خبرگزاری کار ایران

«دنیای ما» ترجمان معاصر سیامک عزمی از تذکره الأولیاء عطار

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۵۳۹

نقاشی‌های ارائه شده در نمایشگاه عزمی؛ به استحاله انسان‌ها به یک عروسک اشاره دارد. عروسکی که فقط به درد بازی می‌خورد و قابل خرید و فروش است و هرچقدر زیبا‌تر باشد؛ گران‌تر است.

نمایشگاه نقاشی‌های سیامک عزمی با عنوان «دنیای ما»، عصر جمعه بیست و پنجم مهرماه ۹۳ در گالری والی آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا؛ سیامک عزمی در این نمایشگاه هشت اثر رنگ روغن برروی بوم به تماشا گذاشته است، او در مورد آثار تازه‌اش گفت: مجموعه «دنیای ما» به دنیای آدم‌های معاصر اشاره دارد که بازی و بازیچه شدن جزء لاینفک آن است. حتی اگر به پدیده‌های معاصر هم نگاه کنیم پرطرفدار‌ترین آن‌ها پدیده‌هایی است که چاشنی بازی در آن وجود دارد. این بازی در همه پدیده‌ها از سیاست تا روابط اجتماعی تزریق شده است. در واقع می‌توان گفت بازیچه بودن انسانی که از ماهیت اصلی خود دور شده در این آثار نشان داده شده است.

نقاشی‌های ارائه شده در این نمایشگاه در واقع به استحاله انسان‌ها به یک عروسک اشاره دارد، عروسکی که فقط به درد بازی می‌خورد و قابل خرید و فروش است، حال این عروسک هر چقدر زیبا‌تر باشد گران‌تر است.

عزمی در مورد سوژه عروسک گفت: حدود پنج سال است که بر روی سوژه عروسک متمرکز هستم و اسباب بازی را بعنوان نماد انسان معاصر قرار داده‌ام. در ابتدا شروع کار‌ها خیلی رمز و رازگونه بود اما کم کم در بیان افکار و عقایدم در این رابطه صریح‌تر شدم.

او اضافه کرد: «دنیای ما» درواقع به دنیایی اشاره می‌کند که افراد را به بازی و بازیچه بودن، مصرف، تقلید و تبدیل شدن به قالب آماده‌ای و تکثیر آن تشویق می‌کند. این آثار تلخندی به این پدیده‌ها است.

هنرمند در این آثار با نقاشی کردن اسباب بازی‌ و عروسک‌های مختلف معنا و مفهوم مورد نظرش را به نمایش گذاشته است، او در این رابطه گفت: اسباب بازی‌ها که نماد انسان معاصر هستند، سخت درگیر بازی‌اند به همین دلیل ابعاد انسانی وجود خود را فراموش کرده‌اند. در واقع این اسباب بازی‌ها آدم‌هایی هستند که به شدت جذب بازی شده‌‌اند. مجموعه «دنیای ما» ترجمان معاصری از تذکره الأولیاء عطار است که به داستان مرغ‌ها برای رسیدن به کوه قاف اشاره دارد. مرغ‌ها در این داستان هر از چند گاهی در جایی توقف می‌کنند، می‌نشینند و به آب و دونی عادت می‌کنند و دیگر نمی‌خواهند که به کوه قاف برسند و به‌‌ همان جا راضی می‌شوند و در ‌‌نهایت فقط سی مرغ می‌مانند و با هم به وحدت می‌رسند.

در پس زمینه آثار عزمی نقشه‌های کشورهای مختلف دنیا به چشم می‌خورد، او معتقد است: با به تصویر کشیدن نقشه دنیا در این آثار، به دو بعدی بودن آن اشاره دارم. نتیجه دو بعدی بودن این دنیا آماری است که هر روز از بیماری‌های مختلف، مشکلات اجتماعی و بحران‌های بشری شاهد آن هستیم. بنابراین می‌توان گفت که دنیای ما بشدت محتاج بعد‌های دیگر است و و باید نگاه معنوی‌تر و آسمانی‌تر به ماهیت انسان داشت.

در یکی از نقاشی‌هایش با عنوان «خاورمیانه» نیز نقشه ایران را به تصویر کشیده شده است، وی در مورد این اثر گفت: این اثر با عنوان «خاورمیانه» به نقش مهم خاورمیانه در دنیا اشاره دارد و نقشه ایران را بعنوان کشور مرکزی خاورمیانه بر روی بوم به تصویر کشیده‌ام، همیشه بیشترین اخبار دنیا، از منطقه خاورمیانه منتشر می‌شود. در این اثر بشکه‌های نفتی را در پایین تابلو کشیده‌ام و به ثروت عظیم این منطقه اشاره دارم.

در بعضی آثار سنگ‌هایی از بالای تابلو معلق‌اند، این سنگ‌ها تهدیدی برای انسان‌ها که بصورت عروسک و اسباب بازی‌هایی در این آثار نمایان هستند بشمار می‌آید. سنگ‌های معلق در آثار، بازتاب اعمال انسان هاست مانند جنگ، دعوا، خودخواهی، کلمات منفی هستند که هر لحظه ممکن است فرود آیند و بساط بازی‌ها را برهم ریزند.

تونالیته رنگ‌های نارنجی، قهوه‌ای، طلایی و خاکستری به آثار قدمت خاصی بخشیده است و ترک‌ها و بافت‌های زمینه آثار خبر از ترک خوردگی این دنیا می‌دهد که باید جلوی آن را گرفت و با نزدیکی به ماهیت آسمانی عمق آن را کم کرد، عزمی عنوان کرد: ظهور فرقه‌های عجیب و غریب و مشکلات و معضلاتی که برای بشر در این دنیا رخ می‌دهد بخاطر داشتن نگاه زمینی چون حرص، خود خواهی، منفعت طلبی شخصی است، اگر نگاه آسمانی جای خود را به نگاه زمینی ندهد ترک‌ها دیر یا زو به شکاف‌هایی بزرگ تبدیل می‌شود.

جملات و کلماتی با فونت انگلیسی که اغلب رنگ طلایی دارند در مرکز تابلو‌ها خودنمایی می‌کنند و توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کنند، عزمی در مورد آن‌ها گفت: این جملات، کلماتی طلایی هستند که در معنای آن‌ها دچار تحریف شده‌ایم. برای مثال کلمه‌ای چون happiness به معنای خوشبختی که معنای خوبی را به همراه دارد در دنیای معاصر ما تغییر کرده است. این کلمه طلایی باقی مانده اما مفهوم و کانسپتی که از آن ارائه می‌شود چیزی است که هرگز مار ا به خوشبختی نمی‌رساند. در واقع می‌توان گفت که خوشبختی را بازی می‌کنیم اما آن را درک نمی‌کنیم. مانند کودکی هستیم که در عالم خودش بازی می‌کند در ذهنش خانه می‌سازد و خاله بازی می‌کند، این کلمات هم بزرگ هستند بسیار بولد شده‌اند اما محتوای آن بسیار خالی شده است.

سیامک عزمی متولد ۱۳۵۱ است، او در نمایشگاه‌های متعدد گروهی در ایران، ترکمنستان، دبی و چین شرکت داشته و تاکنون هشت نمایشگاه انفرادی در ایران و کشورهای دیگری چون ترکیه و ایتالیا برپا کرده است. وی حضور در اکسپو آرت کشور چین در سال ۲۰۰۶، شرکت در اکسپو آرت تهران در سال ۱۳۹۱ و شرکت در دومین حراج تهران در سال ۱۳۹۲ را در کارنامه هنری خود دارد.

نمایشگاه «دنیای ما» تا نهم آبان ماه در گالری والی واقع در میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ از این آثار دیدن نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز