خبرگزاری کار ایران

در کنسرت پنجره‌ای به گذشته؛

هوشیار خیام، ساز پیانو را به چالش می‌کشد

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۳۷۰

در شب اول کنسرت، مجموعه ای از آثار قدیمی و جدید هوشیار خیام برای پیانو اجرا می‌شود و شب دوم، سونات سزار فرانک در چهار موومان و آخرین سونات برامس در چهار موومان با همراهی امیر باورچی اجرا می‌شود.

کنسرت پنجره‌ای به گذشته، دوازدهم و سیزدهم بهمن با دو برنامه متفاوت در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. در شب اول، هوشیار خیام با تکنوازی پیانو سعی دارد تا پیانو را در نواختن موسیقی ایرانی به چالش بکشد و شب دوم، دو قطعه مهم از رپرتوار موسیقی کلاسیک اجرا می‌شود.

هوشیار خیام در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره برگزاری کنسرت دریچه‌ای به گذشته گفت: کنسرتی که در راه داریم شامل دو برنامه مختلف است. در شب اول، مجموعه‌ای از آثار قدیمی و جدید من برای پیانو اجرا می‌شود. این برنامه حدود یک ساعت ونیم است که احساس می‌کنم برای کسانی که علاقمند تکنوازی پیانو هستند نو و جذاب باشد.

او ادامه داد: این کنسرت در شب اول شامل آثاری است که هم به شکل سنتی و هم به صورت غیرسنتی و با تکنیک‌های معاصر و جدیدتری اجرا می‌شود. بخش‌هایی از این اجرا، از زخمه روی سیم‌ها و دیگر تکنیک‌های نواختن روی سیم بهره برده که ماهیت نوی به ساز داده و آن را به سازهای زخمه‌ای ایرانی نزدیک می‌کند.

خیام درباره آثار اجرایی شب اول اظهار داشت: این اجرا دعوتی است به شنیدن آثاری متفاوت برای ساز پیانو برخاسته از موسیقی شرق و دعوتی است از مخاطبین موسیقی امروز ایران برای آن که به امکانات این ساز توجه بیشتری داشته باشند، و از سوی دیگر ساز پیانو در نواختن موسیقی ایرانی به چالش کشیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کنسرت دوازدهم بهمن، کوک ساز تغییر نمی‌کند؛ گفت: در این اجرا بدون اینکه کوک ساز را تغییر بدهم با استفاده از هارمونیک‌های ساز و امکانات پنهان آن، تاثیرگذاری متفاوتی را جستجو کرده‌ام: صدایی بومی و ایرانی که البته شباهتی به آثار پیشین پیانوی ایرانی ندارد.

این آهنگساز درباره برنامه شب دوم کنسرت نیز بیان کرد: شب دوم برنامه‌ای کاملا متفاوت را خواهیم داشت که البته از نظر من مکمل شب اول است. امیر باورچی نوازنده ویولن اول کوارتت زهی اروند که یکی از چهره‌های خوش‌نام در شاخه نوازندگی است، درکنار من دو قطعه مهم رپرتوار موسیقی کلاسیک را اجرا می‌کند.

خیام افزود: این قطعات از رپرتوار موسیقی کلاسیک سال‌های پایانی قرن نوزده میلادی انتخاب شده است. سونات سزار فرانک در چهار موومان و آخرین سونات برامس در چهار موومان، برنامه کامل شب دوم را تشکیل می‌دهد. البته در پایان، غافلگیری کوچکی نیز برای شنوندگان خواهیم داشت.

کنسرت پنجره‌ای به گذشته دوازدهم و سیزدهم بهمن، ساعت ۲۰:۰۰ در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. بهای بلیت کنسرت ۴۰۰۰۰ تومان تعیین شده و علاقمندان می‌توانند مراجعه بهسایت ایران کنسرتبرای تهیه بلیت اقدام نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز