استطاعت ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، اخذ مصوبه اعطای سند مالکیت مشروط برای ساکنان سکونتگاه‎های غیررسمی و تهیه آیین‌نامه اجرایی آن، تهیه شاخص‌های شناسایی سکونتگاه‌های غیررسمی در محدوده و حریم شهر و بازنگری شرح خدمات توانمندسازی این سکونتگاه‌ها، تدوین برنامه اقدام مشترک در حوزه اجتماعی برای حل آسیب‌های اجتماعی ( امروز 26 محله پایلوت در سراسر کشور برای توانمندی اجتماعی در دستور کار شرکت بازآفرینی شهر ایران قرار گرفته‌اند)، بازنگری در سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله اهم برنامه‌های این شرکت به شمار می روند.

به گفته دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، از سال 1398 که مقام عالی وزارت ساخت 145 هزار واحد از تعهدات 400 هزار واحدی اقدام ملی مشترک را بر عهده شرکت بازآفرینی شهری ایران گذاشت، این مجموعه مانند دیگر مجموعه‌های همکار در تولید و عرضه مسکن برنامه‌های اجرای خود را شروع کرده است.

 او دراین باره توضیح داد: اکنون 100 هزار واحد به شکل خود مالکی در دست ساخت بوده و عملیات اجرایی 40 هزار واحد شروع شده است.

وی ادامه داد: برای شروع باقی واحدها نیز منتظر تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم و طی تفاهمنامه‌ای که با بانک مسکن داریم، این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

عبوری خاطرنشان کرد: علاوه بر این، 45 هزار واحد نیز در زمین‌های ملکی شرکت بازآفرینی شهری ایران در دست ساخت است و این 10 هزار واحد که به عنوان بزرگترین پروژه تولید مسکن در کشور به شمار می رود جزیی از این پروژه به شمار می رود.

او یکی از دغدغه‌های مهم مردم استان هرمزگان را اشتغال برشمرد و خطاب به وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: با توجه به اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، آغاز این پروژه اجرایی برای 14 هزار نفر به شکل مستقیم و برای 10 هزار نفر به شکل غیر مسقیم شغل ایجاد می‌کند.

وی در پایان از شایان، مدیرعامل بانک مسکن و علمداری عضو هیات مدیره این بانک تشکر کرد و گفت: این عزیزان به یاری تولید مسکن شتافتند و روز گذشته قرارداد تامین مالی سه هزار میلیارد تومانی را برای این پروژه امضا کرده و به مجموعه شرکت بازآفرینی شهری ایران ابلاغ کردند.

 وی ضمن قدردانی از ریاست اتاق تعاون کشور، گفت: طبق تفاهمنامه‌ ای که امروز امضا شد، اتاق تعاون بخشی از تامین مالی پروژه‌های تولید مسکن را به عهده گرفت. 

در این مراسم همچنین قرارداد کارگزاری میان شرکت بازآفرینی شهری ایران به نمایندگی مهدی عبوری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی و اتاق تعاون ایران به نمایندگی بهمن عبداللهی رئیس اتاق  به منظور فروش و تامین مالی پروژه تولید مسکن ۱۰هزار واحدی بندرعباس منعقد شد.

گفتنی است، این پروژه در ۶۰۵ قطعه و در زمینی به مساحت ۳۵۲ هکتار احداث می شود و مدت زمان در نظر گرفته شده برای اتمام پروژه ۴۸ ماه است.

مساحت زیر بلوک های مسکونی ۹۲ هکتار و مابقی (۲۶۰ هکتار) به فضاهای عمومی و خدمات زیربنایی و روبنایی از قبیل فضاهای آموزشی، اداری، تجاری و انتظامی، ورزشگاه، خانه بهداشت، مهدکودک، فضای سبز، پیاده راه و ... اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز