خبرگزاری کار ایران

افزایش 300 هزار مترمکعبی ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها تا پایان دولت دوازدهم

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۹۰۹

بر اساس برنامه وزارت نیرو قرار است تا سال 1400 حدود 300 هزار مترمکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تأسیسات نمک‌زدایی (آب شیرین‌کن) استان‌های جنوبی کشور اضافه شود.

به گزارش  ایلنا از وزارت نیرو، از نیمه سال 1392 تاکنون 39 سامانه نمک‌زدایی با ظرفیت بیش از 174 هزار مترمکعب در شبانه‌روز (معادل 63.7 میلیون مترمکعب در سال) اغلب در سواحل جنوبی کشور به بهره‌برداری رسیده است و بر اساس ارزیابی صورت گرفته بیش از 60 درصد کل تاسیسات نمک‌زدایی در همین بازه زمانی احداث شده و یا در حال بهره‌برداری هستند.

در حال حاضر جمعا 60 آب شیرین‌کن با ظرفیت بیش از 242 هزار مترمکعب در شبانه‌روز (معادل 88.4 میلیون مترمکعب در سال) در حال بهره‌برداری است و 25 طرح با ظرفیت حدود 234 هزار مترمکعب در شبانه‌روز (معادل 85.3 میلیون مترمکعب در سال) در حال ساخت است.

در راستای تأکیدات رئیس‌جمهور و اجرای سیاست‌های کلان وزارت نیرو به منظور تأمین آب شرب مردم جنوب کشور از طریق دریا و در قالب احداث تاسیسات آب‌شیرین‌کن نیز مطالعاتی درخصوص میزان کمبود آب استان‌های جنوبی کشور (حاشیه خلیج فارس و دریای عمان) تا عمق 100 کیلومتر صورت گرفت و بر این اساس برنامه وزارت نیرو جهت تأمین آب از طریق آب شیرین‌کن برای جمعیت تحت پوشش استان‌های یاد شده و اعتبار مورد نیاز جهت احداث تأسیسات نمک‌زدایی(آب شیرین‌کن) برای افق‌های زمانی 1400 و 1403 مشخص گردید.

طبق برنامه قرار است تا سال 1400، به میزان 300 هزار مترمکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تأسیسات نمک‌زدایی(آب شیرین‌کن) استان‌های جنوبی کشور(فارس، سیستان‌وبلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، کرمان، خوزستان و هرمزگان) اضافه گردد.

همچنین تا سال 1403 نیز ظرفیتی معادل 300 هزار مترمکعب در شبانه‌روز به این رقم اضافه خواهد شد که کل آب تولیدی حاصله، حدود سه میلیون نفر به جمعیت تحت پوشش تأسیسات نمک‌زدایی اضافه می‌کند.

در حال حاضر حدود 90 درصد مجموع تاسیسات نمک‌زدایی در استان‌های هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان، بوشهر و خوزستان واقع شده است که در این مناطق 21 سامانه آب شیرین‌کن با ظرفیتی بالغ بر 220 هزار مترمکعب در شبانه‌روز در حال ساخت است و 49 آب شیرین‌کن با ظرفیت حدود 147 هزار مترمکعب در شبانه‌روز در حال بهره‌برداری هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز