خبرگزاری کار ایران

دپارتمان تحقیقات و توسعه بازار گروه صنعتی سدید؛

زباله و هیدروژن سبز

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۲۴۹

اخیرا در یک ابتکار پیشگامانه، کشور امارات متحده عربی بزرگترین پروژه تبدیل زباله به انرژی را در مرکز مدیریت زباله دبی (DWMC) راه‌اندازی کرد. این اقدام حرکتی به سوی آینده‌ای سبزتر و کلیدی برای اقتصاد هیدروژنی در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا MENA است.

 

به گزارش ایلنا در حالی که DWMC در مرحله شروع فعالیت خود برای تولید 80 مگاوات ساعت انرژی تجدیدپذیر از طریق فراوری دو هزارتن زباله جامد آماده می‌شود، ده‌ها شرکت در سراسر منطقه منا هم در حال بررسی فناوری‌های پیشرفته برای تبدیل انواع گوناگون زباله به سوخت هیدروژنی پاک هستند.

در اقدام مشابه دیگری، موسسه سیاره سبز برای راه‌حل‌های زیست محیطی پایدار مصر، اخیراً تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت H2-Industries مستقر در ایالات متحده برای ایجاد کارخانه تبدیل زباله به هیدروژن در منطقه اقتصادی پورت سعید شرقی/کانال سوئز امضا کرده است. این نیروگاه با استفاده از زباله‌های پلاستیکی آلی و غیرقابل بازیافت، سوخت هیدروژنی تمیز تولید می‌کند که نقطه عطف مهمی در راه‌حل‌های انرژی پایدار است.

یکی دیگر از پروژه‌های تبدیل زباله به هیدروژن با سرمایه‌گذاری 1.4 میلیارد دلاری در کشور سلطان نشین عمان آغاز به کار کرده است. مؤسسه عمومی برای شهرک‌های صنعتی (Madayn) و H2-Industries Inc امریکا برای ایجاد این تأسیسات در زمینی به مساحت 20 هکتار در امتداد سواحل عمان شریک شده‌اند. به عنوان بخشی از این قرارداد، شرکت امریکایی از فناوری اختصاصی خود برای تبدیل زباله‌ها از طریق یک فرآیند ترموشیمیایی استفاده کرده و هیدروژن سبز و دی اکسید کربن خالص تولید می‌کند. سپس هیدروژن سبز با استفاده از فناوری‌LOHC استخراج و بعد از حمل و انتقال، برای مصرف کاربران نهایی در قالب انرژی الکتریکی عرضه می‌شود. با برنامه‌ریزی انجام شده برای فرآوری سالانه حدود یک میلیون تن زباله جامد شهری، انتظار می‌رود این پروژه حدود 67 هزارتن هیدروژن سبز و یک میلیون تن دی‌اکسیدکربن ارزشمند تولید کند. ارزش مجموع صادرات سالانه این محصولات نیز حدود 268 میلیون دلار براورد می‌شود.

مایکل استوش، رئیس اجرایی H2-Industries عنوان کرده است که پروژه مزبور فرصتی هیجان‌انگیز است که طی آن انبوهی از زباله‌های جمع‌آوری شده در کشور عمان را دریافت و در مقابل هیدروژن سبز را تحویل می‌دهد. سرمایه گذاری در عمان کمک قابل توجهی به استراتژی مدیریت پسماند این کشور خواهد کرد و نتایج این طرح نشان خواهد داد که چگونه مبارزه با تغییرات اقلیمی و افزایش اقدامات برای حفاظت از محیط زیست می‌تواند دست به دست هم داده و به نفع همه ذینفعان عمل کند. به گفته Stusch، پروژه‌های این شرکت در کشورهای مصر و عمان می‌تواند هزینه‌های تولید هیدروژن سبز را نیز متحول کند. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2026، هیدروژن سبز با قیمت بسیار پایین 2 تا 3 دلار در هر کیلوگرم تولید شود و این رقم تا سال 2030 به کمتر از 1 دلار در هر کیلوگرم نیز کاهش خواهد یافت.

در همین زمینه یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در سال 2022 رخ داد، زمانی که گروه BEEAH مستقر در امارات با Chinook Sciences، مبتکر فناوری‌های تبدیل زباله به سوخت در بریتانیا و Air Water، یک شرکت ژاپنی با کسب‌وکارهای تولید گاز صنعتی برای تولید هیدروژن سوختی از ضایعات چوب و پلاستیک، همکاری کرد.

انتظار می‌رود تا سال 2030، بازار جهانی تولید هیدروژن سبز به یک تریلیون دلار برسد. بر این اساس، برنامه امارات متحده عربی این است که به مرکزی برای صادرات هیدروژن سبز تبدیل شود و ۲۵ درصد از بازار جهانی را هدف قرار دهد. به طور کلی، این کشور قصد دارد تا سال 2025،  75 درصد از زباله‌های جامد شهری و تا سال 2035،  85 درصد از آنها را کاهش دهد و همچنین تولید زباله‌های جامد شهری را تا سال 2025 به 1.4 کیلوگرم در روز برساند.

منبع: https://fastcompanyme.com 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز