خبرگزاری کار ایران

کاهش تولید غول‌های نفتی

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۳۶۳

پنج شرکت بزرگ نفتی جهان در سه ماهه دوم سال میلادی جاری ارزش دفتری دارایی‌های خود را در حدود 50 میلیارد دلار کاهش دادند. این اقدام در پی کاهش میزان تولید به دلیل همه گیری کرونا و به دنبال افت شدید تقاضا و قیمت فرآورده های نفتی انجام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، کاهش چشمگیر ارزش  دارایی ها و کاهش میزان تولید، چشم اندازی از مشکلات پیش روی این صنعت در سه ماهه دوم را نمایان میکند. تقاضای سوخت در یک مقطع بیش از 30 درصد در سراسر جهان کاهش یافت و هنوز هم کمتر از سطح پیش از همه گیری باقی مانده است.

بر اساس اظهارات چند نفر از مدیران ارشد نفتی این میزان کاهش در ارزش دفتری داراییها به دلیل انتظار کاهش تقاضا در ماههای آینده است که به دلیل کرونا  و تلفات 700 هزار نفری جهانی، تقاضا برای سفر و سوخت کمتر شده است.  

از میان این پنج شرکت بزرگ نفتی، صرفا Exxon Mobil کاهش قابل توجهی ثبت نکرده است. ولیکن بر اساس گزارش‌ها، تجدید ارزیابی برنامه های جاری می تواند کاهش قابل توجه داراییها را نمایان کند و همچنین کاهش 20 درصدی معادل با 4.4 میلیارد بشکه ذخایر نفت و گاز این شرکت را نشان دهد.

در عوض شرایط کرونا در حدود 17 میلیارد دلار به شرکت  BP  زیان وارد کرده است. این شرکت قصد دارد در سالهای آینده سرمایه گذاریهای خود را در حوزه انرژی های تجدیدپذیر متمرکز کند و فعالیت کمتری در حوزه نفت و گاز طبیعی داشته باشد.

Lee Maginniss، مدیرعامل شرکت مشاوران Alarez & Marsal عقیده دارد: تقاضای ضعیف به این معنی است که تولید کنندگان نفت باید در برنامه های تجاری(Business Plan) خود تجدید نظر کنند.

وی گفت: هدف در شرایطی که هزینه های سربار رشد مضاعف دارد باید تمرکز بر تولید نقدینگی باشد. قطعا شرایط تولید با هزینه کم تا پایان سال 2021 ادامه خواهد داشت و در سال 2022  تا زمان ارائه طرحهای توسعه جدید شرایط به همین شکل خواهد بود.

از پنج شرکت مطرح نفتی، اکسون بزرگترین تولید کننده است که میزان تولید روزانه 3.64 میلیون boepd (معادل بشکه نفت در روز) دارد ، اما تولید آن به میزان 408000  boepd بین سه ماهه اول و دوم کاهش یافته است. در این بازه زمانی شرکتهای عظیم نفتی Chevron Corp ، Royal Dutch Shell و Total SA هزینه های مرتبط با  سرمایه گذاری  را نیز مجموعا 25 میلیارد دلار کاهش دادند.

لازم به توضیح است که پس از سقوط قیمت نفت در ماه آوریل ، تولید نفت خام به شدت کاهش یافت. سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک به همراه روسیه موافقت کردند که تولید را تقریباً 10 میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار حفظ شود.

منبع: رویترز

ترجمه و تدوین: واحد توسعه و مطالعات بازار شرکت توسعه سازه‌های دریایی تسدید 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز