خبرگزاری کار ایران

هنرمندان در اعتراض به شرایط برگزاری جشنواره استان بوشهر:

جشنواره را تحریم می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۰۵۸

هنرمندان عضو انجمن هنرهای تجسمی برازجان در اعتراض به مسئول انجمن هنرهای تجسمی بوشهر بیانیه‌ای منتشر کرده و از تحریم جشنواره خبر دادند.

از اسفندماه سال ۱۳۸۰ که جشنواره‌ی هنرهای تجسمی استان بوشهر به پیشنهاد انجمن هنرهای تجسمی برازجان کار خود را آغاز کرد تاکنون، ۶ دوره از این جشنواره برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روال کار جشنواره هنرهای تجسمی استان بوشهر این بود که در همایشی دو روزه، هنرجویان و هنرمندان رشته‌های تجسمی شهرستان‌های مختلف استان بوشهر در یک محل جمع شده و مطابق با رشته خود در مکان مجتع فرهنگی هنری یا فضای باز و روستا یا محلی از پیش اعلام شده، به خلق آثارشان بپردازند. داوری این جشنواره هم از همان آثار انجام می‌شد و درنهایت قوی‌ترین تیم هنرجویان استان برای حضور در رقابت‌ها و جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی انتخاب می‌شد.

برگزاری مداوم این جشنواره که در سال ۹۰، ششمین دوره‌ی خود را برگزار کرد، به علت روند تغییر دولت‌ها و مشکلات مالی و حمایتی به تعویق افتاد تا امسال که مسئول انجمن هنرهای تجسمی بوشهر در گفتگو با یکی از نشریات استان، از برگزاری ششمین دوره‌ی این جشنواره‌ها پس از ۶ سال خبر داد.

امرالله اسماعیلی با بیان نحوه برگزاری جشنواره و رشته‌های شرکت کننده، تاکید کرده بود؛ هدف این جشنواره معرفی نسل نو، ارتقا و سنجش سطح کیفی و کمی هنرهای تجسمی استان است. علاوه بر آن، در پوستر جشنواره آمده بود هنرمندان سه رشته پوستر، گرافیک محیطی و نقاشی می‌توانند آثار خود را تا ۲۷ بهمن ماه به ستاد جشنواره تحویل دهند. این سخنان با واکنش انجمن‌های هنرهای تجسمی دیگر شهرستان‌ها به‌خصوص هنرمندان دشتستانی مواجه شد.

اعضای هیات رییسه‌ی انجمن هنرهای تجسمی برازجان که همزمان با مصاحبه دبیر اجرایی امسال جشواره، پوستر جشنواره را نیز دریافت کردند، به نحوه‌ی برگزاری آن و نبود شرایط لازم برای برگزاری جشنواره اعتراض کرده و در نشستی با اسماعیلی و معاون مطبوعاتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، مراتب اعتراض خود را اعلام کردند. آنان پس از اینکه نحوه‌ی برخورد و پاسخ‌های اسماعیلی را منطقی و پسندیده نیافتند، بیانیه‌ای نیز منتشر کردند و دلایل اعتراض خود را در ۱۰ بند مطرح کردند.

اعضای انجمن هنرهای تجسمی برازجان شب گذشته نیز جلسه‌ای نشکیل داده و از امرالله اسماعیلی خواستند در این نشست حضور یابد که وی این دعوت را رد کرد.

جشنواره تبدیل به نمایشگاه شده

فرهاد بحرینی مطلق، با تشریح ۱۰ بند بیانیه‌ی انجمن هنرهای تجسمی برازجان به ایلنا گفت: جشنواره‌ی استانی امسال(بهمن ۹۳) از لحاظ اولویت‌بندی، هفتمین جشنواره است که به اشتباه ششمین اعلام شده و تنها با دو سال وقفه برگزار می‌شود.

مسئول انجمن هنرهای تجسمی برازجان افزود: قرار دادن شرایط سنی در جشنواره‌ها ارزش گذاشتن برای هنرمندان است و نبودن شرایط سنی معمولا در مسابقات هنری و بینال‌ها رخ می‌دهد و درخور جشنواره‌ها نیست.

وی بخش دیگری از بیانیه را مربوط به رشته‌های مورد مسابقه عنوان کرد و اظهار داشت: رشته‌های جشنواره محدود بوده و کارشناسانه نیست. رشته‌ای چون طراحی که اساسی‌ترین رشته‌ی هنرهای تجسمی است را نادیده گرفته‌اند، همچنین با وجود بیش از ۱۵ هنرمند مجسمه‌ساز استان در سطح ملی و بین‌المللی و هنرمندان بین‌المللی کاریکاتور و هنرمندان رشته‌های تهذیب و مینیاتور و نگارگری، این رشته‌ها را از جشنواره حذف کرده‌اند.

بحرینی مطلق، زمان و نحوه‌ی ارسال آثار را نیز دچار اشکال عنوان کرد و گفت: غیرحضوری بودن جشنواره باتوجه به شرایط مندرج در فراخوان، تنها در شکل و قالب نمایشگاه جمعی گنجانده می‌شود درحالیکه جشنواره فضایی باز و آموزشی است و هنرمندان در هر سطح و مهارتی که باشند؛ گردهم می‌آیند و ارتقای سواد هنری دیگر هنرمندان را باعثمی‌شوند.

این هنرمند بین‌المللی استان، نبود تندیس در اقلام اهدایی به شرکت‌کنندگان که نماد هر جشنواره است و عدم اطلاع‌رسانی به موقع به انجمن هنرهای تجسمی برازجان را از دیگر بندهای این بیانیه اعلام کرد و افزود: پوستر جشنواره که یک ماه پیش چاپ شده بود، تازه یک هفته قبل به دست ما رسیده است و ما هم بالافاصله موارد اشکال‌دار را به دبیر جشنواره و اداره کل اعلام کردیم.

وی تاکید کرد: اگر اشکالات وارده به جشنواره رفع شد که ما هم حضور می‌یابیم ولی اگر ایرادات پابرجا ماند، این جشنواره که به نمایشگاه تبدیل شده، ازسوی انجمن هنرهای تجسمی برازجان مردود اعلام شده و در آن حضور نخواهیم یافت.

می‌گویند؛ خودمان هنرمندان برتر را می‌شناسیم

دبیر ۴ دوره‌ی آخر برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی استان بوشهر نیز به ایلنا گفت: در جشنواره‌های قبل، با همه‌ی هنرمندان استان و به‌خصوص خود آقای اسماعیلی مشورت کرده و ایشان را برای حضور و داوری دعوت می‌کردیم ولی برای برگزاری برنامه‌ی امسال، نه تنها با ما مشورت نشد بلکه جشنواره زمان و شرایط لازم را هم ندارد و آقای اسماعیلی در جواب اعتراض ما گفت که " من خودم کسانی که کارشان خوب است را می‌شناسم! "

فریده دهملایی افزود: هدف جشنواره بالا بردن سطح و ارتقای هنرهای تجسمی استان است و این درست نیست که بگویند خودمان هنرمندان برتر را می‌شناسیم. در این صورت نیازی به نام جشنواره نیست و تنها یک نمایشگاه است.

وی ادامه داد: آقای اسماعیلی دوره‌ی جشنواره را ششم اعلام کرده و گفته بعداز شش سال برگزار می‌شود؛ درحالیکه باید گفت اگر شما اطلاع ندارید به این معنا نیست که وجود نداشته و دلیل نمی‌شود که زحمات برگزارکنندگان دوره‌های قبل را نادیده بگیرید.

این هنرمند دشتستانی اظهار داشت: در جشنواره‌های قبل که به میزبانی برازجان برگزار می‌شد، تمام ادارات و سازمان‌های شهرستان درگیر جشنواره می‌شدند و با حداقل هزینه‌ها، هم لوح و تندیس به همه‌ی شرکت‌کنندگان اهدا می‌شد. صبحانه و ناهار و میان وعده نیز به شرکت‌کنندگان داده می‌شد. ولی امسال برای برگزاری این برنامه که به یک نمایشگاه شبیه است تا جشنواره و باوجود کمبود اعتبار بسیار در فرهنگ و ارشاد، ۱۴ میلیون تومان برای برگزاری آن اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته، ۸ رشته که برخی چندین گرایش داشتند در جشنواره شرکت می‌کردند و همه هنرمندان استان با شرایط سنی مشخص، بسته به شرایط کاری خود در روستاهای اطراف یا خود مجتمع فرهنگی دورهم جمع شده و همه در شرایطی یکسان آثار خود را خلق کرده و خودشان، آثار را داوری کرده و برترین‌ها را معرفی می‌کردند که متاسفانه با این شرایط امسال جشنواره، عملا شهرستان‌ها حذف شده‌اند.

به شرایط و کیفیت جشنواره اعتراض داریم

داوود جباری‌فرد؛ دیگر هنرمند تجسمی برازجان است که در اعتراض به نحوه‌ی برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی استان بوشهر گفت: در اعتراض ما گفتند که انجمن هنرهای تجسمی برازجان کم‌تجربه است، درحالیکه دشتستان تنها شهرستان استان است که هنرمندانش سابقه‌ی حضور در سمپوزیم‌ها و دوسالانه‌های بین‌المللی را دارند و تنها شهرستان استان است که مجسمه‌سازانش عضو انجمن مجسمه‌سازان ایران هستند، پس هنرمندان این شهر به اندازه‌ی کافی باتجربه هستند.

این هنرمند برازجانی افزود: ما حساسیتی نداریم که جشنواره در کجا برگزار شود یا کدام شهر و روستا میزبان باشد بلکه به شرایط و کیفیت جشنواره اعتراض داریم و می‌گوییم این شرایط در قالب جشنواره قرار نمی‌گیرد.

جباری‌فرد اضافه کرد: اگر قرار بود جشنواره حضوری نباشد، نیازی هم به برگزاری آن در زمستان نبود و می‌شد تاریخ آن را در تابستان قرار داد که همه وقت بیشتری دارند و فارغ از تحصیل می‌توانند بهترین کارهایشان را انجام بدهند.

وی اضافه کرد: اگر هدف این است که شهر خاصی در جشنواره نباشد؛ می‌توان اطلاع داد ولی شرایط جشنواره را رعایت کنند.

جشنواره را تحریم می‌کنیم

رییس اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان نیز با بیان اینکه برگزاری این جشنواره را در زمان مسئولیتش در انجمن هنرهای تجسمی برازجان به استان پیشنهاد داده است، گفت: ۵ دوره از ۶ دوره‌ی برگزاری این جشنواره توسط انجمن برازجان صورت گرفته و از قوانین و شرایط آن به خوبی اطلاع داریم.

شهرام سلیمی‌فرد افزود: همانطور که دبیرخانه تئاتر طنز در تنگستان و دبیرخانه‌ی شعر محلی نیز در دیلم است، ما پیشنهاد دادیم دبیرخانه‌ی دائمی جشنواره‌ی هنرهای تجسمی را در دشتستان قرار دهند که تاکنون موافقت نشده است.

هنرمندان دشتستانی تاکید دارند درصورتیکه تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۵ بهمن ماه؛ شرایط برگزاری جشنواره استاندارد نشده و تصحیح نشود؛ از حضور در آن امتناع نموده و آن را تحریم خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، جشنواره‌ی هنرهای تجسمی استان بوشهر، در سال‌های ۸۰،۸۱، ۸۵،۸۸، ۸۹ و ۹۰ برگزار شده که میزبانی آن را در دوره‌ی دوم شهر بوشهر و در سایر دوره‌ها برازجان برعهده داشته و در ششمین و آخرین دوره‌ی آن در ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۰،۱۳۰ هنرمند استان در محدوده‌ی سنی ۱۶ تا ۲۹ سال، در رشته‌های طراحی(مداد، ذغال، آب مرکب)، نقاشی(نقاشی روی بوم، آبرنگ، آکرولیک)، حجم و مجسمه(گل و گچ)، کاریکاتور، ارتباط تصویری(پوستر)، نگارگری(مینیاتور)، خوشنویسی(نستعلیق) و عکاسی دیجیتال؛ همزمان در روستای گندم‌ریز و مجتمع فرهنگی و هنری شهید شاهینی برازجان به رقابت پرداختند و برترین‌های آن دوره مانند دوره‌های قبل، به جشنواره‌ی کشوری هنرهای تجسمی کشور در گلستان اعزام شدند.

گزارش: نرگس محمدزاده فرد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز