خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری مطرح کرد:

تنوع‌سازی زمینه فعالیت کسب و کارهای نو در گردشگری پسا کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۰۸۹۴۹

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: تنوع‌سازی زمینه‌های فعالیت کسب و کارهای نو و پرداختن به فعالیت‌های ابتکاری از ضروریات فعالیت حرفه‌ای در صنعت گردشگری کشور در دوران گردشگری پسا کرونا به شمار می‌‌آید و اهمیتی حیاتی دارد.

به گزارش ایلنا، ولی تیموری (معاون گردشگری کشور) در جلسه «همفکری با فعالان کسب و کارهای نو حوزه گردشگری در شرایط انتشار کوید - 19» که بعدازظهر روز گذشته در محل معاونت گردشگری تشکیل شد؛ گفت: تنوع سازی زمینه‌های فعالیت کسب و کارهای نو و پرداختن به فعالیت‌های ابتکاری نظیر گردشگری خلاق (creative tourism)، بازاریابی دیجیتالی (Digital marketing)، تحقیقات هوشمند بازار (Market Intelligence) و غیره در کنار ارائه خدمات فروش، امروز از ضروریات فعالیت حرفه‌ای در صنعت گردشگری کشور است که در دوران گردشگری پسا کرونا اهمیتی حیاتی دارد. 

وی افزود: آنچه از سال 2010 به عنوان یکی از بیانه‌های سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در دستور کار کشورهای عضو قرار گرفته است؛ ورود جدی به حوزه فناوری اطلاعات و پیوند صنعت گردشگری با کسب و کارهای نو در این زمینه است؛ به گونه‌ای که اگر چنین اقدامی صورت نگیرد و از شرایط سنتی عبور نشود عملاً زمینه حذف از این عرصه ایجاد خواهد شد.

وی در تشریح روند اقدامات صورت گرفته در وزارت متبوع به منظور تعریف ساختار و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در عرصه فناوری اطلاعات و گردشگری گفت: همواره مقاومت بسیاری از سوی فعالین گردشگری در بخش سنتی نسبت به فعالیت‌های مجازی و کسب و کارهای جدید در این حوزه وجود داشته است اما پیرو جلسات و نشست‌های متعدد با هر دو گروه،  در حال حاضر پس از برطرف شدن مسائل حقوقی و ساختاری، دستور‌العمل سازو‌کار فعالیت و ارائه مجوز در فضای مجازی و کسب وکارهای جدید از جمله استارت‌آپ‌ها، مراکز رشد و فناوری و غیره وجود دارد و سال گذشته از طریق وزیر محترم به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است. 

تیموری خاطرنشان کرد: همچنین هماهنگی با پلیس فتا جهت پایش دائمی روند فعالیت‌های نو در این عرصه نیز انجام گرفته است که این اقدام نیز رو به تقویت و تکمیل شدن است.

معاون گردشگری با اشاره به ایجاد شرایط بحرانی در صنعت گردشگری پیرو انتشار ویروس کرونا اظهار کرد:  با در نظر گرفتن وضعیت بحرانی کنونی و از سویی دیگر توجه به الگوی سه مرحله‌ای توصیه‌ای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با عنوان «حمایت از مشاغل و اقتصاد از طریق سفر و گردشگری» و همچنین نیاز جامعه و عموم مردم به دریافت خدمات مجازی و مدرن، زمینه مشارکت و الزام همکاری بیش از پیش فعالین کسب و کارهای جدید مشاهده می‌شود.  

معاون گردشگری همچنین تاکید کرد: آنچه سبب تکامل این همکاری خواهد شد؛ توجه به ضرورت ضابطه‌مند شدن این قبیل کسب و کارها و اخذ استانداردهای تخصصی وزارت گردشگری است که قطعاً با همکاری و مشارکت بیش از پیش فعالان این حوزه محقق خواهد شد. 

وی شکل‌گیری ساختار و تشکلی منسجم را نیز در برقراری ارتباط و تعامل بیشتر فعالین این عرصه با یکدیگر و همچنین بهره‌وری افزون، موثر دانست و گفت: ساختار مورد نظر باید ضمن دارا بودن ظرفیت دفاع از حقوق اعضا، منافع همه بخش‌های مرتبط را در نظر بگیرد و مشمولیت داشته باشد و از سویی بتواند با تقسیم‌بندی موضوعات مختلف امکان فعالیت در زمینه‌های تخصصی متنوع از جمله آموزش، بازاریابی، توسعه گردشگری و غیره را ایجاد کند. 

معاون گردشگری در راستای تقویت تعامل حقوقی و رفع اختلافات میان فعالین سنتی و کسب و کارهای نو صنعت گردشگری تاکید کرد: با توجه به اینکه به‌روزرسانی آیین‌نامه دفاتر خدمات مسافرتی بعد از 20 سال در دستور کار قرار دارد؛  لذا با در نظر گرفتن منتخبی از فعالین کسب و کارهای نو در قالب کارگروه تخصصی می‌توان جایگاه این حوزه را در آیین‌نامه تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی لحاظ و زمینه تسهیل فعالیت در این عرصه را ایجاد کرد. 

گفتنی است در پایان تصمیم بر آن شد تا با تشکیل کارگروه تخصصی کسب و کارهای نو گردشگری و معرفی نمایندگان منتخب، جلسات مربوطه به صورت ماهانه برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز