خبرگزاری کار ایران

وضعیت اقتصادی جزیره کیش نیازمند حمایت بیشتر است

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۰۴۴

با شیوع بیماری کرونا در سرزمین اصلی،‌ متاسفانه جزیره کیش نیز به این بیماری درگیر و مجبور شد طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای رعایت پروتکل بهداشتی، ‌هتل‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را تا خرداد ماه سال جاری بسته و یا فعالیت آنها را محدود کند.

مرتضی بلوکی: خوشبختانه با همکاری بخش خصوصی با سازمان منطقه آزاد کیش، میزان شیوع این بیماری در جزیره کیش کاهش یافته و این امر سبب شد، پروازها و هتل‌ها و اماکن تفریحی مجددا فعالیت خود را از خرداد ماه از سر بگیرند. در حال حاضر طبق آخرین آمار، حدود 80 هزار نفر در شهریور ماه سال جاری به جزیره کیش سفر کرده‌اند که این امر نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته افزایش و تعداد پروازها نیز به تبع آن افزایش چشمگیری داشته است. همچنین با توجه به تعطیلی مدارس و شروع آموزش مجازی، باعث شده ورود مسافران به جزیره کیش با رونق همراه باشد. طبق آمار رسیده، برخی از هتل‌ها 100 درصد و برخی نیز 80 درصد اشغال هستند. لازم به ذکر است که سازمان منطقه آزاد کیش،‌ پیشگیری‌های لازم را از بدو ورود مسافران به جزیره کیش پیش بینی کرده‌ است و مسافران هنگام ورود به فرودگاه جزیره کیش تا پایانه تاکسیرانی، تمامی پیشگیری های لازم به جد رعایت می‌شود که این امر توانسته رونق را به جزیره کیش بازگرداند.

همچنین هر ساله با آغاز فصل پاییز و با خنک شدن آب و هوای کیش، ‌این جزیره میزبان رویدادهای ملی و بین‌المللی در بخش نمایشگاهی بوده است. امسال نیز طبق روال گذشته نمایشگاه‌ها با رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی میزبان شرکت کنندگان خواهد بود. اما قدر مسلم جزیره کیش نیز با سیاست‌های کلی ستاد مقابله با کرونا برنامه‌های خود را پیش خواهد برد؛ این در حالی است که وضعیت جزیره کیش نیز همچون سراسر کشور در وضعیت هشدار قرار دارد و مسافرانی که قصد سفر دارند، باید ضمن رعایت نکات ایمنی با مسئولان همکاری لازم را داشته باشند. در حال حاضر حفظ جان و نان در اولویت قرار دارد. چاره ای جز ادامه زندگی در این شرایط نیست؛ اما باید پذیرفت با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی همکاری همه جانبه مردم و همت بیشتر مسئولان، امید به فائق امدن به ویروس کووید 19 باشیم.

وضعیت اقتصاد جزیره کیش نیازمند حمایت بیشتر

وضعیت اقتصاد در جزیره کیش نیز مانند سرزمین اصلی با پست و بلندی‌هایی همراه است و فعالان این جزیره با درک از شرایط سخت اقتصادی به فعالیت خود همچنان ادامه می‌دهند. در این راستا، سازمان منطقه آزاد کیش، مشاغل آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا مانند: هتل‌ها و آژانس‌ها را به دولت معرفی کرده؛ اما متاسفانه تا به امروز هیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت اعمال نشده است.  

کیشوندان با توجه به شیوع بیماری کرونا و رکود اقتصادی از مسئولان درخواست دارند تا برای رونق اقتصادی سریعا اقدام کرده و شرایط را برای کسب و کار و حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا اهتمام بیشتری داشته باشند که این امر نیز نیاز به حمایت مسئولان بالا دستی و فعالان اقتصادی منطقه آزاد کیش دارد.

با توجه به خاصیت جزیره کیش در ارائه و فروش محصولات با کیفیت خارجی و برندهای روز دنیا‌ در حال حاضر فعلان اقتصادی برای واردات محصولات و کالاهای خود نیازمند ارز هستند که متاسفانه نوسان نرخ ارز، آنها را دچار چالش کرده است. تا جایی که بسیاری از غرفه داران در جزیره کیش اقدام به فروش محصولات داخلی کرده‌اند. ضمن حمایت از تولیدات داخلی نکته قابل تامل این است که جزیره کیش همواره با دارا بودن نمایندگی برندهای مختلف دنیا در منطقه، صاحب جایگاه ویژه‌ای بوده  و حتی بسیاری از هموطنان برای تهیه محصولات خارجی به جای سفر به کشورهای همسایه به کیش سفر کرده و نسبت به تهیه آن اقدام می‌کردند. پس مناطق آزاد همواره محلی جذاب برای خرید کالاهای خارجی بوده که متاسفانه در حال حاضر بسیاری از بازرگانان برندهای خارجی از کالاهای دپو شده خود استفاده کرده و نگران تامین و ادامه حیات اقتصادی خود در شرایط موجود هستند. این امر نیازمند تدابیر بیشتر سازمان منطقه آزاد کیش و مسئولان است. موضوع دیگر: به علت گرانی خرید و اجاره مسکن در سراسر کشور و همچنین جزیره کیش، بسیاری از کارگران و کارمندان بخش‌های خصوصی به علت مشکلات معیشتی دیگر قادر به ادامه در منطقه آزاد نیستند و این امر می‌تواند برای تامین نیروهای انسانی برای فعالان اقتصادی،‌ هتل‌ها، رستوران ها و... مشکلاتی به وجود بیاورد. امیدواریم نظام اقتصادی کشور به ثبات قابل تامل رسیده و زندگی و چرخش اقتصادی (جان و نان) در ایام کرونا و به خوبی مدیریت و اجرا شود.

وضعیت اقتصادی جزیره کیش نیازمند حمایت بیشتر است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز