خبرگزاری کار ایران

نمایش پرتره‌های سلمان خوشرو در گالری طراحان آزاد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۸۴

خوشرو کارهای خیلی نوآورانه‌ای در زمینه پرتره خلق کرده و با کلی نگری و تاش‌هایی که با کاردک روی بوم آورده و هارمونی رنگی و نگاه به دیتیل‌ها اکسپرسیون خوبی به آثارش بخشیده است.

ایلنا: نمایشگاه پرتره‌های سلمان خوشرو عصر جمعه ۱۱ بهمن در گالری طراحان آزاد افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، علی مرادخانی(معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، احمد مسجدجامعی(رئیس شورای شهر تهران)، ابوالقاسم خوشرو، مجید ملانوروزی(مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی)، مهدی افضلی(مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر) از بازدید کنندگان این نمایشگاه بودند. همچنین تعدادی از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی چون محمد خوشرو، عباس مشهدی‌زاده، رضا هدایت، مجید سبزى، علی ذاکری… در افتتاحیه نمایشگاه سلمان خوشرو حضور داشتند.

علی مرادخانی پس از بازدید ازآثار این هنرمند گفت: من فکر می‌کنم اتفاقات خوبی در حوزه هنرمندان جوان در حال رخ دادن است. موج فزاینده کیفى و اندیشگى که براى آفرینش هاى هنرى ایران یک هواى تازه است، همین نمایشگاه هم نمونه شاخصى از این اتفاق مبارک است، کارهایی که در این نمایشگاه دیدم از نظر شجاعت در رنگ گذاری برجسته است به ویژه که هنرمند از تکنیک کاردک استفاده کرده که کنترل آن بسیار مشکل است و احتیاج به مهارت دارد. به نظر می‌رسد تجربیاتی هم که خوشرو جوان در زمینه هنر دیجیتال دارد به او کمک کرده که بتواند اجرای خوبی را در این نمایشگاه ارائه بدهد.

مرادخانى درخصوص حضورش در نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی اظهار کرد: برای من مهم این است که اساسا اتفاقات هنری را ببینم. بودن و حضور داشتن و از نزدیک مشاهده کردن به ما کمک می‌کند که به یک جمع بندی درست از موضوع دست پیدا کنیم و تا وقتی که این آثار دیده نشده‌اند طبیعی است که دقیقا در جریان امور قرار نخواهیم گرفت.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بهره برداری‌های بیشتر از آثار هنرمندان جوان بیان کرد: براى تحلیل آثار هنرمند جوان نباید عجله کرد، باید با صبر و حوصله دوره کارى آن‌ها را در یک بازه زمانى مورد بررسى قرار داد و سپس با آن‌ها وارد گفت‌و‌گو شد، برای مثال ممکن است آقای خوشرو علاقمند باشد که کار بر روی پرتره را ادامه بدهد و در این زمینه تمرکز کند و صاحب یک روش و امضاى خاص شود. مهم این است که هنرمندان جوان در حوزه‌ای که برای تولید هنری انتخاب کرده‌اند با همه وجود و همت بلند ورود کنند.

مرادخانی در پایان سخنانش گفت: امیدوارم بتوانیم تعامل مناسبی را بین نسل‌های مختلف هنرمندان شکل بدهیم. گاهی بین نسل‌ها فاصله و گاهی هم گسست‌هایی ایجاد می‌شود و ما باید زمینه ارتباط میان آن‌ها را بیشتر فراهم کنیم. در واقع کار اصلی ما همین امور است

احمد مسجدجامعی نیز پس از بازدید از این نمایشگاه گفت: لکه گذاری‌ها در آثار خوشرو هم باقدرت و هم جسورانه است یعنی هنرمند خیلی به راحتی و با همه وجود رنگ را به کار گرفته که موجب می‌شود حس اعتماد به نفس او را در کار‌ها ببینیم. حسی هم که او در چشم‌ها و نگاه هر پرتره ایجاد کرده به نظرم در هر کدام از آثار متفاوت و یک جا فیلسوفانه و شاید در جای دیگر خونخوارانه به نظر می‌آید و گویی هر چشم روایت یک درون است. چهره‌هایی که در این نمایشگاه می‌بینیم شباهتی با پازل‌ها و تکه چسبانی‌ها پیدا کرده که شاید بشود گفت به یک هویت متکثر اشاره دارند.

او درباره آثار این هنرمند افزود: آناتومی چهره‌ها به نظرم فوق العاده است و نشان می‌دهد او خیلی خوب اندازه‌ها را می‌شناسد به خصوص که در ابعاد بزرگ اگر این اندازه‌ها کمی به هم بریزند کلیت آناتومی به هم می‌ریزد. تجربه و عقبه‌ای که این هنرمند در عکاسی دارد در هماهنگی با این پرتره‌ها است. با دیدن کارهای این هنرمند حس می‌کنم که یک نسل دارد خلق می‌شود و تامل خاصی در پرتره سازی‌های او می‌بینم.

مجید ملانوروزی هم درباره آثار سلمان خوشرو اظهار کرد: خوشرو کارهای خیلی نوآورانه‌ای در زمینه پرتره خلق کرده و با کلی نگری و تاش‌هایی که با کاردک روی بوم آورده و هارمونی رنگی و نگاه به دیتیل‌ها اکسپرسیون خوبی به آثارش بخشیده است. از ویژگی مهم دیگر هم به ترکیب بندی‌های خوب و بیان‌گری او در این آثار می‌شود اشاره کرد.

او در ادامه با اشاره به رویکرد فیگوراتیو آثار هنرمندان تجسمی خاطرنشان کرد: موضوعات فیگوراتیو همیشه مورد علاقه هنرمندان هست و در هر دوره‌ای هنرمندان نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارند. در این ده سال اخیر که هنرمندان جوان بسیاری در هنرهای تجسمی رشد کردند کارهای بسیار خوبی در زمینه رئال، فیگور، طبیعت بیجان و همین طور آثار مدرن دارند همه شگفت انگیز است و آینده خوبی را نوید می‌دهد.

سلمان خوشرو، نقاش جوان این پرتره‌ها درباره نخستین نمایشگاه نقاشى‌هایش گفت: چهار سال پیش بدون گذراندن دوره‌های آموزشی شروع به کشیدن نقاشی کردم، پرتره دوستانم را کار کردم و ارتباط خاصی با آن برقرار کردم، ۱۵۰ نقاشی پرتره کشیدم و برای اولین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌ام بر روی ۱۰ اثر با تکنیک کاردک و رنگ‌های برجسته که در این نمایشگاه ارائه داده‌ام متمرکز شدم.

او در مورد انتخاب پرتره‌هایی که به تصویر کشیده،؛ گفت: این افراد از دوستان و آشنایان من هستند، چهره این افراد پتانسیل بیان مفهوم خاصی را داشته و البته تجربیات زندگی این افراد نیز در من تاثیر گذاشته و به من انرژی و شوق داده تا پرتره آن‌ها را به تصویر بکشم.

او اضافه کرد: ابتدا در فضای استودیو با نور‌پردازی از سوژه‌ها عکاسی حرفه‌ای می‌شود و از بین عکس‌ها یک عکس را انتخاب می‌کنم تا آن را به تصویر بکشم.

رزیتا شرف جهان(مدیرگالری طراحان آزاد) درباره آثار سلمان خوشرو بیان کرد: حدودا ۵ سال پیش بود که ۳ نمایشگاه انفرادی عکس سلمان خوشرو در این گالری برگزار شد. به نظرم عکس‌هایش خیلی خوب بود و نگاه مینی مال، شخصی و منحصر به فردی به محیط شهری داشت. از‌‌‌ همان نمونه‌های اول نشانه‌های خیلی خوبی در کارش بود و من مشاهده کردم که در فضای خیلی سالمی در آثارش پژوهش می‌کند و قصد نمایش یا الگوبرداری از جریان‌های رایج را هم ندارد.

او در پایان سخنانش در معرفی دیگر ویژگی‌های آثار این هنرمند گفت: لطف کارهای سلمان خوشرو در این است که او در کار‌هایش مسیر شخصی‌اش را می‌رود و می‌فهمد که تجربه‌هایش جنبه مطالعاتی دارد. او یک جریان فردی را در آثارش پیش گرفته و دنباله روی جریان یا موج خاصی در ارائه آثار هنری‌اش نیست.

سلمان خوشرو متولد ۱۳۶۲ در تهران متولد شد، سالهای ابتدایی تحصیلات خود را در شهر نیویورک سپری و در سال ۱۳۸۳لیسانس خود را در رشته هنر دیجیتال از دانشگاه ملی‌ استرالیا دریافت کرد، او در سه دنیای متفاوت زندگی و پرسه‌هایش در موزه‌های متروپلیتن و گالری ملی‌ استرالیا تجربیات ارزنده‌اى برایش ارمغان آورد؛ او ایران را منبع الهام هنرش یافت و سرزمین مادرى را براى سکونت دائمی انتخاب کرده است.

سلمان خوشرو در این نمایشگاه ١٠ فیگور بیانگرا با تکنیک کاردک و رنگ‌هاى برجسته به نمایش مردم مى‌گذارد که آن‌ها را از میان ١۵٠ فیگورى که آفریده برگزیده است.

نمایشگاه نقاشى‌هاى سلمان خوشرو تا ٢١ بهمن در گالرى طراحان آزاد واقع در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، پلاک ۵ دایر خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز