خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

همکاری همه جانبه اصناف و کیشوندان در کنترل گسترش ویروس کرونا در کیش

asdasd
کد خبر : ۹۸۱۶۸۶

پورعلی می‌گوید با اقدامات انجام شده در کیش و همکاری اصناف، بسیج و کیشوندان گسترش ویروس کرونا کنترل شده است

سعید پورعلی، معاون فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به گسترش ویروس کرونا و اهمیت مبارزه با آن ادامه داد: یکی از شوراهای مهم ما که بنده دبیری آن را برعهده دارم شورای سلامت است و تقریبا ما از 16 بهمن و پیش از آنکه گزارشی از حضور کرونا در کشور ارائه بشود ما کار خود را شروع کردیم؛ زیرا اطلاع داشتیم که در چین چنین بیماری وجود دارد و امکان دارد به کیش وارد شود. در 5 اسفند برخی اختیارات شورای تامین و همه اختیارات شورای بحران به شورای سلامت واگذار شد و تا به امروز 27 جلسه در رابطه با کرونا در شورای سلامت برگزار شده است و 260 مصوبه داشتیم و تا اول خرداد 54 بیمار کرونایی در کیش شناسایی شدند. ما چهار رکن بیماریابی فعال، قرنطینه بیمارانی که بیماریشان قطعی شده، قرنطینه اطرافیان بیمار که با او برخورد داشتند، ارائه خدمات مناسب و کیفی به مبتلایان مدنظر داشتیم.

وی با اشاره به اینکه سیاست ما حرکت به سمت قرنطینه حداکثری بوده است، گفت: بر این اساس برنامه‌ریزی انجام شد تا مرحله اول و تا پایان خرداد ارتباطات اجتماعی به حداکثر کاهش پیدا کند و این کار با اقدامات حاکمیتی انجام شد که در شورای سلامت انجام شده و اختیارات این شورا افزایش پیدا کرده بود. به جز کیش ایر، از 19 اسفند اجازه هیچ پروازی را به کیش ندادیم.

پورعلی ادامه داد: ارائه هشدارهای بهداشتی و راهکارهای جلوگیری از ابتلای ویروس کرونا به شکل مکتوب و مجازی در سطح شهر، توزیع ژل ضدعفونی کننده بین کیشوندان، ضدعفونی معابر و اماکن عمومی و سیستم حمل و نقل عمومی استقرار تب‌سنجی در مبادی ورودی تشکیل تیم‌های سازمانی و مردمی برای نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مصوبه شورای سلامت همکاری با مجتمع‌های مسکونی پرجمعیت برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و همچنین پروژه‌های عمرانی جزیره که دارای کارگر زیادی هستند از جمله برنامه‌هایی بود که در سطح جزیره کیش اجرا شد.

وی ادامه داد: از یکم فروردین 99 با عضویت اعضای صنفی بخش‌های مختلف همچون بازاریان کیش، هتل‌داران و آژانس‌داران در شورای سلامت، شورای آموزش و پرورش، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تصمیم‌های بهتری را بگیریم و مشارکت بیشتر و فعال‌تری را شاهد باشیم و از اول فروردین 99 تا یک ماه بعد بازار کلا تعطیل شد و همین برنامه‌ریزی باعث شد که ما در اردیبهشت ماه فقط دو مورد ابتلا به کرونا در جزیره داشته باشیم و 21 روز در اردیبهشت ماه بیمارستان جزیره کیش هیچ پذیرشی نداشت.

پورعلی افزود: امروز بیشترین مبتلا به کرونا در جزیره متعلق به کیشوندان است و دغدغه اصلی امروز ما بیشتر از آنکه درباره مسافران باشد درباره رعایت پروتکل‌ها توسط کیشوندان است و نباید ما به سمت عادی‌سازی حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع اجرای پروتکل‌های بهداشتی درباره کرونا با بحث تاب‌آوری اقتصادی در کشور همجوار شد، ادامه داد: سیاست قرنطینه حداکثری تا سه ماه می‌تواند اجرا شود و فشاری که این قرنطینه به بازار، سیستم حمل و نقل و سایر مراکز اقتصادی وارد می‌کرد بسیار سنگین بود. به همین دلیل ما کمیته اقتصادی مبارزه با کرونا را تشکیل دادیم که از اواخر اسفند فعالیت خود را آغاز کرد.

پورعلی با اشاره به اینکه هدف این کمیته کمک به مشاغل آسیب‌دیده است، گفت: تمدید مجوز فعالیت‌های اقتصادی، استمهال سررسید برخی دریافت‌ها شناسایی دقیق آسیب‌های اقتصادی مدت‌دار کردن مجوز فعالیت‌ها و ایجاد آرامش در فضای اقتصادی جزیره از جمله برنامه‌های این معاونت بود.
همکاری همه جانبه اصناف و کیشوندان در کنترل گسترش ویروس کرونا در کیش

وی ادامه داد: ظرفیت بیمارستان جزیره کیش از 64 تخت به 150 تخت افزایش پیدا کرد و پیش‌بینی این بود که اگر ناچار شویم کل بیمارستان را برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی اختصاص دهیم بیمارستان پشتیبانی داشته باشیم و به همین علت با بیمارستان ایرانیان به عنوان بیمارستان پشتیبان قرارداد بستیم. خوشبختانه هشت دستگاه تنفس‌ساز در این بیمارستان قرار دارد که تاکنون از دو دستگاه استفاده شده است و اصلا هیچ بیماری به دلیل کمبود امکانات از جزیره کیش خارج نشده است.

پورعلی افزود: با حذف برخی بروکراسی‌ها فضایی ایجاد شد که دو شرکت در جزیره مواد بهداشتی و ضدعفونی همچون ماسک و الکل را تولید بکنند که نه تنها بخش زیادی از نیازهای کیش را تامین کردند بلکه به سرزمین اصلی نیز محصولاتشان را ارائه کردند و امروز کمبودی در این زمینه نداریم.
همکاری همه جانبه اصناف و کیشوندان در کنترل گسترش ویروس کرونا در کیش

وی ادامه داد: طرح دیگری که اجرا کردیم این بود که بیماران کرونایی که امکان استراحت در منزل را نداشتند در مکانی مشخص شده دوران نقاهت خود را طی می‌کردند و یکی از هتل‌ها را به عنوان نقاهتگاه انتخاب کردیم و هنوز هم فعال است و هر کسی که سیستم سلامت تشخیص بدهد باید دوره نقاهت خود را بگذراند از بیمارستان به این هتل منتقل می‌شود ولی یک ریال برای این دوره از هیچ بیماری دریافت نشد ضمن اینکه در بیمارستان نیز از بیماران کرونایی وجهی دریافت نشد.

پورعلی افزود: کلینیک‌های دیگر خود را به مکانی با نام کلینیک امام علی منتقل کردیم تا مردم برای انجام کارهای سرپایی نگرانی مراجعه به بیمارستان را نداشته باشند و در مکان دیگری کارهای روزانه خود را انجام بدهند. البته بیمارستان جزیره کیش یکی از بهترین بیمارستان‌ها در کل کشور از لحاظ رعایت تدابیر بهداشتی و پروتکل‌هاست.
همکاری همه جانبه اصناف و کیشوندان در کنترل گسترش ویروس کرونا در کیش

وی ادامه داد: اعمال دورکاری کارمندان،‌ ارائه تسهیلات برای بیماران زمینه‌ای، کاهش ساعت کاری، الزام به برخط کردن خدمات، الزام به حفظ مراقبت‌های بهداشتی در محیط‌های کاری، به تعویق انداختن برخی خدماتی که امکانپذیر بود، اعمال خدمات بهداشتی و قرنطینه برای پروژه‌های عمرانی که بیش از 100 نفر کارگر در محل کار داشته‌اند، ‌اجرای سه لایه نظارتی از جمله کارهای دیگری بود که برای مبارزه با کرونا انجام شد.

پورعلی افزود: پروتکل‌ها و مصوبات به شدت اجرا شد و حتی روز 13 فروردین قانون منع رفت و آمد در جزیره اجرا شد و ماحصل این نظارت‌ها این بود که ما در فروردین حدود 20 نفر و در اردیبهشت دو نفر مبتلا به کرونا داشتیم البته سیاست بیماریابی فعال را نیز پیگیری می‌کردیم.

وی با اشاره به بازگشت مسافران بعد از 15 فروردین گفت: حدود 8000 نفر بعد از 15 فروردین به جزیره کیش بازگشتند اما با یک برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی درست به جای آنکه این 8000 نفر یکدفعه وارد شوند به تدریج و تا اواسط اردیبهشت وارد جزیره شدند.

پورعلی با اشاره به اینکه از 25 اردیبهشت و با توجه به تاب‌آوری اقتصادی، سیاست گشایش را در نظر گرفتیم، افزود: گشایش‌ها به طور پلکانی انجام شد و در این مرحله سیاست ما مراقبت و نظارت بیشتر بود و ما برای تمامی مکان‌های عمومی و اصناف پروتکل‌های عمومی را صادر و ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: از 25 اردیبهشت پروازهای کیش ایر افزایش پیدا کرد و مجوز پرواز به سایر خطوط هواپیمایی نیز صادر شد و در خرداد ماه 80 هزار نفر به جزیره سفر کردند البته نظارت و مراقبت حداکثری وجود داشت البته آمار کرونا در خرداد ماه به دلیل آنکه حضور افراد افزایش پیدا کرده بود زیاد شد اما به اندازه‌ای نبود که باعث نگرانی شکستن خط تاب‌آوری بیمارستان شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث تاب‌آوری بیمارستان دو اصل نرخ بیماری و نرخ مرگ را باید دائم کنترل می‌کرد، گفت: کسانی که بیماری زمینه‌ای داشتند، کسانی که سن‌شان بالای 60 سال و افرادی که در محیط‌های پرخطر کار می‌کنند مورد توجه جدی بودند البته میانگین سنی جزیره کیش 28 سال و 6 ماه است و جمعیت جوان است که این میانگین در خانم‌ها 27 سال و در آقایان 29 سال است.
همکاری همه جانبه اصناف و کیشوندان در کنترل گسترش ویروس کرونا در کیش

وی افزود: البته همه سعی ما این بود که در کنار انجام فعالیت‌ها این تصور به وجود نیاید که شرایط عادی شده است به همین دلیل در همه مکان‌های عمومی همچون هتل‌ها، بازار، پروازها پروتکل‌ها اجرا می‌شد و ماسک و ژل توزیع می‌شد و تب‌سنجی و لزوم نصب تونل ضدعفونی در فرودگاه به جد پیگیری شد.

پورعلی با اشاره به اینکه بسیج نیز در این امر همکاری کرد، گفت: نیروهای بسیج وظیفه داشتند که مراقبت کنند تا بیمار کرونایی در منزل دوران نقاهت خود را طی کنند و همچنین اگر نیاز به کمک داشت، او را یاری کنند. در این مرحله شورای بحران، شورای نظارت بر اجرای پروتکل‌های کووید 19 را تشکیل داد که وظیفه اصلی آن نظارت بر مراکز مختلف جزیره کیش است.

وی ادامه داد: متاسفانه خستگی و همچنین عادی شدن شرایط باعث شد تا در کل کشور میزان ابتلاها افزایش پیدا کند. ما علاوه بر نظارت‌های معمول، با توجه به آغاز فصل پاییز و امکان شیوع بیشتر، نظارت صنوف را نیز افزایش دادیم و حضور بسیج نیز بیشتر شده است.

پورعلی با اشاره به اینکه در کنار همه نظارت‌ها باید مردم مراقبت‌های فردی را جدی‌تر بگیرند، افزود: از ابتدای ورود کرونا به کشور تا به امروز 1800 بیمار کرونایی در جزیره کیش شناسایی شدند که 17 نفر فوت کردند و 2 بیمار بدحال 25 نفر در نقاهتگاه و 12 نفر نیز بستری داریم.

وی با اشاره به اهمیت مدارس در بحث مبارزه با کرونا گفت: ما از ابتدا سیستم آموزشی مدارس را بر غیرحضوری متمرکز کردیم و علاوه بر استفاده از سیستم‌هایی همچون شاد و آموزش‌های تلویزیونی خود مدارس از سیستم‌های دیگر جزیره نیز استفاده کردند. امروز معلمین و کادر اداری در مدارس حضور دارند و اگر دانش‌آموزی اشکال داشته باشد می‌تواند برای اشکال به مدرسه مراجعه کند اما الزامی به حضور نیست و آموزش‌های آنلاین نیز از ساعت دو بعد از ظهر به بعد آغاز می‌شود و دانشگاه‌ها نیز از ابتدا کاملا غیرحضوری برگزار می‌شوند و آموزشگاه‌های آزاد مانند آموزشگاه‌های موسیقی با تعداد محدود و حفظ پروتکل‌ها به کار خود ادامه می‌دهند و شورای سلامت هر 10 روز یک بار جلسه‌ای برگزار می‌کند و نسبت نرخ ابتلا، مصوباتی را تعیین می‌کند.

وی افزود: جزیره کیش هم‌اکنون با حفظ پروتکل‌های بهداستی تلاش می‌کند تا فضایی را برای یک سفر ایمن برای مسافران فراهم کند و انتظار از مسافران این است که پروتکل‌های بهداشتی را به خصوص استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی را داشته باشد و البته امروز محدودیتی برای سفر به کیش وجود ندارد زیرا راه تنفس جزیره کیش گردشگر است اما باید بین سلامت و اقتصاد تناسب و تعادل ایجاد کرد.

پورعلی با اشاره به اینکه دو سیستم نظارتی فعال بر همه امور به خصوص تاکسی‌ها و حمل و نقل وجود دارد، گفت: سیستم راهور، پلیس راهنمایی و رانندگی و سیستم مدیریت حمل و نقل درون‌سازمانی نظارت کافی را دارد و ابزارهای قانونی کاملا وجود دارد و مسافرانی که با مشکل مواجه شوند می‌توانند با شماره‌ 137 به صورت 24 ساعته تماس بگیرند و قطعا به تخلفات رسیدگی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در بحث اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری محدودیتی اعمال نشده است و جنگ‌های شبانه و نمایشگاه‌های تختصصی براساس رعایت مقررات و پروتکل‌ها می‌توانند در جزیره کیش فعال شوند و حتی این آمادگی را داریم با اجرای ضوابط همایش‌ها را نیز برگزار کنیم زیرا ما به خوبی برنامه‌های عمومی مهمی همچون شب‌های قدر، ماه محرم، عید سعید فطر را با حفظ پروتکل‌ها اجرا کردیم زیرا همانگونه که مقام معظم رهبری گفتند همه ما باید تابع ستاد مبارزه با کرونا باشیم و شورای سلامت کیش نیز شاخه‌ای از ستاد مبارزه با کروناست.

پورعلی با اشاره به نظارت بر اتباع خارجی گفت: ما دو گروه اتباع خارجی داریم؛ اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز و اگر در بازرسی‌ها به خصوص در پروژه‌های عمرانی اتباع غیرمجاز دیده شوند بحث ترک آنها در جزیره کیش به جد پیگیری می‌شود و اتباع مجاز نیز باید طبق ضوابط فعالیت کنند و رصد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ ترافیکی جزیره کیش برند این جزیره است، گفت: باید با ابزارهای فرهنگی و آموزش‌های بهتر به سمت فرهنگ‌سازی بیشتر برویم تا تخلفات کمتر و برند جزیره در این زمینه حفظ شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز