خبرگزاری کار ایران

در مراسم تشییع علیرضا خورشیدفر مطرح شد:

برای احیای ارکسترها چقدر صبر کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۵۴۰

خورشیدفر مانند یک پدر پشت همه کار‌ها بود و مثل یک خورشید می‌تابید / در مجلس می‌بینیم که بودجه‌های میلیونی تصویب می‌شود آیا امکان ندارد با چند میلیارد ارکستر‌ها را دوباره فعال کنیم و نوازندگان را به خانه خود راهی کنیم.

پیکر علیرضا خورشیدفر صبح امروز(۸ آذر) از مقابل تالار وحدت تشییع شد. این مراسم با حضور برخی همکاران و هنرمندان موسیقی و نماینده وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ فرهاد فخرالدینی(آهنگساز و رهبر ارکستر ملی) اولین سخنرانی بود که نام و یاد این هنرمند را گرامی داشت و گفت: من آقای خورشیدفر را از رادیو می‌شناختم وقتی در ارکستر گل‌ها نوازنده کنترباس بود. از حدود سی وپنج سال پیش که ضبط موسیقی سربدران را آغاز کردم؛ همکاری استادیویی ما نیز آغاز شد.

وی ادامه داد: خورشیدفر انسانی دانا و توانا بود که هر وقت کاری به او محول می‌شد؛ به بهترین شکل انجامش می‌داد. او تمام موسیقی‌های فیلمی که من کار کرده‌ام را نوازندگی کرده است. کنترباس ساز همراهی کننده است و این خصوصیت همراهی هم به خورشیدفر رسیده بود او همیشه همراه بود.

این آهنگساز تاکید کرد: من در طول همکاری‌ام با خورشید فر هیچ مشکلی نداشتم و در ارکستر مهر نوازان نیز او مرا همراهی کرد. این مصیبت را به خانواده محترمش و تمامی اهالی موسیقی که یار خورشید فر بودند تسلیت می‌گویم امیدوارم که در جشن‌ها و شادی‌ها شرکت کنیم.

پیروز ارجمند(مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) نیز به ذکر خاطره‌ی آغاز همکاری خود با خورشیدفر پرداخت و گفت: بیست و پنج سال پیش بود که در زمینه ضبط کار‌هایم از حضور ایشان بهره‌مند شدیم و ایشان در تمامی آثار من به عنوان نوازنده حضور داشت. چیزی که باعثماندگاری خورشیدفر شد این بود که ایشان به هیچ وجه حسود نبودند و در کارش هیچ وقت سعی نکرد که کسی دیگر را زیر سوال ببرد و همچنین او به هیچ وجه کینه‌ورز نبود. خورشیدفر همیشه به جوانان احترام می‌گذاشت ودر واقع ادب و اخلاقش بیش از نوازندگی‌اش موجب ماندگاری او شد. هنوز یک روز از یادمان موسسیان نگذشته بود که ما شنیدیم استاد خورشید فر نیز درگذشته است. امیدوارم این پاییز خزان دیگری نداشته باشد.

محمد سریر(آهنگساز و عضو هیات مدیره خانه موسیقی) هم گفت: امروز چکیده تمام موسیقی گذشته و آینده ما اینجاست و من در بیست سال گذشته چنین استقبالی از یک نوازنده ندیدم. خورشیدفر مانند یک پدر پشت همه کار‌ها بود و مثل یک خورشید می‌تابید. هیچ کس او را نمی‌شناسد هیچ کس نمی‌داند که او در خلق مهم‌ترین آثار موسیقی کشور حضور داشته مانیز باید سعی کنیم تا قطره‌ای از انسانیت او باشیم. خورشید فر به غایت هنر رسیده بود و برای همه ما مانند یک معلم بود و حضور ما در اینجا برای همین آموزش‌ها ست.

فریدون شهبازیان(آهنگساز) ضمن تسلیت درگذشت خورشید فر برخی خصوصیات اخلاقی این نوازنده را برشمرد و گفت: از محسنات خورشیدفر در نوازندگی و از اخلاق او گفته شد خورشید فر در اوج تکنیک، خلاقیت و موزیکالیته بود و او رفیق وهمدم همه ما بود و مانند آفتاب می‌درخشید. من از مسئله‌ای صحبت می‌کنم که با این مراسمی که ما شرکت می‌کنیم ارتباط دارد. در همین پاییز به مراسم‌های تشییع بسیاری آمدیم و جوانان ما که در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند نیز به این مراسم‌ها آمدند. بیایید بگوییم که این جوانان چه وظیفه‌ای دارند!؟ آیا باید منتظر بشوند؟ آیا ما هم باید منتظر باشیم؟ من خصوصا در باره نوازنده‌ها صحبت می‌کنم؛ چراکه سرآمد آن‌ها را از دست دادیم. خورشید فر از سال ۵۰ تاکنون در تمامی آثارم به عنوان نوازنده حضور داشت و نوازندگان خوبی را تربیت کرد اما این کافی نیست.

او ادامه داد: بیایید جوانان را به حال خودشان‌‌ رها کنیم. این عصیان بی‌مهار در جوانان در کنار نوازندگی و خوانندگی و آهنگسازی تخلیه می‌شود. آن‌ها باید مرهمی داشته باشند و آن هم موسیقی است. کسانی که در هنرستانهای موسیقی تحصیل می‌کنند برترین‌های این جامعه هستند و گروههای ارکستر می‌تواند روح آن‌ها را التیام ببخشد. آن‌ها نباید فقط در خانه ساز بزنند آیا کشوری را سراغ دارید که ارکستر‌های مختلف در شهر‌هایش نداشت باشد بیایید اجازه ندهیم که هنرمندان خانه نشین شوند نمی‌خواهم واژه دق کردن را به کار ببرم اما وقتی هنرمندان ما از میان ما می‌روند به دلیل نگرانی و دغدغه آن‌ها برای موسیقی است.

شهبازیان در انتقاد به پیروز ارجمند و وزیر ارشاد نیز گفت: ارکستر‌ها در مملکتمان باید احیا شوند. آقای ارجمند شما به همه ما و مردم قول دادید که ارکستر‌ها را احیا کنید چقدر صبر کنیم ما در مجلس می‌بینیم که بودجه‌های میلیونی تصویب می‌شود آیا امکان ندارد با چند میلیارد ارکستر‌ها را دوباره فعال کنیم و نوازندگان را به خانه خود راهی کنیم. این نوازندگان فقط نباید در اجراهای استادیویی و ضبط‌ها شرکت کنند.

تقی ضرابی(مدرس هنرستان موسیقی) نیز درباره علیرضا خورشیدفر گفت: گاهی می‌خواهم نه کسی من را ببیند و نه من کسی را ببینم و این در واقع یک نوع کلافه گی و جنگ روانی با خود است. بعد از فوت علیرضا خورشیدفر چنین حالی را داشتم و هم اکنون حسرت می‌خورم که چرا لحظات بیشتری را با خورشید فر سپری نکردم. استاد خورشیدفر دارای بالا‌ترین درجه عشق و علاقه به هم نوع خود بود او در مقابل سختی‌ها ایستاد تا همنوعان و شاگردانش راحت باشند خورشیدفر به اوج فضایل اخلاقی دست یافته بود و زیبایی‌های معنوی را بر‌تر از زیبایی‌های ظاهری می‌دید.

امیرحسین خورشیدفر(فرزند مرحوم علیرضا خورشیدفر) نیز درباره پدرش گفت: پدرم بیشتر به اینجا متعلق بود و چهار دهه هر روز هفته در راه هنرستان موسیقی و تالار بود. من از همه شما که تشریف آورده‌اید سپاسگزارم و می‌خواهم فارغ از مسائلی که مطرح شد؛ درباره ویژگی اصلی پدرم سخن بگویم. اصلی‌ترین ویژگی پدر صراحت او بود او برای قطعاتی که با قلب نوشته نشده بود و در واقع قطعات سفارشی بود هیچ‌گاه نوازندگی نکرد. پدرم درباره ابتذالی که تا گردنمان بالا آمده ایستادگی کرد. من به شاگردان و دوستداران او بیش از هر چیز می‌گویم که دربرابر ابتذال بیاستند.

این مراسم با حضور دانش‌آموزان هنرستان موسیقی پسران و دختران برگزار شد و آنها نیز متنی در یادمان علیرضا خورشیدفر خواندند. در ادامه ارکستر بادی ایرانیان نیز به اجرای قطعاتی در سوگ علیرضا خورشیدفر پرداخت. سپس پیکر این هنرمند به‌ بهشت زهرا(س) و قطعه هنرمندان هدایت تا در آنجا به خاک سپرده شود.

علیرضا خورشیدفر؛ نوازنده کنترباس؛ ۵ آذر بر اثر عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت. مراسم یادبود این هنرمند روز یکشنبه؛ ساعت ۱۸ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز