خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مطرح کرد:

هیدروپونیک؛ روش خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۴۹۴

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: این پروژه به عنوان اولین پروژه احداث گلخانه هیدروپونیک در استان هرمزگان بوده که در شهرستان رودان احداث می‌شود.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، علی باقرزاده همائی عصر امروز در آیین کلنگ زنی پروژه احداث گلخانه هیدروپونیک در رودان که با همراهی فریدون همتی استاندار هرمزگان، حسین رئیسی نماینده شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی انجام شد، اظهار کرد: این پروژه شامل 8 هکتار گلخانه هیدروپونیک، یک واحد تولید نشا با ظرفیت تولید بیش از 1/5 میلیون عدد نشا در سال، سالن بسته بندی و سردخانه نگهداری محصول است.

وی در ادامه میزان سرمایه گذاری برای این طرح را 580 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با احداث گلخانه هیدروپونیک در این شهرستان برای 280 نفر اشتغالزایی ایجاد می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: این پروژه به عنوان اولین پروژه احداث گلخانه هیدروپونیک در استان هرمزگان بوده که در شهرستان رودان احداث می شود.

به گفته باقرزاده همائی، طراح وتامین کننده تجهیزات و دانش فنی این پروژه توسط یک شرکت اسپانیایی و سرمایه گذار آن یک شرکت ایرانی می باشد.

وی با بیان اینکه هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است، ابراز کرد: در روش هیدروپونیک، آلودگی خاک، مشغله ذهنی گلخانه دار نیست و نیازی به ضد عفونی نخواهد بود، چون آب به صورت چرخشی در حرکت است، در مصرف آب صرفه جویی شده و هزینه تمام شده تولید،‌ کاهش پیدا می کند. 

این مسئول تصریح کرد: آنچه در  تولید به روش هیدروپونیک اهمیت دارد، لوله کشی به منظور آبرسانی است که همین صرفه جویی در منابع آب، هزینه تمام شده سرمایه گذاری و بازدهی تولید را ارتقا می دهد. 

باقرزاده در خصوص مزیت های کشت هیدرو پونیک اعلام کرد: صرفه جوئی زمانی و نیاز به نیروی کار کمتر، ،حذف خاک درنتیجه حذف بیماری‌ها، مصرف بهینه آب ، کاشت گیاه با تراکم بیشتری وتولید بیشتر، نبود خاک و علف هرز و ساده‌تر شدن عملیات کشاورزی، حذف خاک و حذف آفات موجود در خاک، کنترل شرایط محیطی از جمله نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا ، عدم وجود آلودگی خاک و آلودگی آب، کنترل شیمیایی منطقه ریشه ، امکان پرورش گیاهان در تمام نقاط، امکان کشت مداوم یک گیاه معین در یک زمین ثابت بدون نیاز به آیش ،یکی شدن عمل آبیاری ، کود دهی وکاهش میزان ابتلا به بیماریهای ارگانیک و انگلی گیاهان از مزیت های کشت هیدرو پونیک است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز