خبرگزاری کار ایران

زنگنه؛

گواهی صلاحیت حرفه‌ای یک تغییر پارادیم مهم است/ مدیران سیاسی باید محدود باشند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۰۹۲

وزیر نفت اعلام کرد: در حال حاضر برخی افراد به سیاسیون مراجعه می‌کنند تا سفارش کنند که بتوانند پست بگیرند، این شیوه صحیحی نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای با بیان اینکه توسعه محصول انسان‌های توسعه یافته است، اظهار داشت: با ساخت پالایشگاه یا پتروشیمی توسعه حاصل نمی‌شود مفهوم توسعه وجود انسان‌های توسعه یافته است که مفهوم جامعی از مسایل معنوی و اخلاقی را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای جزء لاینفک زندگی توسعه یافته است خاطرنشان کرد: کشور ما در جایی پیشرفت کرده که انسان‌های توسعه یافته حضور داشته‌اند.

وزیر نفت با بیان اینکه ما باید تغییرات فیزیکی در جامعه نفت ایجاد کنیم تا از اموال و پول مردم به درستی بهره‌وری کرده و سرمایه‌گذاری‌ها به ثمر برسند گفت: در سال 94 اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای ابلاغ شد و برای اینکه این ایده‌ها روی کاغذ بیاید زحمات بسیاری کشیده شد.

وی با بیان اینکه امروز صاحب مرکزی هستیم که می‌توان به آن اتکا کرد، افزود: در حال حاضر نباید افراد بر مبنای مدرک عزل و نصب شوند. این رویه مربوط به زمانی بود که انگلیسی‌ها در ایران حضور داشتند که ما در آن دوره به سختی افرادی را با مدرک لیسانس داشتیم.

وی یادآور شد: در آن دوره داشتن مدرک کفایت می‌کرد به همین دلیل وقت و سرمایه زیادی برای گرفتن مدرک صرف می‌شد در حالی که ممکن بود به لحاظ صلاحیت حرفه‌ای فرد در جایگاه مناسبی نباشد.

زنگنه گفت:‌ برای حضور در یک منصبی داشتن لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا معیار نیست به جای اینکه وقت برای ادامه تحصیل که هیچ تغییری هم در دانش فرد حاصل نمی‌شود تلف شود و وقت و پول و امکانات کشور صرف شود باید نگاه و توانمندی حرفه‌ای ارتقا یابد.

وی ادامه داد: اکنون برای صلاحیت پیمانکار و مشاوران روش‌هایی در نظر گرفته شده ولی برای مدیران پروژه احراز صلاحیت در نظر نگرفته‌ایم در حالی که آنها هم باید گواهینامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه ارزیابی ما در صلاحیت حرفه‌ای افراد بدون دخالت نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: آموزش زبان، کامپیوتر و هوش از جمله فاکتورهای مهم است و در بین افرادی که این معیارها را داشته باشند چنانچه از دانشگاه خوب و رشته‌های مورد نیاز ما فارغ التحصیل شده باشند دارای اهمیت است علاوه بر آن سلامت روان نیز از جمله فاکتورهای مهم است.

وی با بیان اینکه ما برای تبدیل قراردادهای مدت موقت به مدت معین آزمون برگزار می‌کنیم خاطرنشان کرد: به طور مثال برای مناقصات آزمون برگزار کردیم و این در حالی است که 80 درصد آنها اطلاعات اولیه از مناقصه را ندارند. ما اختیارمان را دست کسانی می‌دادیم که نمی‌دانند چه کنند و این باعث می‌شود  مناقصه‌ها از هم پاشیده و یا گره بخورد و دستگاه‌های نظارتی مجبور به ورود شوند.

زنگنه با بیان اینکه گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای تغییر پارادیم مهم و جایگزین شرایط قدیمی است گفت: در حال حاضر برخی افراد به سیاسیون مراجعه می‌کنند تا سفارش کنند که بتوانند پست بگیرند، این شیوه صحیحی نیست.

وی همچنین گفت: منشی دفاتر وزرا و مدیران ارشد نیز فوق‌العاده مهم است و صلاحیت آ‌نها باید احراز شود.

وی با بیان اینکه مرکز صلاحیت حرفه‌ای در صنعت نفت یک مرکز صد در صد حرفه‌ای برای خدمت به صنعت نفت و نه افکار سیاسی مدیران است، خاطرنشان کرد: مدیران سیاسی باید محدود باشند. فقط وزیر که از سوی دولت و مجلس تایید صلاحیت می‌شود باید به لحاظ سیاسی نیز تایید شده باشند. معاونین و بقیه سمت‌ها باید صلاحیت حرفه‌ای داشته باشند و نیازی به سیاسی بودن نیست.

وی یادآور شد: ما در صنعت نفت جوانگرایی را نیز در دستور کار قرار دادیم که از مسیر تایید صلاحیت حرفه‌ای می‌گذرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز