خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

300 مرکز و رستوران پذیرایی در جزیره کیش دچار زیان‌های زیادی شدند

asdasd
کد خبر : ۹۹۱۹۱۳

علاوه بر هزینه‌ها و خسارت‌هایی که تعطیلی‌ها برای مجموعه‌ها ایجاد کرد، ما بعد از بازگشایی نیز قیمت تمام مواد غذایی که باید تهیه می‌کردیم افزایش زیادی پیدا کرد

علیرضا ملکی‌نژاد مدیر رستوران انرژی کیش که بیش از 10 سال است در بحث مراکز خدماتی و پذیرایی در کیش فعال است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت جزیره کیش در زمان کرونا گفت: در سه ماهه ابتدایی سال و در فصل بهار، جزیره عملا تعطیل بود و از تیر ماه فعالیت‌هایی آغاز شد و وضعیت در مرداد و شهریور بهتر شد و جزیره کیش کمی رونق پیدا کرد.

وی ادامه داد: بعد از مدتی به دلیل فرا رسیدن ماه محرم و صفر، سفرها کمی افت پیدا کرد و جنگ‌های شبانه و رستوران‌های موزیکال نیز تعطیل شد اما اواخر ماه شهریور و ابتدای مهر وضعیت دوباره بهتر شد.

ملکی‌نژاد افزود: در بخش گردشگری تمام کسانی که فعال بودند و در هر حوزه‌ای فعالیت می‌کردند دچار ضرر و زیان شدند و حدود 300 مرکز و رستوران پذیرایی در جزیره کیش از اسفند سال گذشته تا امروز دچار زیان‌های زیادی شدند و هر کدام از این صنوف به طور میانگین بین 10 الی 15 پرسنل داشتند که بسیاری از آنها مجبور به تعدیل شدند.

وی ادامه داد: بسیاری از این کارکنان نیروهای آموزش دیده بودند که از دست دادن آنها باعث ضرر زیادی شده است و از سوی دیگر بعضی مراکز مانند رستوران انرژی تلاش کردیم تا با پرداخت دستمزد از خروج آنها از جزیره جلوگیری کنیم.

ملکی‌نژاد با اشاره به اینکه در چهار ماه ابتدایی همه به دلیل ویروس کرونا به نوعی در کما بودند گفت: سازمان منطقه آزاد کیش در مدت زمانی که صنوف فعالیت نمی‌کردند اجاره‌ای از آنها دریافت نکرد اما واقعیت این است که اجاره یک صدم هزینه‌‌های نگهداری و فعالیت رستوران‌ها نیست در حالی که به طور مثال بعد از تعطیلی چهار ماهه برای باز کردن مجدد مجموعه خود حدود 150 میلیون تومان هزینه کردیم.

وی با اشاره به افزایش قیمت مواد غذایی بعد از کرونا ادامه داد: علاوه بر هزینه‌ها و خسارت‌هایی که تعطیلی‌ها برای مجموعه‌ها ایجاد کرد، ما بعد از بازگشایی نیز  قیمت تمام مواد غذایی که باید تهیه می‌کردیم افزایش زیادی پیدا کرد مثلا مرغ کیلیویی 12 هزار تومان به کیلیویی 26 هزار تومان افزایش پیدا کرده است و حدود 100 درصد مواد اولیه گران شده است اما ما فقط توانستیم 10 درصد محصولاتمان را افزایش قیمت بدهیم زیرا نه مسافر توانایی پرداختن و در بازار رقابتی می‌توان قیمت‌ها را بیش از این افزایش داد و از طرف دیگر نمی‌توان مجموعه را تعطیل کرد.

وی ادامه داد: نحوه استفاده مسافران از امکانات جزیره و تفریحات نیز تغییر کرده است تا قبل از کرونا به طور مثال هر مسافر از حدود 10 برنامه تفریحی استفاده می‌کرد اما امروز با توجه به افزایش قیمت‌ها در همه بخش‌ها مسافران بعد از رسیدن به جزیره کیش فقط از چند تفریح مختصر استفاده می‌کنند.

ملکی‌نژاد با اشاره به اینکه پروتکل های بهداشتی کاملا رعایت می‌شود گفت: تا پیش از کرونا ظرفیت رستوران ما حدود 400 صندلی بود که تکمیل می‌شد اما امروز با حدود 260 صندلی فقط فعالیت می‌کنیم و اگر در زمان ناهار و شام ظرفیت ما با این 260 صندلی کامل شده باشد هزینه‌های ما را جبران نمی‌کند زیرا ما حدود 70 نفر پرسنل داریم که هر کدام ماهیانه حدود چهار میلیون تومان هزینه خوابگاه و صبحانه‌ و ناهار دارند و حداقل حقوق نیز از دو میلیون و 500 هزار تومان تا 12 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: متاسفانه در ماه‌های اخیر افت شدید مسافر نیز گریبانگیر فعالین این جزیره شده است و دلیل آ‌ن افزایش قیمت بلیت هواپیماها است و به طور مثال رستوران ما روزانه حداکثر 70 نفر مهمان دارد و تعطیلی مراکز به نفع ما است اما نمی‌توانیم تعطیل کنیم.

ملکی‌نژاد افزود: روزانه حدود 400 هزار تومان هزینه ضدعفونی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در رستوران است و این هزینه نیز بر هزینه‌های دیگر ما اضافه شده است.

وی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد کیش می‌تواند با همکاری و رایزنی‌هایی با نهادهای دیگر و همچنین با توجه به گران شدن ارز و افزایش بلیت پروازهای خارجی، قیمت بلیت پروازها را کاهش بدهد و مسافران بیشتری را برای سفر به جزیره ترغیب کند و یا به صنوف وام‌های بلندمدت کم سود بدهد و اقساط آن را از درآمدهای روزانه صنوف کم کند.

وی با اشاره به اینکه مظفری مدیرعامل منطقه آزاد کیش به مشکلات و سخنان  صنوف گوش داده است گفت: تقاضای ما این است که در روند صدور مجوزها برای برنامه‌ها در ادارات پایین دستی همکاری بیشتری شود و مجوزها و قراردادها سهل‌تر صادر شود و بروکراسی اداری از بین برود.


گفتگو رامتین روشن خبرنگار ایلنا در کیش

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز