خبرگزاری کار ایران

صنایع دریایی کلید توسعه و جهش تولید

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۳۹۹

موقعیت جغرافیایی ویژه ایران و وجود بیش از 5800 کیلومتر سواحل کشور در شمال و جنوب و نیز توسعه روز افزون فعالیت های دریایی و رویکرد توسعه دریا محور کشور شرایط ویژه ای را از منظر تعدد و تنوع سازه های ساحلی و فراساحلی فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در این میان شرکت‌های فعال در این حوزه نیز نقش غیر قابل انکاری در بومی سازی فناوری‌های مرتبط و قطع وابستگی به خارج در دوران تحریم و در حوزه سازه های دریایی و تاسیسات فراساحلی داشته‌اند به نحوی که سازه‌های دریایی که جز مهندسی پیشرفته دنیا محسوب می‌شود اینکه توسط مهندسین ایرانی و بدون حضور خارجی طراحی و ساخته می‌شود.

از شرکت‌های مطرح این حوزه می‌توان شرکت توسعه سازه‌های دریایی تسدید را نام برد. این شرکت در سال 1381 تاسیس شده است و سهامداران اصلی آن گروه صنعتی سدید و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران هستند. این شرکت  پیمانکار عمومی فعال در اجرای پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی بصورت (EPC) و یا Turnkey در بخش خشکی و فراساحل است که ساخت ۱۱ جاکت نفتی که یکی از آن‌ها بزرگترین سکوی نفتی خاورمیانه است و همچنین اجرای خطوط لوله و کابل‌گذاری زیردریایی مناطق نفتی رشادت-ایلام و سلمان-ابوذر و نوروز را در کارنامه خود دارد.

ناجی سعدونی مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به پروژه‌های اجراشده‌ این شرکت گفت: پروژه‌هایی همچون اجرای خطوط لوله فولادی واحد لخته‌گیری تاسیسات فشار گاز سلمان، ساخت پل‌ها، سه پایه‌ها و مشعل‌های فازهای ۹و۱۰ پارس جنوبی، موتور ژنراتور گازسوز به همراه سیستم بازیافت حرارت (CHP)، احداث خط لوله ۱۶ اینچ حدفاصل آبادان تا نظامیه اهواز، توسعه و نوسازی جاکت‌های میدان نفتی رشادت، طرح اضطراری توسعه سکوی هنگام، ساخت جاکت‌ میدان گازی هنگام، ساخت جاکت های میدان نفتی فروزان، ساخت جاکت های فاز ۱۹ پارس جنوبی و بسیاری از پروژه های مشابه توسط شرکت تسدید انجام و تحویل داده شده است. از جمله پروژهای ویژه سال‌های اخیر پروژه نصب و راه‌اندازی گوی شناور(spm) یکصد هزار تنی در بندر سیراف است که تماما توسط مهندسین و کارشناسان این مجموعه و با موفقیت به انجام رسید.

وی در ادامه بر چالش های پیش روی شرکت در مقطع فعلی تاکید کرد و کاهش بودجه عمرانی کشور و به تبع آن  کاهش پروژه های فراساحلی را برشمرد.

سعدونی در ادامه گفت: در این راستا و بر اساس استراتژی متنوع سازی سبد کسب و کار شرکت، مقرر شد تسدید در حوزه نگهداری و بهره برداری پالایشگاهی ورود کند. که در این حوزه نیز به حول و قوه الهی موفقیت چشمگیری حاصل شده و پروژه های بهره برداری و تعمیر و نگهداری پالایشگاه ششم پارس جنوبی، پالایشگاه گازی فجر جم و پالایشگاه فراورش گازی هنگام واخیرا خدمات عملیات صنعتی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی به ارزش 1830 میلیارد  ریال  در دستور کار قرار دارد."

سعدونی در پایان اظهار امیدواری کرد: علی رغم تحریم های ظالمانه، بهره برداری از منابع و ذخایر نفت و گاز دریایی به ویژه میادین مشترک بهبود یابد وشاهد توسعه هرچه بیشتر این بخش با حضور شرکتها و فناوری بومی و داخلی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز