خبرگزاری کار ایران

افتتاح مجهزترین آزمایشگاه متالورژی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در مجتمع عظیم پتروشیمی جم

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۲۹۹

مهمترین نتیجه وجود این آزمایشگاه علاوه بر اینکه بررسی های تخصصی مورد نیاز از این پس توسط همکاران در داخل شرکت و در مدت زمان بسیار کوتاهتری انجام می پذیرد و همچنین صرفه جویی ریالی مناسبی را برای شرکت بهمراه خواهد داشت.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی پتروشیمی جم، هادی رضایی سرپرست بخش جوش و NDT بازرسی فنی وموسس آزمایشگاه متالورژی شرکت پتروشیمی جمدر خصوص چگونگی تاسیس و راه اندازی آزمایشگاه متالورژی در مجتمع پتروشیمی جمگفت: با توجه به شرایط و نیازهای شرکت و واحد های تدارکات و تعمیرات و تخصصی بازرسی فنی جهت راستی آزمایی و تست و تایید تجهیزات و متریال های فلزی که بعضا بواسطه خرید و یا توسط شرکتهای سازنده می بایست مورد ارزیابی قرار گیرند تا پس از تایید فنی اجازه ورود و بهره برداری را اخذ نمایند و همچنین Failure  های متفاوتی که در حین سرویس تجهیزات اتفاق می افتاد و در آینده نیز قابل حذف نمی باشند،  بر حسب نیاز از  منابع و آزمایشگاه های فعال در سطح کشور به کرات استفاده می گردید که این عمل هزینه زیادی را برای شرکت بهمراه داشت، و با توجه به حضور همکاران بازرسی فنی و دارای مدرک مهندسی مواد که دارای تخصص آکادمیک و تجربی کافی در زمینه تست های خواص فیزیکی و مکانیکی فلزات هستند، فکر تاسیس چنین آزمایشگاهی ایجاد و در سال 1394 توسط اینجانب بصورت یک پیشنهاد در سامانه نظام پیشنهادات پتروشیمی جم ثبت گردید که پیشنهاد مذکورپس از بررسی توسط کمیته ارزیابی مورد تایید قرار گرفت و می توان گفت جرقه اولیه تاسیس آزمایشگاه کنونی اینگونه زده شد.

 سرپرست بخش جوش و NDT بازرسی فنی شرکت پتروشیمی جم  درخصوص اهمیت این آزمایشگاه توضیح داد:

با تاسیس و راه اندازی کامل این آزمایشگاه می توان اهداف مختلفی را پیگیری و به آنها دست یافت. مهمترین نتیجه وجود این آزمایشگاه علاوه بر اینکه بررسی های تخصصی مورد نیاز از این پس توسط همکاران در داخل شرکت و در مدت زمان بسیار کوتاهتری انجام می پذیرد و همچنین صرفه جویی ریالی مناسبی را برای شرکت بهمراه خواهد داشت، علاوه بر اینبا توجه به حضور پرسنل جوان و توانمند و دارای تحصیلات تخصصی؛ از این آزمایشگاه می توان در جهت تحقیق و پژوهش، همکاری با مراکز آموزشی و دانشگاهی و انجام پروژه های تحقیقاتی نیز استفاده بهینه کرد.

ایشان با توضیحات تکمیلی در مورد تفاوت متالوژی و متالورژی مطالب خود را تکمیل کرد و تشریح کرد: علم کار با فلزات یا متالورژی (Metallurgy) شاخه‌ای از علم مواد است که به شناخت و استخراج فلزات و فناوری‌های کار با فلزات می‌پردازد که بعضا به کرات مشاهده شده که به اشتباه از متالوژی به جای تلفظ و نوشتار صحیح آن یعنی متالورژی استفاده می گردد که این یک اشتباه رایج و ناصحیح می باشد و اکثر فارغ التحصیلان رشته مهندسی مواد – متالورژی بر استفاده صحیح نوشتاری و تلفظ نام این رشته تاکید دارند. این علم جداسازی مواد معدنی از سنگ معدن آنها، ذوب، تصفیه و تولید شمش، بهبود خواص و تهیه آلیاژها و فن کار بر روی فلزات و شکل دهی آنها را دربر می‌گیرد.این رشته از منفکات رشته مکانیک جامدات است که از سال 1375 در دانشگاه های ایران تدریس می گردد. به طور کلی علم مواد شامل بررسی خواص جامدات می‌شود و دربرگیرنده فلزات، سرامیک‌ها، پلیمرها و کامپوزیت‌ها است. علم متالورژی به طور عمده به فلزات و ساختار آنها می‌پردازد و در تحصیلات تکمیلی خواص و کاربرد دیگر جامدات نیز بررسی می‌شود. صنعت متالورژی در جهان از دیرباز به عنوان صنعت مادر شناخته شده و با پیشرفت‌های روز افزون تکنولوژی، نقش آن مهم‌تر و جنبه‌های کاربردی آن متنوع‌تر می‌گردد. با توجه به گسترش روزافزون تحقیقات و توسعه فناوری، زمینه‌های کار و تحقیقات بسیار متنوعی در کلیه گرایش‌های متالورژی پدید آمده است که کار و تحقیق در این رشته را بسیار جذاب و زمینه رشد و توسعه پایدار را مهیا نموده است.کلمه متالورژی از ترکیب دو کلمه یونانی "metallon" به معنی فلز و "ergon" به معنی کار ساخته شده است.

آقای رضایی در ادامه ازمراحل تاسیس آزمایشگاه متالورژی و مرحله ساخت، خرید، نصب و راه اندازی افزود: پس از تایید پیش نهاد ثبت شده در سامانه نظام پیشنهاد ها، وارد فاز عملی تاسیس آزمایشگاه شدیم. در ابتدا لیست کاملی از تجهیزات که بتوانیم توسط آنها اغلب آزمونهای مورد نیاز را به انجام برسانیم تهیه گردید. در این بخش از چندین آزمایشگاه تخصصی فعال مانند آزمایشگاه خواص فلزی دانشگاه مالک اشتر، دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد کرج بازدید بعمل آمد. بعد از نهایی شدن لیست اولیه تجهیزات مورد نیاز، با توجه به سیاست های رایج کشور در زمینه حمایت از تولید داخلی، لیست کاملی از شرکتهای سازنده داخلی تهیه و استعلام های فنی مورد نیاز اخذ و از تعدادی از آنها بازدید بعمل آمد و پس از نهایی شدن لیست تجهیزات و شرکتهای سازنده وارد فاز ارائه درخواست وخرید شدیم که جا دارد در این بخش از واحد تدارکات که در تمام مراحل از ثبت سفارش تا تحویل کالا، همکاری مضاعفی را مبذول داشتند کمال تشکر را داشته باشم. تمامی تجهیزات در مرحله انتخاب از طریق مشورت و تبادل نظر همکاران بازرسی فنی انتخاب گردید و تست و تحویل تمامی درخواست های نهایی شده، توسط اینجانب انجام شد. به موازات انجام مراحل خرید تجهیزات، عملیات ساخت و تجهیز ساختمان آزمایشگاه نیز در دستور کار قرار گرفت که با حمایت مدیریت محترم و تلاشهای بی وقفه همکاران بخش سیویل و برق در کمترین زمان ممکن، عملیات ساخت به اتمام رسید و وارد فاز نصب و راه اندازی شدیم. در این بخش تمامی تجهیزات توسط همکاران بازرسی فنی بر اساس طراحی و جانمایی نهایی شده نصب و راه اندازی گردیدند و تست و همچنین آموزش و تحویل نهایی نیز با حضور نمایندگان سازندگان انجام پذیرفت.بصورت فیزیکی آزمایشگاه مذکور در اردیبهشت ماه 96 بصورت کامل آماده بهره برداری گردید که با حضور سید حسین میرافضلی مدیریت عامل پتروشیمی جم، ریاست مجتمع  جناب آقای سید رضا قاسمی شهری و اعضای هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری وسایر مدیران شرکت بصورت رسمی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی از منحصر به فرد بودن این آزمایشگاه در منطقه، گفت:با توجه به بررسی های بعمل آمده در منطقه اقتصادی انرژی پارس جنوبی، آزمایشگاه جامعی با این گستردگی و طیف کامل تجهیزات، نمونه مشابه نداشته و آزمایشگاه پتروشیمی جم اولین آزمایشگاه در نوع خود می باشد که امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک به آزمایشگاه مرجع منطقه تبدیل شویم.شایان ذکر است دستگاه Micro Hardness موجود در آزمایشگاه پتروشیمی جم که با نظر مساعد و حمایت های مدیریت محترم خریداری گردید تنها دستگاه ساخت خارج آزمایشگاه موجود می باشد و دستگاهی بسیار منحصر بفرد، تمام اتوماتیک و پیشرفته می باشد. این دستگاه ساخت شرکت Emco Test  اتریش می باشد و تنها 2 نمونه از دستگاه مذکور در کشور موجود می باشد و این سومین دستگاهی است که به ایران وارد شده است که می تواند خدمات ارزشمندی را ارائه نماید. وی در ادامه به اهداف آتی این آزمایشگاه و اقداماتی که در آینده نه چندان دور  انجام خواهد شد را به صورت موردی به شرح زیر اینگونه اشاره داشت:

    خودکفایی در تست و بررسی تمامی نمونه های فلزی و مستقل شدن در این بخش

    اخذ استاندارد های لازم جهت ارائه خدمات به سایر شرکتهای منطقه

    تبدیل شدن به آزمایشگاه مرجع در سطح منطقه عسلویه

    همکاری با سازمانهای علمی و دانشگاهی سطح منطقه و مشارکت در انجام پروژه های تحقیقاتی

    انجام پروژه های علمی – پژوهشی و ارائه مقالات علمی

هادی رضایی از  اهمیت وجود چنین آزمایشگاهی با این گستردگی در سطح  منطقه چنین متذکر شد: اکثر شرکتها در بحث های گوناگونی چون خرید، ساخت و انواع failure هایی که اتفاق می افتد نیاز به انجام یکسری آزمونهای خاص دارند که معمولا از چند آزمایشگاه مرجعموجود در تهران، اصفهان و اهواز استفاده می نمایند که علاوه بر زمانبر بودن ارسال نمونه تا اخذ پاسخ، هزینه مضاعفی را هم به شرکتها تحمیل می نماید، اما با تکمیل روند خدمات دهی آزمایشگاه موجود می توانیم علاوه بر ارائه خدمات در کمترین زمان، مشارکت، همفکری و تعامل مناسبی را با سایر کارشناسان شرکتهای منطقه برقرار نماییم و از تجربیات یکدیگر به نحو شایسته ای استفاده نماییم و همچنین ایشان از ارائه خدمات آزمایشگاه متالورژی شرکت پتروشیمی جم در حال حاضر تشریح کرد:در حال حاضر امکان انجام تمامی تستهای مورد نیاز همانند کشش سرد و گرم، آزمونه ضربه، سختی سنجی میکرو و ماکرو، تمامی مراحل انجام خدمات متالوگرافی از آماده سازی نمونه تا تهیه تصاویر میکروسکوپی، آنالیز شیمیایی و ... را داریم و در آینده انشالله با نهایی شدن خرید دستگاه تست خزش به مرز خودکفایی صد در صد خواهیم رسید.و تاکنون یک پروژه کامل جهت انجام failure analysis بر روی Gear/ RA-1022 با همکاری شرکت آزمونه فولاد به انجام رسید و همچنین در یکی از پروژه های واحد پژوهش و فناوری پتروشیمی جم همکاری داشته ایم . ایشان در ادامه گفت: جهت ارائه خدمات رسمی به سایر شرکتها موظف به اخذ یکسری استاندارد ها و نیازمندی هایی همچون استاندارد 17025 می باشیم که این مهم در دستور کار قرار گرفته و با مشارکت واحد محترم HSE این امر را در اسرع وقت به سرانجام خواهیم رساند.

همچنین وی به این مهم اشاره داشت و افزود: تمامی آزمایشات بر اساس استانداردهای رایج که با جزئیات کامل در بروشوری که در وب سایت http://www.jpcomplex.ir/Content/media/image/2018/01/6325_orig.pdf

قایل دانلود می باشد به تفکیک ذکر شده است قابل انجام می باشد. علاوه بر موارد مذکور اگر متقاضی استاندارد خاصی را مد نظر داشته باشد بررسی شده و در صورت امکان، تست ها بر اساس استاندارد تقاضا کننده صورت خواهد پذیرفت و همچنین آزمایشگاه مذکور صرفا شامل تستهای خواص فیزیکی و مکانیکی فلزات بوده که  در صورت نیاز امکان بازدید و توضیح و تشریح حضوری برای همه متقاضیان فراهم می باشد.

هادی رضایی در پایان از زحمات آْقای مهندس دلیر صوفی احمدی ریاست  بازرسی فنی وحمایت مدیریت   عامل پتروشیمی جم جناب آقای سید حسین میرافضلی  و  مهندس جعفری فر رییس خدمات فنی و سایر مدیران و همکاران گرامی که با حمایتهای ارزشمند خود در به بار نشستن این ایده سهم بسزایی داشتند نیز تشکر و قدردانی کرد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز