خبرگزاری کار ایران

لزوم تعامل بین سازمان منطقه آزاد کیش و آژانس‌های مسکن

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۷۴۴

اجرای طرح معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش بدون تعامل با آژانس‌ها باعث هرج و مرج شدید می‌شود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس روال معمول در معاملات مسکن بعد از انجام یک معامله اعم از خرید، رهن و اجاره حق‌الزحمه‌ای از طرفین (خریدار و فروشنده) به املاکی که در آن معامله صورت گرفته تعلق می‌گیرد و بر اساس مصوبه دولت این مبلغ یک درصد از مبلغ معامله است.

سازمان منطقه آزاد کیش نیز به دنبال افزایش قیمت زمین و مسکن در کشور از این مسئله تبعیت کرده و معتقد است این میزان حق‌الزحمه در شرایط کنونی توجیه ندارد و کمیسیون‌های دفاتر املاک باید مطابق سرزمین اصلی باشد چرا که تصمیم گیرندگان سازمان منطقه آزاد کیش معتقدند با افزایش بی‌رویه قیمت املاک در سراسر کشور و همچنین در جزیره کیش یک درصد کمیسیون دفاتر املاک، باعث مشکلاتی برای خریداران و فروشندگان خواهد شد در این بین اما بیشترین آسیب را قشر کارگر و کم درآمد در جزیره کیش متحمل خواهد شد . 

به نظر می‌رسد برای تصویب قیمت، مسئولین و کارشناسان به نقطه مشترکی برسند تا با تصویب قوانین جدید هم موجب دوگانگی و آشفتگی بازار ملک نشود و هم اینکه حدود چهارهزار فعال صنف مسکن در جزیره کیش بتوانند ارتزاق کنند و از پس هزینه‌های کار خود بربیایند.

احمد بصیری کارشناس املاک، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به طرح سازمان منطقه آزاد کیش درباره ‌حق‌الزحمه املاکی‌ها گفت: حدود 4000 نفر در بخش املاک کیش فعالیت می‌کنند که حدود 10 درصد جمعیت جزیره کیش را شامل می‌شود، این افراد حدود 40 هزار نفر هستند و حدود 90 درصد سرمایه‌های مردم در اختیار آژانس‌ها و املاکی‌ها است.

وی ادامه داد: به همین دلیل نقش آژانسی‌ها در خرید و فروش و تسهیل معاملات ملک بسیار مهم و پررنگ است و اگر خطایی رخ بدهد بر کل سیستم اثر می‌گذارد. اگر سازمان منطقه آزاد بخواهد میزان حق کمیسیون حق‌الزحمه را پایین‌تر از آنچه که عرف است و تاکنون دریافت می‌شده تعیین کند، باعث می‌شود تا راه‌های دور زدن آن نیز به وجود بیاید و همین مسئله باعث بی‌نظمی می‌شود.

بصیری با اشاره به اینکه تنها راه، تعامل بین سازمان منطقه آزاد کیش و آژانس‌های املاک و بخش‌های دیگر است، افزود: اگر بدون تعامل طرحی اجرا شود، مناسب نیست و اجرای طرح معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش بدون تعامل با آژانس‌ها باعث هرج و مرج شدید می‌شود و برخی آژانس‌ها راغب می‌شوند تا قانون را دور بزنند و به دنبال آن بی‌اعتمادی ایجاد می‌شود و اعتبار جزیره کیش نیز از بین می‌رود.

وی ادامه داد: جزیره کیش به نوعی جواهر منطقه و حتی جواهر کره زمین است و نباید سطح آن را پایین آورد اما می‌توان برای اقشار آسیب‌پذیر تمهیداتی را پیش‌بینی کرد مثلا ما از کیشوندان با 30 درصد تخفیف حق کمیسیون می‌گیریم و یا کسانی که مستأجر هستند و یا مشکلات دارند و در کیش ساکن هستند، حق کمیسیون نمی‌گیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز