خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان خبر داد:

تامین بخشی از حق‌آبه تالاب شادگان با پمپاژ آب از رودخانه کارون

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۷۳۹

بخشی از حق‌آبه تالاب شادگان از طریق احداث ایستگاه پمپاژ روی رودخانه کارون به‌ظرفیت ۵ مترمکعب بر ثانیه به هور شادگان منتقل خواهد شد.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های این سازمان در آبادان و خرمشهر با اشاره به پروژه "تکمیل کانال و ایستگاه پمپاژ شمال آبادان" گفت: بر اساس این طرح، قرار است بخشی از حق‌آبه تالاب شادگان از طریق احداث ایستگاه پمپاژ روی رودخانه کارون، ۵ مترمکعب بر ثانیه آب به هور شادگان انتقال یابد.

"فرهاد ایزدجو" با بیان اینکه عملیات اجرایی قسمت‌هایی از سازه ایستگاه پمپاژ نظیر فونداسیون، دیواره‌های ایستگاه پمپاژ و بخش‌هایی از کانال انتقال قبلا توسط پیمانکار اداره کل محیط زیست خوزستان اجرا شد، اما ناتمام باقی ماند، اظهار کرد: سازمان آب و برق خوزستان، به‌درخواست سازمان محیط زیست با انتخاب پیمانکار جدید، احداث و تکمیل بخش‌های سازه‌ای نیمه تمام ایستگاه پمپاژ، نصب تجهیزات برقی و تاسیسات مکانیکی شش دستگاه الکتروپمپ، احداث اتاق کنترل، تکمیل بیش از پنج کیلومتر کانال انتقال و لایروبی قسمت ورودی ایستگاه پمپاژ را از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز کرد و در حال حاضر عملیات اجرایی پروژه از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

وی، احیای محیط زیست تالاب شادگان، امکان انتقال بخشی از دبی سیلابی رودخانه کارون در اراضی هور و جلوگیری از ایجاد و توسعه کانون‌های ریزگرد ناشی از خشکسالی‌های چند سال گذشته را از قابلیت‌های این پروژه عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در رابطه با پروژه‌های آبرسانی و آبیاری و زهکشی شهرستان آبادان و خرمشهر افزود: پیشرفت فیزیکی در بخش طرح‌های آبرسانی این منطقه به بیش از ٨٥ درصد رسیده و تامین آب این شهرها در وضعیت مناسبی قرار دارد. پیشرفت فیزیکی طرح آبیاری و زهکشی شهرهای آبادان و خرمشهر نیز بیش از ٧٥ درصد است.

ایزدجو با بیان اینکه متاسفانه به‌علت مشکلات مالی شدید، احداث سد مارد و سد پایین‌دست بهمنشیر نیمه تعطیل شده است، ادامه داد: اعتبارات این طرح‌ها باید از محل صندوق توسعه ملی تامین شود که بخشی از آن نیز محقق شده است.

وی به اعتبار لازم برای تکمیل این دو پروژه بزرگ اشاره و اظهار کرد: با توجه به تغییرات نرخ ارز و تعدیل قیمت قراردادهای این دو سد، اعتبار لازم برای تکمیل این دو پروژه، ٧٠٠ میلیارد تومان برآورد شده که تامین آن در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در پایان افزود: در برنامه‌ریزی‌های اولیه، زمان انجام این پروژه‌ها مطابق با قرارداد منعقد شده، شش ساله در نظر گرفته شده است، اما در صورت تزریق منابع مالی با توجه به تجهیزات به‌کار گرفته شده توسط پیمانکاران این دو پروژه، در بازه زمانی سه و حداکثر چهار ساله به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز