خبرگزاری کار ایران

دپارتمان تحقیقات و توسعه بازار گروه صنعتی سدید؛

سهم بازار کشورهای نفتی در پسا کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۵۹۱

تحلیل گر JP Morgan در مصاحبه با رویترز اظهار کرد: بزرگترین صادر کننده نفت جهان عربستان سعودی در نظر دارد سهم کنونی بازار خود را که 11.6 درصد است تا سال 2025 به 15 درصد برساند. این میزان بالاترین سهم بازار از دهه 80 تاکنون بشمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،‌ بر این اساس اوپک و بزرگترین تولید کننده آن عربستان سعودی همزمان با کاهش سرمایه گذاری جدید در تولید نفت به دلیل بحران کرونا و کاهش شدید قیمت نفت، شکاف عرضه را پر خواهند کرد. این کشور با کاهش تولید ایالات متحده و کشورهای غیر اوپک، در صدر مبارزه برای کسب سهم بازار خواهد بود.

بر اساس اظهار نظر بانک وال استریت سهم اوپک در بازار جهانی تا سال 2025 از 33 درصد فعلی به 40 درصد افزایش خواهد داشت. این میزان از 39 درصد سال 2016(بالاترین حد) نیز بیشتر است.

در حالی که اوپک و عربستان سعودی از کاهش بودجه اکتشاف و توسعه در مناطق دیگر بهره‌مند خواهند شد، تولید نفت شیل آمریکا در سال 2030 در مقایسه با 2020 افزایش چندانی نخواهد داشت. JP Morgan خروجی نفت شیل آمریکا را 11 میلیون بشکه در روز در سال 2030 تخمین می زند که این میزان برای سال 2020، 10.9 میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است.

به گفته تحلیلگران ، در حالی که تولید شیل ایالات متحده به زودی  با کاهش محدودیت‌ها به مدار تولید بازگردد، ولی نرخ کاهش آن سریع است، در همین حال  کاهش سرمایه گذاری در پروژه‌های نفتی غیر شیل در سایر نقاط  می‌تواند منجر به بحران عرضه در چند سال آینده شود.

طبق اظهارات  Rystad Energy ، سرمایه گذاری  جهانی در حوزه نفت و گاز در سال جاری به 383  میلیارد دلار سقوط می‌کند که در 15 سال گذشته کمترین مقدار است. این مقدار  نسبت به سال 2019، 29 درصد کاهش نشان می دهد.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارشی که ماه گذشته منتشر کرد، عنوان کرد: در صورتی که  سرمایه‌گذاری در نفت و گاز مقادیر کاهش یافته در سال 2020 را جبران نکند، میزان پیش‌بینی شده عرضه در سال 2025 در حدود 9 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد، که در صورت برگشت تقاضا به میزان پیش بینی شده قبل از بحران، بازار متلاطمی قابل پیشبینی است.

منبع:اویل پرایس

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز