خبرگزاری کار ایران

رکورد جدید تولید و فروش در «جم»

asdasd
کد خبر : ۹۱۰۵۴۶

نادر کاظمیان، مدیر مجتمع شرکت پتروشیمی جم گفت: خوشبختانه سال گذشته شرکت توانست با تولید بیش از دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات به رکورد جدیدی در تولید و فروش برسد.

به گزارش ایلنا از پتروشیمی جم، کاظمیان افزود: در سال جاری همچنان سعی خواهد شد رکورد سال قبل بهبود داده شود، هرچند که با توجه به تاثیرات کرونا در اقتصاد جهانی، این امر با چالش هایی همراه است.

وی در مورد سودآوری شرکت، بیان کرد: با توجه به تنوع خوراک های در دسترس، فارغ از رکورد تناژ تولید، اقتصادی ترین گزینه های خوارک برای تولید نیز انتخاب شده که قطعاً در سود آوری شرکت نقش بسزایی داشت.

کاظمیان درباره نرخ‌گذاری محصولات صادراتی و مبنای قیمت‌گذاری آن گفت: نرخ محصولات صادراتی شرکت از طریق برگزاری مزایده و بر اساس قیمت های جهانیPlatts و ICIS انجام می شود.

وی به اثرات کاهش قیمت نفت بر نرخ مواد اولیه محصولات شرکت اشاره کرد و افزود: کاهش قیمت جهانی نفت باعث کاهش قیمت های خوارک مایع دریافتی و محصولات تولیدی شرکت شده ولی بخش عمده خوراک شرکت که گاز اتان است به دلیل فرمول ابلاغی وزارت نفت و وجود کف قیمت، همچنان بالا بوده و اقتصاد شرکت‌های الفینی را تحت تاثیر قرار می دهد. با رایزنی هایی که در حال انجام هست امید می رود قیمت اتان مصرفی متناسب با قیمت سایر فرآورده ها تنظیم شود.

مدیر مجتمع شرکت پتروشیمی جم ادامه داد: با توجه به مزیت نسبی خوراک مایع، در حال حاضر 65 درصد خوراک مصرفی تولید شرکت مایع و 35 درصد گاز اتان است. افزایش خوراک مایع در کوره های واحد الفین، باعث افزایش تولید پروپیلن و در نهایت افزایش تولیدکارخانه پلی پروپیلن جم را به دنبال خواهد داشت که این نوید خوبی برای سهامداران شرکت خواهد بود.

کاظمیان اظهار کرد: باتوجه به نیاز داخلی کشور، کل اتیلن و پروپیلن تولیدی این مجتمع در داخل کشور استفاده می شود و قیمت آن توسطانجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی بصورت ماهانه محاسبه و در اختیار مجتمع های تولید کننده و مصرف کننده قرار می گیرد.

وی گفت: مبنای قیمت گذاری فروش این محصولات توسط انجمن صنفی و بر اساس میانگین قیمتهای جهانی در سه منطقه آسیای جنوب شرقی و غربی و اروپا است.

کاظمیان درباره صادرات شرکت افزود: ‌صادرات محصولات تولیدی شرکت به کشورهای چین، ترکیه، کشورهای حوزه دریای خزر و... همچنان ادامه داشته و توسعه بازارهای صادراتی شرکت به‌رغم وجود تحریم‌ها و دشواری‌های ناشی از آن همچنان در حال انجام است.

وی تصریح کرد: غیر از فروش برخی از محصولات مانند اتیلن که صرفاً به صورت فروش بین مجتمعی انجام می‌شود، در بخش محصولات پلیمری و بوتادین، 65 درصد محصولات تولیدی صادر و باقی آن در بازار بورس به فروش رفته است.

کاظمیان گفت: در نیمه دوم سال گذشته، واحد الفین این شرکت به دلیل مشکل در بخش خشک کن‌های واحد دچار محدودیت تولید شد، ولی به دلیل اینکه از سرویس خارج شدن این واحد، تولید مجتمع پتروشیمی نوری و به دبنال آن تولید فازهای گازی منطقه را تحت تاثیر قرار می داد، با هماهنگی انجام شده با شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مقرر شد که این امر به سال جاری موکول شود. توقف این واحد از تاریخ 17 اردیبهشت ماه سال جاری به مدت 11 روز انجام شد. امید می رود بعد از اتمام تعمیرات اضطراری، روند تولید این واحد شتاب بیشتری می گیرد. البته در ابتدا و انتهای بازه تعمیرات، حداکثر به مدت 4 روز بدسوزی فلر در منطقه خواهیم داشت.

وی افزود: تعمیرات اضطراری مذکور در برنامه تولید سالانه این مجتمع از گذشته پیش‌بینی شده بود و نه تنها اثر منفی در مقدار تولید سالانه نخواهد داشت بلکه بواسطه رفع محدودیت‌ها، منجر به افزایش تولید خواهد شد.

کاظمیان بیان کرد: احداث فلر جدید برای برطرف کردن مشکل بدسوزی، راه اندازی دو دستگاه بویلر جهت تولید 200 تن در ساعت بخار و همچنین راه اندازی واحدهای Rubber, ABS از اهداف و پروژه های مهم این شرکت برای سال جاری است که در سود آوری شرکت نقش به‌سزایی خواهند داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز