خبرگزاری کار ایران

طرح مطالعاتی تهیه پرونده ثبتی سه دهکده در ارتفاعات سفیدکوه/ حفظ فرهنگ غنی مردمان کوهستان سفیدکوه مکران

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۸۸۲

پرونده ثبتی سه دهکده نَدودوک (بارگدن)، گوجگ دَپ (کوچکدام) و کددپ (کُدگَری) که از روستاهای منحصر به فرد در استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌روند توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال تدوین است.

به گزارش ایلنا، بهروز عمرانی (رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری)  با اشاره به آماده سازی پرونده ثبتی سه دهکده نَدودوک (بارگدن)، گوجگ دَپ (کوچکدام) و کددپ (کُدگَری)، گفت: این سه روستا که در منطقه کوهستانی و صعب‌العبور سفیدکوه مکران واقع شده‌اند دارای معماری مدور دازی و سنگی هستند که شباهت بسیار زیادی با روستاهای دوره نوسنگی دارند.

او با بیان اینکه مردمان روستاهای یاد شده به شیوه دامداری‌، کشاورزی و باغداری امرار معاش می‌کنند و تعاملات فرهنگی این جوامع بسیار به جوامع نوسنگی و مس و سنگی نزدیک است تصریح کرد: چنین جوامعی با ویژگی‌های منحصر به فرد پیش‌ازتاریخی در ایران تنها در این منطقه از استان سیستان و بلوچستان به چشم می‌خورد که متاسفانه با سهل‌انگاری‌های صورت گرفته به سرعت در حال نابودی هستند.

وی تأکید کرد: حفظ این روستاهای در حال تخریب به صورت موجود، علاوه بر حفظ فرهنگ جوامع روستانشین بلوچستان می‌تواند بستری برای انجام مطالعات  پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باشد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان ساخت :در این راستا پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر آن شد تا در مرحله نخست با ثبت سه روستای یاد شده به حفظ فرهنگ و ساختار این جوامع کمک کند.

او گفت: به منظور تدوین پرونده‌های ثبتی این سه روستا تیمی به سرپرستی حسین واحدی هم‌اکنون در منطقه یاد شده حضور دارد و در حال گردآوری اطلاعات مربوط به مطالعات باستان‌شناسی، زبان‌شناسی، مردم‌نگاری و مستند سازی هنرهای سنتی حول سه روستای بارگدن، کوچکدام و کددپ هستند.

عمرانی در پایان ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک با ثبت روستای‌های یاد شده ، فرهنگ غنی مردمان کوهستان سفیدکوه مکران حفظ شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز